Helgbloggen



Helgbloggen - Hej, får jag pengar av er, tack?
Jag är arbetslös. Inte så att jag inte arbetar, nej nej. Sedan april 2010 har jag arbetat
mellan 2 och 2,5 heltidstjänster. Jag kanske ska reda ut den delen först.

Förra våren insåg jag att den kommande sommaren skulle bli sista året jag kunde göra
något annat än att sitta på kontor. Jag har haft den dualiteten i mig sedan barnaåren att
behöva göra saker handgripligen likaväl som att lösa problem med tanken.
Jag sökte därför ett praktiskt jobb som låg nära min bostad: som spårvagnsförare på
Lidingöbanan.

Jag slutade med napp innan jag fyllde 7.


För att få den tjänsten fick jag gå på 3 intervjuer, godkännas av psykolog, polis och
försäkringskassan. Dessutom ett arbetsstresstest i stil med utagningsproven till pilot.
Jag har därmed papper på att jag är stresstålig.
Jag fick jobbet och kunde påbörja körningen i april. Utöver detta var jag tvungen att
arbeta parallellt med mina sista projekt i skolan under våren. 200% arbete, check.

Dessutom startade jag en enskild firma för att kunna debitera de extra uppdrag inom
arkitekturen som började dyka upp. Ungefär motsvarande 15 timmars arbete.
Något som löste min sysslolöshet på helgerna. Lägger man på barnen på det här så blir
det mer begripligt varför jag inte sett ett enda avsnitt av "Solsidan".

Arbete med spårvagnen är förunderligt meditativt och skönt så när de frågade mig om
jag kunde tänka mig att köra på heltid på nätterna under resten av mina studier så
valde jag att tacka ja. Sida vid sida har jag då gjort mitt examensarbete.
200% arbete, check.

Ja, jag finns med på filmen men jag berättar inte var och när.

Det har ju varit möjligt att göra detta för att min sambo har tagit hand om barnen till den
största del. I gengäld har jag försörjt oss då hon inte längre kan få studielån (utmaxad).

Nu har jag fått min examen och jag söker därför heltidsjobb som arkitekt på olika kontor i
Stockholm. Jag tänker inte satsa på min enskilda firma utan vill jobba heltid på ett kontor med
lite större projekt.
Då kan jag fortsätta göra små projekt i firman utan att det konkurerar med min arbetsgivare.
Självklart kommer jag inte att sluta köra spårvagn. En tjänst som innebär att köra varannan
helg väntar mig. Vad jag helt enkelt saknar nu är heltiden på en större byrå i stan och det är
det som är i mitt fokus just nu.

Jag har varit på 4 intervjuer och har 2 kvar. Det är rätt bra jobbat på 25 ansökningar i
medelgoda tider. Jag är dessutom rätt sent ute. De flesta har redan sökt innan de får sin examen.
Om det går som jag vill har jag två intressanta kontor att välja mellan.
Det ena är Scheiwiller Svensson Arkitektkontor (www.ssark.se) där jag fick fantastiskt bra kontakt
med VD:n under intervjun. Den andra är hemlig ett tag till.

Med lite tur är jag inte arbetslös så länge till.


/N'batha M'bwele


Kommentarer
Postat av: Rookkeer

Tycker det är skönt att den där rastlösheten inte smitar ha en bra helg

2011-04-02 @ 08:24:38
Postat av: Grannfrun

Hundra pix om du talar om var du är nånstans.

2011-04-02 @ 09:13:44
URL: http://payattentionbitch.blogg.se/
Postat av: n'batha

Rookkeer: Äpplet faller långt från päronträdet.



Grannfrun: Topp!

2011-04-02 @ 17:43:17
URL: http://www.maxochnisse.se
Postat av: Fisken

Jag är nästan helt hundra på att du INTE kör tågen på denna film. Du är förmodligen killen som lite modsnonschalant cyklar över Lidingöbron med händerna i fickorna eller kanske men mindre troligt så är du tanten som står och ser irriterad ut på perrongen någonstans mitt i filmen.

Den-FEMTON-jävla-minuter-långa-filmen...

2011-04-03 @ 21:40:23
URL: http://dumbasfisken.blogg.se/
Postat av: Felicia

Intressant blogg! Länkbyte?

2011-04-03 @ 22:01:38
URL: http://teenmovie.blogg.se/
Postat av: frida

Hej!

Tänkte tipsa om en superbra gratissajt: http://www.supergratis.se/?r=75450



Genom denna sida samlar man poäng genom att utföra gratiskampanjer, tävlingar osv. För att sedan byta in sina poäng mot valfri pryl (telefon, kamera, presentkort osv)

Jag själv har samlat ihop till en kamera och 1000kr på HM.



Gratis är gott, eller hur?

Prova du också :) Helt gratis!

2011-04-03 @ 22:14:20
URL: http://www.supergratis.se/?r=7545
Postat av: Finnpajsaren

Jag blir rädd när jag ser såna här filmer och inser att det är en livs levande mänsklig individ som filmat och klippt ihop allt till en 15 minuter lång film. Och förmodligen är jävligt nöjd och tittar på den tjugo gånger per dag. På riktigt. Mörkrädd. Blir jag. Men det är ju jag det.

2011-04-03 @ 22:35:07
URL: http://finnpajsaren.wordpress.com
Postat av: n'batha

Fisken: Tänk om jag är en av perrongerna?

Felica: Ok. Här kommer en från oss: www.ontirumpan.org

Frida: Det finns inget gratis. Man får betala med sin själ.

Finnpajsaren: Inte bara du. Inte bara du min vän.

2011-04-04 @ 01:41:05
URL: http://www.maxochnisse.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0