Tältsemester Akt.3 (Finalen)

Återigen...beklagar att ni blev tvugna att läsa detta som en dagbok.
Del 1 och del 2 av denna historia behöver ni inte läsa för att förstå tror jag?



Söndagen den 25/7
"Klass 1 varning!" Det var rubriken i aftonbladets lokala edition på Gotland.
Tidningen visade bilder på översvämmade källare i Slite och bilar som åkte i
meterdjupt vatten med en våg över huven.
Helt otroligt nog så hade vi klarat oss utan läckande tält eller översvämningar
just där vi låg. Däremot så var det rejält regnskadat på campingen.
Idéerna om vad man kunde göra på Gotland en regnig dag TILL började att
tryta så sambon fick bestämma. Beslutet blev att åka in till Visby och åka
turisttåget runt muren.
Vi fick lära oss bla att bara Visby hade runt 1200-talet 6000 invånare och att
stockholm vid samma tid hade 1500 invånare. Vem kunde ana att det redan
på denna tid existerade en Stockholmsvecka då alla i hela Stockholm flyttade
till Gotland?
Till eftermiddagen så sprack det upp något till min sambos stora glädje då hon
bestämt sig för att "jag skall grilla om det så regnar pingviner".

Några grillade med bröd senare så kom faktiskt lite kvällssol!
Ungarna lekte sig trötta och innan vi somnade så sa kom min sambo med den
nu helt klassiska meningen: "Jag kom just på att vi borde ha passat på att
pippa när det åskade och spöregnade ju! Ingen hörde ju något då..."

Det var sista gången det regnade.





Måndag den 26/7
När vi vaknade så försökte solen att bryta igenom ett rätt massivt molntäcke.
Vi hade fått ett par nya tältgrannar. Ett par män i övremedelåldern som N'Batha
förmodligen beskrivit som "de där rara bröderna som tältar ihop och som är så
kramiga med varandra".
De tillbringade dagarna med att sitta i varsin tältstol utanför tältet och dricka te
och läsa varsin bok eller med att tala lågmält med varandra. Att de valde att lägga
sig så nära oss berodde nog mest på att de inte sett hur våra ungar härjade innan
de slog upp tältet.

Ungarna ville bada så vi gick ned till stranden och satte oss ett tag. Solen värmde
när den bröt igenom då och då och det var 20 grader i luften men det blåste rejält.
Vattentempen var 11 grader...
Då det visade sig helt oväntat att ungarna inte ville ligga i och långdra i vattnet så
åt vi en fil och macklunch och sedan åkte vi in till Visby för att skaffa proviant.
Planen var att grilla på allvar!
För säkerhets skull så åkte vi även förbi systemet för att handla lite tillbehör.

Väl tillbaka så valde ungarna att prova att bada en gång till. Sen gick vi till after beach
och tog några öl medans ungarna lekte på lekplatsen intill innan vi styrde kosan tillbaka
för att äta middag. Grillad kalkon med grönsaker och Halloumi.


Ungarna hittade en kompis så de lekte medans vi ställde upp stolarna i solen
och njöt av kvällsolen och svalkade oss med läsk...typ.
Förfriskade som vi var så tog sambon tag i min byxlinning lite VÄL djupt och
drog mig intill sig. Jag frågade förvånat vad hon gjorde och hon log och sa
-"Vadå? Ser du några barn eller grannar eller?"
Jag tittade upp och sa "-Ja"...
8 meter ifrån oss stod en av de två män vi hade som tältgrannar och tittade
förvånat på oss!
Jag bröt ihop av skratt samtidigt som sambon vart pionröd i ansiktet.





