Val-2010

Känner ni pulsen? Spänningen är ju helt olidlig! eller...?


Nehepp
Jag håller med er. Det är länge sedan något val kändes så oangeläget som detta år.
Ingen av sidorna eller partierna har lyckats att reta upp mig eller engagera mig under
denna valrörelse.
Jag röstade denna gång efter en slags grundövertygelse baserat på några få frågor
som värmde lite extra. Ideologi tycker jag inte rent generellt är en bra beslutsgrund.
Jag kan inte minnas att min uppväxt var så speciellt politisk? Min far var elektriker
när jag var liten och på den tiden så var man automatiskt medlem i socialdemokraterna
när man var med i facket. Min mor var hemmafru och deltidsarbetande florist.
När jag var lite äldre så jobbade min mor statligt och hon var gift med en statligt anställd
som dessutom var lite fackligt aktiv.
Min far hade vid denna tid en egen firma.
Jag har aldrig känt något tryck ifrån någon av dessa eller än mindre ifrån min omgivning
i stort. Uppväxt i Eskilstuna som har haft rött styre i typ 80år och dessutom så startade
jag ju själv mitt arbetsliv inom industrin och i Metalls fackförbund.

När jag röstade idag så var jag mer sugen på att rösta på vad som helst som INTE
var sossar i kommunalvalet bara för att det är fasen inte bra när makten nästan
tangerar diktatur. I landstingsvalet har ALLA partier visat sig vara fuskare med våra
pengar och än värre så skyller de samtliga på varandra.
I riksdagen? Ja jag röstade likadant i år där som jag gjorde förra valet.
Inte för att jag på allvar tror att just min röst kommer att göra någon skillnad där
i år. Nej jag tror att vi får tre år till med denna man.



Om det är bra för mig och de människor jag bryr mig om? Jag vet inte...
Kanske är det min morfar som hade rätt inställning. Han hatade alla
politiker. Han kallade Bohman för idiot, han tyckte att Werner kunde bosätta
sig i Sibirien och skrattade gott åt alla borgare.
Samtidigt så vägrade han att handla på konsum eftersom de var kommunister.
Jag tror mig veta att han lik förbannat gick och röstade varje gång.
Förmodligen på "dra-åt-helvete-partiet".


/Da fish

Kommentarer
Postat av: Petra

Ett jävla tråkval är var det är. Alliansen känns mer som att dom orkar inte anstränga sig, dom är säkra på att sitta kvar som det är. Dom rödgröna verkar mer desperata och tar till det mesta, som bara fallerar. Det enda som känns nervigt det här valet är om SD faktiskt kommer bli invalda eller inte.

2010-09-19 @ 19:08:43
URL: http://jotjena.blogspot.com
Postat av: Ingmarie

Håller inte alls med! Jag tycker det är spännande och att det för en gångs skull är SKILLNAD på partierna.Och vad vore alternativet till politikerna? Diktatur? Jag tycker vi ska vara glada och stolta över att ha så många val och att KUNNA välja! Tänk om det hade varit som i Afghanistan...

2010-09-19 @ 19:54:43
URL: http://blog.nemonisimors.com
Postat av: anneliten

Bra att du gick och röstade i alla fall. Det oroar mig att folk bryr sig så lite.

2010-09-20 @ 00:10:53
URL: http://annelitenmottanteliten.blogspot.com
Postat av: Huskatt

Jag tänker på framtiden, så för mig fanns det bara ett val att göra. Resten de tjatar om, någon hundring hit eller dit, det skiter jag totalt i.

I slutändan är det för mig bara en sak som känns intressant alls...det vore rasande trevligt om mina eventuella barnbarns barn har någon Jord kvar att leva på.

2010-09-20 @ 01:07:21
URL: http://huskatt.blogspot.com
Postat av: DD

Jag tycker det är dags att Sverige går över till tvåpartisystem. Vi gör om blocken till partier. Det är ju redan Alliansen och Dom Rödgröna, så varför inte bara strunta i delpartierna? På så sätt slipper man ju minioritetsregeringar och vågmästarpartier med fuffens på dagordningen.



Jag kollade valvakan i exakt 3 minuter igår, konstaterade att rödgröna troligtvis inte skulle vinna, gick och la mig så jag kunde gå upp extra tidigt och fortsätta jobba som vanligt.

2010-09-20 @ 10:23:52

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0