Stubb

En kollega till min sambo är tvättäkta bondläpp. Så vi blev inbjudna till stubbrace.


Helt plant, fullt påställ!
Ett "stubbrace" är när man bygger en kortbana på en nyskördad åker
(a.k.a stubbåker) genom att sätta ut pinnar, käppar eller flaggor.

Igår så åkte vi på stubbåkerbana men inte så allvarligt som en tävling.

 

Vi packade upp den nyköpta crossen på släpet och packade bilen full av familj och

åkte rakt ut på landsbygden.
7-åringen var spänd eftersom han aldrig kört den "stora crossen" och jag tänkte att
det var lämpligt att börja på en åker eftersom det inte direkt finns några hinder man
måste väja för där.
Efter att jag testat några rundor på åkern för att se att crossen funkade och för att
den skall bli varmkörd så fick 7-åringen testa. Han var klart avvaktande men han
provade den i allafall! Även sambon testade både med lilleman på och även helt själv.


Trots att hojen är en ganska liten motorcykel i fysisk storlek så har den 80cc motor
och den går ruskigt bra faktiskt! Det var nästan läskigt att se när den for över åkern
i hastigheter upp mot 70km/h med studsande bakhjul.
Den lilla kroppen for som en vante ibland men leendet var så stort, såååå stort.
När väl mörkret närmade sig fick jag tjata och nästan hota innan sambon högst
motvilligt klev av och lät 7-åringen prova igen...

7-åringen visade stor respekt för hojen och ville inte köra på åkern överhuvudtaget
om vi inte satt bakom. Däremot så testade han gärna på grusvägen och där körde
han fram och tillbaka ett antal gånger på första växeln.
Tids nog så kommer han nog att våga testa de andra två växlarna också men
problemet är att han borde vara några cm längre. Det problemet löser sig förmodligen
av sig själv inom kort också.
Min sambo är nu helt övertygad om att köpa en cross. Hon försökte att övertala sin
kollega att köpa en också med motiveringen "det är ju faaaan så mycket roligare än
att köra spinning ju!"
När vi kom hem så satt hon bara och suckade då hon var HELT slut i armarna.
Sambon körde i kanske 30 minuter totalt. 7-åringen har kört upp mot en timme i
sträck och som mest 2,5 timmar totalt på en dag.
Jag vågade dock inte påpeka för sambon att hon blev krossad av en kille som inte
ens har fyllt 7 än.


Vad gjorde NI igår?


/Da fish.


Kommentarer
Postat av: Petra

Spinning är för fan rena rama dödspasset.



Jag hade planerat shopping (som om det skulle gå ner i mina resväskor...) men fick migrän och låg halvt utslagen med synrubbningar och andra roligheter.

2010-09-02 @ 09:58:03
URL: http://jotjena.blogspot.com
Postat av: ullebengtsson

Stubbåker är ett överraskade vackert ord. Din familj verkar bestå av fartdårar:)



Själv projektledde jag pappa vid hallonbuskmasaker

2010-09-02 @ 09:58:26
URL: http://ullebengtsson.wordpress.com
Postat av: Cissi

Antar att hon inte alls hade något emot ditt impulsköp då?

2010-09-03 @ 15:28:30
URL: http://cissimagnesjo.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0