Tisdagen den 27/7
Stålande sol, 22 grader i luften och måttliga vindar gjorde att vi la oss på stranden
redan direkt efter frukost. Vattentempen var måttliga 17 grader men den skulle
under dagen klättra upp till 21 grader så till och med jag var i och doppade mig.
Dagen gick i slöhetens tecken då grillade osten tydligen gav mig lite huvudvärk?
En slapp dag på stranden passerar ju självklart inte utan drama i denna familj.
BÅDA ungarna lyckades bli getingstungna. Den äldre till och med TVÅ GÅNGER!!!
Detta var ju spännande då jag i min ungdom var överkänslig på getingar och jag
har vid ett tillfälle till och med blivit medvetslös i ett dygn.
På kvällen så gick vi och spelade minigolf. Båda barnen visade stor talang. 6-åringen
lyckades fuska med antalet slag hela tiden och 3-åringen SPRANG genom hela banan
och lyckades på lite knappt 420 slag klara 18-hål på 7 minuter.
Med viss hemlängtan trots att solen återvänt så somnade vi ovaggade.


Onsdagen den 28/7
Regnmolnen hängde över oss när vi vaknade så vi valde att packa ihop tältet direkt
medans det var torrt. Vi checkade ut vid 11-tiden och åkte till Visby.
Då båten gick vid 16 så hade vi tid över. Eftersom vi faktiskt klämt en stor del av det
kulturarv som Gotland utgör så övertalade jag familjen att ta fornsalen också.
Fornsalen är Gotlands motsvarighet till Historiska Museet med inslag av Tom Tits.
Skelett, riddare och stora guld och silverskatter var verkligen i barnens intresse och
även vi vuxna fick en portion historia till livs.
Högst upp hade de en experimentverkstad i stil med Tom Tits. Där kunde du testa att
göra rörelseenergi, testa din reaktionsförmåga och andra coola tester.
Själv gick jag fram till en stor svart maskin och ställde mig på en platta. Det visade
sig vara en våg och i fönstret framför mitt ansiktet dök texten "du borde vara 194cm"
upp som ett hån...
Dags att åka hem och ta tag i verkligheten.





/Da fish


Kommentarer
Postat av: Finnpajsaren

My god vilket väder ni prickade in. yeey.

2010-07-31 @ 14:14:46
URL: http://finnpajsaren.se
Postat av: mialena

Skönt att slippa ligga på stranden och grilla en hel vecka, no?

Fast - strumpor och sandaler? Hu.

2010-07-31 @ 17:49:08
URL: http://mialena.blogspot.com
Postat av: Huskatt

Hm...och nästa år lämnar ni ungarn hemma. Garanterat mer ligga på en sånn semester...helt utan åska :D

2010-07-31 @ 20:59:02
URL: http://huskatt.blogspot.com
Postat av: n'batha

Ja, jag hade nog faktiskt beskrivit dem så. Känner du mig eller?

2010-07-31 @ 21:16:53
URL: http://www.maxochnisse.se
Postat av: Ingmarie

Det var ju garanterat myggfritt! Tror jag skippar det där med tältsemester ändå...

2010-07-31 @ 22:52:46
URL: http://blog.nemonisimors.com
Postat av: Mia

Hjälp. Jag samt sambo samt barn drar till Gotland nästa vecka. Dock utan tält.... Ta med öronproppar till barnen kanske?

Postat av: Fisken

Finnpajsaren:

Visst är det sjukt? Solsäkraste platsen i Sverige normalt sett på den torraste sommaren i mannaminne...och ösregn.

Mialena:

Länge sedan! :-) Ja-men-va-faaaan-det-var-12-grader?

Huskatt:

Sant! En helt ANNAN typ av semester faktiskt. Fast jag såg en ensamstående pappa som var på cykelsemester med sina FYRA ungar i åldrarna 15 till 6 år ungefär i två tält. Du brukar väl inte banga en utmaning va? ;-)

N'Batha:

Nej. Jag är fördomsfull.

Ingmarie:

Ja du är ju lite bräcklig av dig så det är nog bäst... :-P

Mia:

Ja, GUD JA! ...och sprit. Glöm inte spriten!!!

2010-08-01 @ 14:35:28
URL: http://dumbasfisken.blogg.se/
Postat av: mialena

Ja litegrann :) Åkte nästan förbi hemma hos dig häromdan förresten, men valde djurparken istället.



Då tar man på riktiga skor! Eller tar en grogg.

2010-08-02 @ 15:46:58
URL: http://mialena.blogspot.com
Postat av: Fisken

Mialena:

Ok... skäms

2010-08-03 @ 00:53:04
URL: http://dumbasfisken.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0