Sportidioter

Alla sporter har sina skador. Vissa sporter drar till och med till sig skadade.


Skydd
Min mor hade läst i en tidning om någon läkare som varnade för att det var många

ungdomar som drog på sig skador när de körde motorcykel.

Jag är helt övertygad om att läkaren har rätt. Procentuellt sett så är det dock innebandy,

ridning och fotboll som är de idrotter som drar på sig FLEST skador per utövare.

Förmodligen så är det som läkaren menar att vid mc-olyckor så är det oftast inte bara

ett uttänjt ledband, ett brutet båtben, en stukad fot, en ögonskada eller en lårkaka
(Dessa är de vanligaste anmälda skadorna inom ungdomsidrotten) utan mer troligt att
det rör sig om brutna ben. Skadorna är alltså allvarligare men färre.

Hur tänker man som förälder då?
Ja jag tror att crossåkningen ger sonen fysik, kondition, motorik samt en hel del glädje.
Dessutom så lär han sig att VÅGA. Det finns inget sorgligare tycker jag personligen än
när man är i en slalombacke och så står det en 10-åring och gråter i en backe för att
han eller hon inte vågar testa att åka.
Det värsta som kan hända är ju att de ramlar?
Minst lika viktigt för mig är att inom motorsporten så hjälps man åt. Man hjälper sina
kamrater, sina klubbkompisar och man hjälper till och med sina konkurrenter. Är det 
någon som glömt verktyg så lånar man ut. Startar inte en hoj så hjälps man åt.
Sen har vi det här med publiken...
ALDRIG genom alla dessa år jag gått på motorsport så har jag varit med om läktarvåld,
och det står inga föräldrar och skriker åt konkurrenter och domare på juniortävlingarna.

Igår var jag i Stockholm. Där spelades det fotboll igår.
 


/Da fish


Kommentarer
Postat av: Mariadenheliga

Kvällen innan vår USA semester i slutet på juli gjorde tonåringen en prakt vurpa med sin cross och får den över sig. Sekundrarna innan jag nådde fram till honom dog jag för en stund. Han låg helt stilla! Tack och lov slutade det med en mörbultad kropp utan benbrott. Grabben har faktiskt mer skador i fotbollen. Konstigt nog...



Men när man lever "living om the edge", så får man leva med skadorna. Det är ju trots allt roligare att leva ett liv med fart.



Fl'åt för att jag blir så långrandig jämnt. Du har så intressanta inlägg.

2010-09-29 @ 11:16:11
Postat av: Petra

Jag instämmer till fullo. Kom att tänka på vad min ena syrra berättade för ett litet tag sen, hennes son spelar innebandy och hon tränade laget vid det här tillfället. Motståndarlagets ena tränare gjorde allt för att psyka syrran och övriga tränare samt UPPMANADE sitt lag till att även dom psyka sina motståndare och skada dom. På läktarna satt motståndarlagets föräldrar och drev på det hela även dom. Och nu pratar vi om ett gäng 13-åringar... Det är fan för jävligt.

2010-09-29 @ 11:18:56
URL: http://jotjena.blogspot.com
Postat av: Mariadenheliga

Petra: värst är det när mammorna skriker på domaren. Usch då skäms man som förälder och vill nästan sätta sig i bilen och se klart matchen.

2010-09-29 @ 11:43:46
Postat av: Fisken

Maria d.h:

Precis! Men att man är rädd som förälder det hör nog till. Tack! Långa kommentarer uppskattas! :-)

Petra:

Jag vet! Jag tycker det är helt sjukt!

2010-09-29 @ 11:58:07
URL: http://dumbasfisken.blogg.se/
Postat av: Grannfrun

Ja det är fin anda på crossbanorna bland förare och publik. Jag har spenderat en hel del på Vikbanan i mina dar.



Det var dock derbyhockey på Globen som krävde 200 poliser, tror jag . Eller så har jag för ovanlighetens skull dålig koll.

2010-09-29 @ 12:06:23
URL: http://payattentionbitch.blogg.se/
Postat av: Huskatt

Personligen finner jag resonemanget aningen märkligt.

Skulle det vara motiverat med grövre skador för att slippa fler, samt undvika publikvåld?



Vrickade föräldrar finns inom alla sporter, högst troligt gäller även det motorsport.



