Religös och rätt

Jag och religion har ett komplext förhållande. Jag fascineras av sagor!



Jehovas springer fan här hela tiden?
Nu skall jag berätta för er ungdomar om en tid för länge sedan. Vi talar om tidigt

90-tal. I början av detta sekel hade jag flyttat in i min andra lägenhet som låg på
Helgestrandsgatan (för er som är ohälsosamt intresserade av mitt liv), och i samma
veva så flyttade min bror in på samma gata när han tog klivet och flyttade hemifrån.
Ytterst praktiskt då vi kunde ha efterfest varannan vecka hos varandra, och man
hande alltid någon som kunde sköta blomman när man var på semester.

På 90-talet såg det inte ut som det gör nu i samhället. Då kom det sig att en variant
av spam existerade som gick ut på att en mängd religösa människor med olika grader
av psykoser gick runt bland vanliga dödliga och knackade dörr och berättade om sin
tro och frälsning.
Detta var ytterst irriterande.
OM man gjorde misstaget att titta dem i ögonen så tog de det som ett bevis på att
man i smyg älskade gud och att det var deras mission att hämta hem en till guds
glada församling. Att ta emot deras informationsblad betydde i deras ögon att de
nästan lyckats få hem det förlorade fåret till skocken, och att PRATA med dem...
WOW!

Eftersom min bror gjorde militärtjänst vid denna tid i historien så hade jag nyckel
till hans hushåll. I Strängnäs som ligger ett antal mil härifrån så köpte i samma veva
Jehovas Vittnen den gamla sport och eventhallen som gick i konkurs när Sverige
hade en rejäl lågkonjuktur i slutet på 80-talet.
De köpte den för flera miljoner, men det var ändå ett klipp då den kostat hundratals
miljoner att bygga. Det här innebar att Jehovas knackade dörr på vår gata nästan
varje vecka till att börja med.
Min bror frågade mig efter en tid hur ofta de var hos mig? Jag sa att det var kanske
en gång var eller varannan månad.
VA? sa han. Hos mig springer Jehovas för fan hela tiden?
Ja. sa jag. Det blir ju så om man bjuder in dem på kaffe och bullar!
Så log jag brett...



Det var den sista gången som jag fick förtroendet att ha nyckel till honom.


/Da fish


Kommentarer
Postat av: diana

Vi hade en drös hängande i krokarna här för några år sedan. De slutade komma då jag bedyrade att jag var hängiven katolik. Jag har dragit slutsatsen av det att katoliker är obotliga.

2011-07-21 @ 23:44:52
URL: http://metrobloggen.se/diana

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0