Januari välkommen!

Jaha? Ingen som saknar mig? Jag saknar i allafall mig.


Hålvana
Julen blev fin men med influensa över nyår + ett oväntat samtal ifrån jobbet så var det

kanske inte den mest optimala ledigheten någonsin.

Däremot så har jag filat på hålet. I väggen alltså. Vi skall ju ha en kamin och då måste

man ha tilluft enligt experter, förståsigpåare och byggnadsnämnden.


Steg.1:
Först skaffar du en hålsåg med storlek 125 mm så att du lätt kan såga ut ett hål som är
en liten aning större än röret som skall sättas in. Med fördel så ser du till att ta bort de
skivor som sitter på väggen så att du ser att du inte försöker att ta dig igenom reglar
eller andra hinder.



Steg 2.
Kolla även att det inte sitter några hinder ivägen för det tilltänkta hålet på utsidan
heller! Passa även på att minnas att du bor i ett timmerhus och att en hålsåg är gjord
för att ta sig igenom skivor på max 2 tum. INTE timmer!




Steg 3.
Svälj stoltheten och inse att den enda lösningen är hårt arbete och 40 hål. Passa på
att lova dig själv en öl när hålet är klart som belöning.

Steg 4.

När hålet är gjort så kan du konstatera att det vore bra mycket smartare att ta ett 12cm

stort hål i väggen en dag då det INTE är 15 minusgrader. Ställ ölen vid hålet för kylning.
Värm dig med en glögg medans du popnitar dit ventilen på ventilationsröret.

 



Steg 5.
Övertyga 4-åringen om att du sa "förgranna-rejäla-rör-hej-vetenskap" och inget annat
när du försökte att passa in röret i väggen och än värre försökte få hålet i skivan att passa
på röret. Inse sen när du väl lyckas med detta att du har 12 cm vindtunnel rätt in i ditt isiga
vardagsrum. Gör något åt det så fort du värmt dig med ölen som stod på kylning.



Steg 6.
Införskaffa kamin. Övertyga minst två vänner om att det är roligt att lyfta kaminer.
Svär lite över hur jädra dyrt det är med kaminer. Gnäll lite i grupp med lyfthjälpen
över hur jädra otympliga kaminer är.



Steg 7.
Konstatera att kaminer med täljsten på är snyggt, men att själva stenarna faktiskt
får en EGEN låda som är tyngre än själva kaminen?
Bra att ställa TVn på dock...



Steg 8.
Sitt i bastun och töm öllagret med lyfthjälpen samtidigt som man gnäller över hur jädra öm
man blev av lyften. Konstatera sedan efter 10 öl att killen som skall montera detta mailat och
sagt  att han kommer redan denna vecka istället för i feb/mars. Fira med cognac då ölen är
helt slut.

Steg 9.
Kom på sent på natten att du behöver en gnistplåt att lägga under kaminen. Rita en på fyllan
och ge beställningen till din minst lika onyktra vän. Hoppas på det bästa.



I'm sort of back now! Fast i morgon åker jag nog till Malmö. Sen blir det Göteborg och sen blir
det gurkstaden Västerås för att avsluta på fredag med en konferens i Stockholm.


Vad gör NI?


/Da fish


Kommentarer
Postat av: Anonym

Vaddå GÖR?!!

Samma som vanligt Fisk.

Samma som vanligt!

2011-01-10 @ 15:13:33
URL: http://cyndisfika.wordpress.com/
Postat av: Finnpajsaren

Sort of back! Yes! Alltid nåt ju.



Vad jag gjort? Suttit framför kaminen och värmt mig. Ska nog gå och tända en brasa as we speak.

2011-01-10 @ 15:13:44
URL: http://finnpajsaren.se
Postat av: mångmamma

Tja, njuter av att vardagen börjat om!

Lugn och barntjatfritt flera timmar i veckan!

Typ fyra stycken denna vecka, enär jag knökat in läkarbesök med ett barn x två egentligt barnfria dagisdagar!

2011-01-10 @ 15:37:28
URL: http://www.hemsktmycketbarn.blogspot.com
Postat av: Barbro Binda

Hålet passar precis till röret som ska sättas in.

Vad jag gör? Älskar dig naturligtvis!

2011-01-10 @ 18:23:16
URL: http://barbrobinda.blogspot.com
Postat av: Huskatt

Skrattar arslet av mig åt dig ! :D

2011-01-10 @ 19:03:50
URL: http://huskatt.blogspot.com
Postat av: ullebengtsson

Tvingar maken att läsa det här inlägget. Han skrattar glatt. Han satte in vår för 3 år sedan, så hans själssår har börjat läka nu.

2011-01-10 @ 20:15:04
URL: http://ullebengtsson.wordpress.com
Postat av: MDH

Skrik riktigt högt imorgon, med lite flyt kanske jag hör dig goding!

2011-01-10 @ 20:44:30
URL: http://missfurie.blogspot.com
Postat av: DD

Jag sitter i Göteborg och har ingen att dricka öl med. Sitter i ett stort rum med en vacker kamin som inte fungerar. Fryser. Saknar Malmö.



nöjd nu?



2011-01-11 @ 10:48:01
Postat av: diana

Undviker kaminer mest ;) Nej, fel. Undviker kaniner menar jag. Ja, inte maken då utan den där okastrerade i buren. Han luktar hemskt manligt. Funderar över hur länge jag kan stå ut innan någon annan gör rent buren.

2011-01-11 @ 20:01:55
URL: http://www.metrobloggen.se/diana
Postat av: Fisken

Cyndi:

Målar, dricker spetsat te och ringer och skriker könsord till Adam Alsing?

Finnfan:

Tack. Tack som tusan.

Mångmamma:

Om man slår upp tålamod. Är det en bild på dig då?

BB-Babe:

Jag älskar dig trots ditt röriga sinne!

Huskatt:

Det verkar vara den nya folkrörelsen.

Ulle:

En del glömmer man aldrig. En del måste man dricka bort.

MDH:

Jag gjorde det?

DD:

Ja..?

Diana:

Nej. Ingen kommer någonsin att städa den mer. Det är nu ditt jobb. Tro mig!

2011-01-11 @ 22:46:44
URL: http://dumbasfisken.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0