Själv skulle jag aldrig uppmana mina barn att ägna sig åt sport som inbegrep fara för livet. Ett brutet ben läker. Dör gör man vanligtvis bara en gång.

2010-09-29 @ 12:11:03
URL: http://huskatt.blogspot.com
Postat av: DD

Håller med Huskatt.



Sen det där med läktarvåld och galenskap - jag tror det går att få statistik på den saken också. Hur många människor kollar på crosstävling och hur många människor kollar på fotboll/hockey/whatever. Kanske det procentuellt är lika många idoter per fotboll (puck) som per cross?



Och jag har verkligen inget till övers för läktarvåld eller galna föräldrar. Det är inte sport, det är dumhuven.



2010-09-29 @ 12:23:32
Postat av: fisken

Huskatt:

Nej nu missförstod du mig. Jag påstod väl aldrig att det var BRA med grövre skador men färre? Jag bara konstaterade att det var så.

Vad jag menade är att i riskkalkylen jag uppenbarligen gjort för att låta min son köra så finns risken att bryta ben. Trots det tror jag det positiva överväger. Att du aldrig skulle uppmana dina barn att syssla med sporter man kan dö av är nog en sanning med modifikation. Folk dör hela tiden inom ridsport till ex...

DD:

Förmodligen så finns det statistik på det också. Jag har aldrig hört talas om läktarvåld över huvudtaget på motorcross. Det innebär 0%. Jag gissar att det är fler inom fotboll men jag vet inte.

2010-09-29 @ 13:42:54
URL: http://dumbasfisken.blogg.se/
Postat av: Anonym

Grannfrun:

Nej du har nog koll! Jag tror att du har rätt. Detta foto är taget vid tegelbacken så de är förmodligen på väg mot hovet/globen.

Jag trodde att DIF spelade hemma igår på fotbollen? Din teori känns dock troligare rent geografiskt.

2010-09-29 @ 13:48:11
URL: http://dumbasfisken.blogg.se/
Postat av: n'batha

Jag håller med i stort. Man varnar oftast för sporter med "allvarliga" tillbud med sällan de som gör att man skadar sig på lång sikt. T ex innebandy som är en styggelse.



Det där med att våga tycker jag verkar bra också men svårt att applicera på alla plan. L8 är tex knappas feg i skidbackarna (störtlopp i svarta) men ogillar att cykla ned för en slakmota. Logiken i det?

2010-09-29 @ 20:20:22
URL: http://www.maxochnisse.se
Postat av: Huskatt

Jag vill ha CIGG ! och jag har aldrig fel.

Mucka inte med mig, bara håll med. Jo..det kan du visst göra. Det är möjligt.



för övrigt hörde jag på radion förra veckan att 2000 skadade förra året av 10 800 utövare på just cross. Så det så.

slår med tassen

2010-09-29 @ 21:24:43
URL: http://huskatt.blogspot.com
Postat av: Fisken

N'Batha:

Det finns väl ingen logik i det? Jag vet flera som är rädda för att cykla i backar i terräng och kanske är man rädd för att ramla och få själva cykeln på sig? Jag vet faktiskt inte...

Jo jag läste samma rapport. Innebandy var utan konkurrens den mest skadedrabbade sporten.

Samtidigt kanske det är en orättvis jämförelse? Innebandy liksom löping (jogging) attraherar ju lätt överviktiga män som kanske är lite för tunga och otränade och därför skadar sig.

O andra sidan så får man ju räkna in skadorna som BRISTEN på motion skulle vara om de inte joggade eller spelade innebandy.

2010-09-30 @ 10:03:57
URL: http://dumbasfisken.blogg.se/
Postat av: Skalman

vill citera en ortoped. "det sista jag skulle ge mina barn är en crossmotorcykel. ingen annan sport ger så allvarliga skador som motocross." jag tror dig när du säger att sporten har färre skador dock.



Vill du ge din son fysik, kondition och motorik ska du se till att han börjar brottas, då får han även smidighet på köpet.

2010-09-30 @ 12:45:02
Postat av: Fisken

Skalman:

Ha, ha, ha! ...och jag tror dig! Njaaeej jag tror iofs att brottning ÄR jädrigt bra träning men han har inte psyke för fighting än. Han måste bli lite mognare innan jag ger honom några verktyg som innebär att han kan spöa skiten ur folk.

2010-09-30 @ 12:49:07
URL: http://dumbasfisken.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0