N'batha ritar vidare på helgbloggen



Arkitektursöndagen - Mitt examensarbete:
Mitt examensarbete är nu en avslutad historia. Som arkitekt gör man ett idébaserad
arbete utan egentlig verklighetsbas. Jag ville dock se om man kunde göra något som
kunde påverka tanken hos kommunerna rörande en känslig punkt: barackförskolorna.



Jag har utgått ifrån att vilja skapa en permanent lösning för en paviljongförskola.
Dessa har temporära bygglov på mellan 5 och 10 år men blir allt för ofta permanenta
lösningar efter att funktionen har rotat sig på platsen.
Jag utgår ifrån vad platsen har att ge men vill också skapa möjligheten för att låta
fem aktörer påverka utvecklingen av förskolan: kommunen, pedagogerna, föräldrarna,
barnen samt pedagogiken. Intervjuerna som har genomförts med representanter från
dessa grupper resulterade i rekommendationer som dessa:

- Gör annorlunda, speciellt och roligt. Vanligt har de ändå.
- Barnens miljöer ska vara anpassade efter dem i största möjliga mån.
- Varför kan inte dagis vara lite annorlunda?
- Skapa en känsla för barnen att det är deras hus och att de inte är där som gäster.

Mitt examensarbete utgår från en paviliongförskola på norra Lidingö.
Den består av 5 avdelningar men är ursprungligen skapad för 4. Personaluttrymmet
har fått ge med sig.
Platsen är i en dal mellan flera villa områden och har närhet till ett friluftsområde.
Vid förskolan går norra kungsvägen.
En väl trafikerad väg som är huvudleden för norra Lidingö.



Förskolor kan delas upp i tre kategorier:
kedjan (alla avdelningar ligger i rad med egen ingång), allgemenskap (hela byggnaden
är en gemensam yta med gemensam entré) samt mellantinget reggio emilia
(egna mindre avdelningar med gemensamma ytor.
Jag utgår från reggio emilia lösningen av flera anledningar. Bland annat på grund av
att Lidingö kommun förordar reggio emilia inspirerad pedagogik på dess förskolor.

[Klicka på bilden så blir den större]


Förslaget utgick till en början från viljan att skapa ovanliga och spännande
rumsligheter för barnen.
Under en undersökning skapades mötet mellan det runda och det ortogonala
och resulterade i intressanta rum som dessutom var användbara och hyggligt
enkla att bygga.
Olika takhöjder har också varit en strävan för de varierade rumsligheterna.
Programmet och ytor följer rekommendationer från Umeå funktionsprogram.

[Klicka på bilden så blir den större]

Förskolan har 5 avdelningar med eget viste. Däremellan finns det två rejäla
omklädningsrum med gemensam groventré, ett stort och ett mindre lektorg,
våtleksrum, kreativ ateljé, läs/mysrum samt en gemensam matsal med möjlighet att
flytta utomhus.
Förskolan har också ett eget matkök och rejäla utrymmen för personalen.

Det runda som möter det ortogonala i rummen gäller även i sektion.

Jag har ändrat placeringen för att öka tomtens yta och ge den mer ljus under dagen.
Så som den var placerad tidigare skuggade den upp till 25% av platsen under dagen.
Solen är inte bara till godo men visst är det så att man vill kunna välja bort solen som
eget val och inte av tvång?

Vistet är avdelningens privata. Där finns ett vilrum på hjul som kan användas för att
förändra vistet efter hur verksamheten ser ut. Där är också funktionerna till stor del
placerad ut med väggarna.

[Klicka på bilden så blir den större]

De gemensamma ytorna är ytorna mellan de fem visten som finns här.
Här kan man dela upp verksamheten eller samköra beroende på pedagogik och idé.

Den generella strukturen gör också förskolan möjlig att göra om till lågstadieskola.

[Klicka på bilden så blir den större]

En ofärdig interiörrendering visar ett viste såhär:

Gården är till stor del baserad på samma principer som insidan. Här kommer dock
temat jord, vind, eld, vatten in och med hänsyn för årstiderna kan gården förändras
för att följa temat och leken året om.




/N'batha M'Bwele


Kommentarer
Postat av: Petra

Jag förstod knappt hälften av det du skrev men en sak förstod jag - jag vill ha en sådan förskola.

2011-04-03 @ 12:43:22
URL: http://jotjena.blogspot.com
Postat av: Fisken

Det vore onekligen coolt om någon ville bygga den. Det bästa med hela bygget tycker jag de små Vistena är.

2011-04-03 @ 21:37:19
URL: http://dumbasfisken.blogg.se/
Postat av: Finnpajsaren

Oj! Det var.... långt.

2011-04-03 @ 22:33:01
URL: http://finnpajsaren.wordpress.com
Postat av: n'batha

Petra: Jag vill också ha en.

Fisken: Helt otippat gillar jag allt, men vistena är den del jag jobbat mest med.

Finnpajsaren: Ska börja göra en FINNPAJSARSAMMANFATTNING på arkitektursöndagen i framtiden.

2011-04-04 @ 01:43:12
URL: http://www.maxochnisse.se
Postat av: Finnpajsaren

Vad det nu är?



Men jag blev bara överraskad av längden liksom. Och så helt till mig av det att jag glömde säga att projektet är döcoolt.

2011-04-04 @ 11:33:44
URL: http://finnpajsaren.wordpress.com
Postat av: NiklasN

Ehhh, den maskerade pappan ser lite tveksam ut. Har visserligen hört talas om ett dagis där en av papporna uppträder i trikåer, men mask och värja är väl att ta i...

2011-04-04 @ 14:27:37
URL: http://maxochnisse.se
Postat av: Lotta

Mållös. Svårt då att kommentera :-)

Kan till och med tänka mig att bli barn igen om jag fick gå på ett sådant dagis/skola. Grymt.

2011-04-04 @ 21:32:23
Postat av: n'batha

NiklasN aka Ninnie: Du har nog aldrig jobbat på dagis. Är det någonstans det är befogat med värja är det där.



Lotta: Jag kan rita om det till din villa istället så slipper du gå i barndom.

2011-04-05 @ 14:06:20
URL: http://www.maxochnisse.se
Postat av: Tamara

Hej N'batha!

Jag är en arkitekturstudent som har fått i uppdrag att rita en saluhall. Jag hade tänkt mig runda rumsligheter inom en rektangulär sal, liknande ditt projekt. Finns det möjlighet att få använda din förskola som referens?

Vänliga hälsningar
Tamara

2013-10-28 @ 12:47:25

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0