Kollegiala gemytligheten

Hur HAR jag det på jobbet? Egentligen?


Bästa,värsta gänget
Fd. kollega Mr B som varit inne och kommenterat på denna blogg ibland skickade ett SMS
för nån dag sedan om att han tyckte att det var dags för mig att röra på mig och följa hans
exempel och skaffa mig en ny arbetsplats.
Ibland har jag de tankarna. Jag tror att jag skulle kunna hitta en ny arbetsplats relativt lätt.
Senast förra veckan så hörde en headhunter av sig och ville att jag skulle hjälpa ett företag
som arbetade med utbildningar att ta steget in i 2000-talet, och helt enkelt bli den som tog
ut riktningen som affärsutvecklare och högra handen till deras åldrande ägare och VD.
Jag har ännu inte svarat. Jag kommer inte att ta det såklart då jag inte tror att det GÅR att
ändra en organisation som har en kultur som är kvar sedan 1970-talet och där ägarna än
värre är en del av problemet.
Gemenskapen och kulturen i en arbetsplats är så otroligt värdefull om den är positiv! Det
är en urgrundskraft i det!
Men den kan lika gärna bli dålig och en usel arbetskultur dödar snabbt ett framgångsrikt
företag.

Jag tror att detta är en av de främsta anledningarna till att jag arbetar där jag gör idag.
Gemenskapen, kollegorna och den otroliga drivkraft som mina kollegor har som smittar av
sig och ger mig energi är en stor anledning till att jag jobbar kvar.
Den främsta anledningen till att jag jobbar kvar är dock skratten! Om jag slutar skratta på
en arbetsplats då är det hög tid att gå vidare.



Igår var jag i Stockholm. Där finns ett par kollegor som är som ett gammalt par.
De är egentligen ett par unga tjejer men de har jobbat så pass länge tillsammans så
de hackar på varandra konstant och umgås hela tiden. Även privat.
M och H som vi kallar dem här skall även de på fd.kollega Ls födelsedagsparty i sthlm i
helgen så de stämde av med mig när vi träffades om vi fortfarande skulle dit, vilket jag
bekräftade.
De frågade då vad jag skulle köpa och jag ljög och sa att jag köpt en ny bil till henne...

H: Vi vet fan inte vad vi skall köpa?
M: Neeej.
H: Kanske en spabehandling?
M: Neeej.
H: Hitta på något du då!
M: Jag hinner inte. Jag skall ju ut på fredag.
H: Nej det skall du INTE!
M: Joho.
H: Nej för då kommer du vara skitseg på lördag och somna tidigt.
M: Äh vi skall träffas tidigt för en öl och sen går jag hem och somnar tidigt.
H: Jag trodde mer på fiskens bilhistoria...

Jag skulle nog sakna ihjäl mig om jag inte fick dessa små apskratt i vardagen!
Vad är det som gör att DU jobbar där du gör?



/Da fish


Kommentarer
Postat av: ullebengtsson

Gädda Five är en dröm som gått i uffyllelse. Att få jobba med de här roliga kvinnorna varje dag är helt galet. Jag är avundsjuk på mig själv.

2011-02-25 @ 10:19:04
URL: http://ullebengtsson.wordpress.com
Postat av: De kallar mig Skrållan

Jag blev lite orolig när jag läste att de vill ta steget in i 2000-talet, sådär elva år senare. Shit, vad det måste finnas att göra där! De ba': "Ja, vi har ju funderat på att börja med ett vahetere data-baserat affärssystem men det verkar så himla krångligt...! Å andra sidan, om nu ägarna kommit på att det är dags att göra något åt saken och att de inte klarar av att göra det själva... Ja, det skulle kunna vara riktigt roligt också! Fast vad vet jag, jag är ju bara en enkel inköpare :-)

2011-02-25 @ 12:59:36
URL: http://19830425.blogspot.com
Postat av: Matte

Ja, uppenbarligen är det inte lönen. Så då måste jag helt enkelt ha kul på jobbet! :)

2011-02-25 @ 15:38:39
URL: http://mattehartman.blogspot.com/
Postat av: Petra

Mr. S fick mig att skratta konstant. Sockiplast efter halkolyckan, Småland vs. Stockholm, alla fylleslagen med kollegorna där jag knappt kunnat hålla mig från att kissa på mig efter allt skrattande. Ja, jag kommer sakna det ^^

2011-02-25 @ 18:18:28
URL: http://jotjena.blogspot.com
Postat av: nipe

Ja du, det vette fan... Men det är lite som för dig, vi är ett tajt gäng som stöttar varandra i vått och torrt. Som konsult är man ju lite utelämnad ibland och då är det tryggt att ha en god stämning i den egna gruppen, även om vi inte sitter ihop rent fysiskt.

2011-02-25 @ 20:01:09
URL: http://enlitenplatsietern.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0