Du...det här med träning?

Jag tog en microträning idag. 45 minuter på gym innan lunch.


Hur funkar det?
Jag önskar att jag var som Ingmarie, DD och de andra träningsdårarna som läser denna

blogg i bland. Jag har liksom inte riktigt hittat sporten som jag hinner träna men som jag

också tycker är skitkul.

Det enda sättet för mig att bli vältränad verkar nämligen vara att jag tycker själva

träningen är apkul. Annars så hamnar det lite för lågt på prioriteringen.

 

I Helgen läste jag en sak som fick mig att stå på min crosstrainer på gymmet och fundera
lite över det här med puls. Roadracingkillarna i Moto-GP har tydligen en snittpuls på i
trakterna runt 170 i snitt under tävling och de kan tappa 0,5 kilo vätska på 10 varv.
Detta TROTS att skinndräkten är perforerad som ett såll och att fartvinden i 300 km/h
måste ha en viss kylande effekt?
Då har de oftast en 30 varv kvar att åka...

Det stod också att cykling är en av de vanligaste träningsmetoderna för de som kör mc
då det stärker såväl benmuskler, uthålligheten som syreupptagningsförmågan.
Vissa förare är så vältränade cyklister så att de nästan platsar i landslaget även här.




Utan tvivel så skulle jag känna mig MER motvierad av att träna på att åka MC än att
gå på gym, men det är ju inte riktigt realistiskt.
En fråga dock: Är 170 i snittpuls mycket? Jag ligger enligt crosstrainerns inbyggda
pulsmätare (som jag inte kan garantera att den visar rätt) på 140-150 i snitt.
Är det bra? Skall jag ligga högre? Lägre?

NÅN som vet?


/Da fish


Kommentarer
Postat av: Petra

Så länge du har puls är det bra.

2011-04-04 @ 21:23:17
URL: http://jotjena.blogspot.com
Postat av: ejja

Tycker 170 låter gräsligt mkt jag! Men Vad vet jag? Jo, jag vet att du fått en liten award idag av mig på min blogg :P Nu står det ju iof Stylish award eller nåt i den stilen, men jag har gjort det till "sköna människor-award" istället ;) Eller ja.. jo, jag råkade visst skriva stollar. Hehehe...

2011-04-04 @ 21:48:28
URL: http://ejjapejja.blogg.se/
Postat av: n'batha

Du bör ligga på 70% av din uppmätta maxpuls under normalträning. Maxpuls kan lite överslagsmässigt uppskattas till 220 - ålder. Den är rätt grov dock så ta den med lite salt. 220-40=180. 180x0,7=126 så jag gissar att du kör för hårt. Tips: mät upp din maxpuls.

2011-04-04 @ 23:27:28
URL: http://www.maxochnisse.se
Postat av: anneliten

Du tycks redan ha en tränare i N´batha... Bra - då slipper jag skriva en nördig kommentar om maxpuls och procent och så.

2011-04-05 @ 09:50:33
URL: http://annelitenmottanteliten.blogspot.com
Postat av: Huskatt

Puls?! Vad är det du säger??? Ska man ha puls nu med... kan det inte bara räcka med känslan av spyan i halsen och svett som rinner?

2011-04-05 @ 13:38:27
URL: http://huskatt.blogspot.com
Postat av: DD

Mät inte så himla mycket...träna något du tycker är kul och ge järnet.

2011-04-05 @ 17:29:00
Postat av: FIsken

Petra:

Sant. Jag skulle bli sååå besviken om jag vaknade död en morgon.

Ejja:

Du dyker inte upp ofta här men du vet att du är välkommen va? :-) Tack för omnämningen! Jag blir jätteglad.

N'Batha:

Du har nog rätt. Jag bör nog mäta den. Jag tycker dock inte att jag ligger så högt eller det känns inte så högt. Jag har legat på 170 när jag pressat intervaller i samma maskin.

Varför skall man inte ligga för högt i puls btw?

Anneliten:

Jag kan aldrig få nog av coacher!!! Du måste räkna in att jag är ytterst motsträvig och jag behöver pepp och hot för att träna alls.

Huskatt:

Så har jag ju gjort förr. Jag har ju kört box tills jag stupat ett par gånger. Tydligen är det fel..?

DD:

Hur går det själv? Skall vi köra mot sommaren nu eller? ;-)



2011-04-05 @ 21:03:57
URL: http://dumbasfisken.blogg.se/
Postat av: ejja

Tack fisken! Det gör mig glader! Jag har haft fullständig bloggtorka! Både att skriva & läsa bloggar. Men jag är här oftare än du tror, är rätt kass på att lämna fottryck bara :) Kram!

2011-04-06 @ 17:14:15
URL: http://ejjapejja.blogg.se/
Postat av: Nisse

Jag använder också en crosstrainer och tycker att den är ett förträffligt träningsredskap.

/Nisse


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0