Vad tycker ni?

Jag är hemma och sjuk. Mår skit. Är dessutom uttråkad.


Kamin och klinkers
Jag har med andra ord haft massor av tid att svara på de otaliga sms som min chef har

skickat och frågat saker + att jag hunnit att fundera på det här med kaminprojektet.

För er som hängt med ett tag så gissar jag att ni trott att det varit klart i några månader

nu eller så men nej...nej, nej, nej, nej. Det är massor kvar som kan strula.

Om vi börjar med skorstenen så är den nu tätad. Det är även taget ett hål för att orda

en anslutning av kaminen. Så nu är det bara att ställa dit kaminen och montera dit det

så att sotaren kan komma på onsdag i nästa vecka och besiktiga det va?

WRONG!



Kaminen väger nämligen lite drygt 200 kg när all sten väl monterats så plåten den skall
stå på sätter man med fördel dit INNAN kaminen. Eftersom jag ville ha en plåt i en speciell
form så fick jag vännen R att skära ut den och den blev skitsnygg. Jag grundmålade den
tre dagar innan montörerna skulle komma. Två dagar innan så klarmålade jag den och
dagen innan montörerna kom så reste sig topplacken. Något hade gått fruktansvärt fel och
det såg ut som en blandning mellan eksem och apelsinskal.
Jag fick därför akut skjuta på monteringen, ta bort all färg och skicka in den på lackering.
Lackeringskillarna "tror" att det kan bli klart på torsdag.

*suck*

Hålet ovan är alltså taget i vår skorstensstock. Den delen av stocken med hålet i + 60 cm
av den högra väggen hade jag tänkte klä i klinkers. Jag har tänkt mig mörk klinkers som
sen skall kontrastera mot en ljus vägg i övrigt.
Jag hittade apcool glasmosaik med guldton/metallic. Den kostade 1350:- kvm. Den blir det
med andra ord inte...

Stilen jag funderat på är typ i samma härad som dessa:



Eller mer troligt denna:




Vad tycker NI? Har ni några bra förslag på klinkers?


/Da fish


Kommentarer
Postat av: n'batha

Jag vet vilken glasmosaik i guld du menar.Den är assnygg. Det är fan värt det för de på bilden gör ingen glad.

2011-01-26 @ 18:55:30
URL: http://www.maxochnisse.se
Postat av: Finnpajsaren

Åh. Jag hittade en för 1700 kr/kvm som jag länge övervägde om jag inte var värd. Det var jag inte.



Skiffer svart sticka, tror det är precis den vi har bakom vår kamin och det är ASSNYGGT! (vitt på sidorna om den)



Kommer ta samma sten men 5x5 och ha i köket i hörnet med spisen/ugnen för att få en genomgående känsla av sammanhang så att säga, hehehe.

2011-01-26 @ 20:22:27
URL: http://finnpajsaren.se
Postat av: Finnen fortsätter

Men daaaah N´batha!?!?

2011-01-26 @ 20:26:00
Postat av: Huskatt

Man kan beställa utanför svedalas gräns ;) Det kanske tar lite extra tid, men det verkar ju ändå inte vara ett problem hahahaha

2011-01-26 @ 22:16:53
URL: http://huskatt.blogspot.com
Postat av: n'batha

Fisken är värd 1350:-/kvm. Ingen förtjänar de där svarta klumparna.

2011-01-27 @ 00:30:01
URL: http://www.maxochnisse.se
Postat av: cyndi

Tycker och tycker.

Jag tycker om stenar. Men stenar som kostar pengar...njae. Vill fisk vara en akvariefisk eller en naturfisk?

2011-01-27 @ 08:22:42
URL: http://cyndisfika.wordpress.com/
Postat av: Finnen igen

Ser nu att de där fula svarta klumparna förstås inte är de samma som sitter på vår vägg.

2011-01-27 @ 13:36:25
Postat av: Fisken

N'Batha:

Ja den var verkligen skitsnygg! Som alltid är vi dock två som bestämmer och eftersom jag lyckades triumfa igenom guldtapet i hallen så verkar mina åsikter inte väga tyngst denna gång.

Finnen:

Ja jag tyckte att den med skiffer var det klart bästa alternativet bland de något lägre ned i budgeten. Tror att det kan bli snyggt med svart fog och ljust runt om.

Huskatt:

Faktum är att jag tänkt på det. Har inga kontakter utomlands dock. Däremot finns det en jugge i bromma som säljer "äkta Italiensk sjösten tillverkad i Kroatien". Han har galet bra priser och jag har handlat av honom förr så jag vet att kvaliten är helt ok också.

Cyndi:

Jag förstår vad du menar. Det tar emot att lägga 5000:- på sten.

Finnpajsaren:

HA HA HA HA!!!

2011-01-27 @ 14:13:37
URL: http://dumbasfisken.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0