Jag är sämst...

Ännu en gång så har jag lyckat med en fordonsaffär som tagit en mycket märklig
vändning.


Är det bara jag?
Jag kan (bevisligen) plocka isär en bil, t.o.m en hyfsat modern bil med insprutning.

Motorcyklar likaså. Jag KAN plocka isär en MC och få ihop den igen.
Man skulle utan överdrift alltså kunna säga att jag kan lite om fordon.
Affärer har jag livnärt mig på i många år.
Varför är jag då så usel så fort man kopplar ihop dessa två?
Fordonsaffärer är VERKLIGEN inte min starkaste sida!

Jag har t.ex haft en bil där kopplingsvajern gick av minst en gång i månaden.
Jag har haft en MC som stannade varje gång det regnade och en annan mc
drog ur strömmen ur batteriet på några sekunder.
En bil fick jag göra en TOTAL renovering av toppen på trots att den var endast 3 år
gammal när jag köpte den, och en annan bil visade sig vara så rostäten så att
stödämparen ramlade IN i bagaget.
Nu har jag en Honda som jag köpte på en bilhandlare eftersom jag vet att jag är
usel på bilaffärer. Det visade sig att den TROTS att jag köpt den hos en handlare
som försäkrade att den var fullservad upp till 12000 mil inte alls var det.
Den är servad upp till 8000mil och då har jag med andra ord ett mycket dyrt
kamremsbyte framför mig.

Volvon då?
Företagsbilen hämtade jag ju ny i februari! Det är en V50 2,0F.
Jag lämnade in den på justering och kontroll eftersom den dels vägrade att veva upp
bakre sidorutan de sista milimetrarna och dels för att en kontrolllampa som varnade
för att avgasreningen inte var ok lyste.
När jag hämtade bilen på Bilia så hävade de att de justerat upp rutan och smörjt en
list så att rutan var ok, men dessutom så hävdade de följande:



Ok?
När jag säger till killen i kundmottagningen att jag äger en V50 2,0F och att just
beteckningen 2,0F står för 2,0 liters Flexifuelmotor så ser killen i kundtjänsten
lätt besvärad ut men han lovar att ringa verkstadskillen och fråga.
Några minuter senare så meddelar killen att enligt verkstadskillen så har
jag en 2,0F4 motor och det är en bensinmotor. Etanolmotorn heter 2,0F8...

FUCK MY LIFE!

Lätt irriterat ringer jag upp de som sålt bilen till mig och det tar ett rejält tag
innan de fattar vad jag svamlar om. De går in i datorn och kollar och de säger
att det ÄR en etanolbil jag har "det kan du se på bakluckan! Där står det ett F
för Flexifuel..."
Jag förklarar ÄNNU en gång att Bilia sagt att jag har en 2,0F4 motor och att
jag har papper på att det (enligt Bilia) är fel motor.
De suckar och ber mig kolla tanklocket. Jag gör så och kan läsa följande:



H-Ä-R-L-I-G-T-!-!-!

På torsdag skall jag till firma nr2 för jag har TVINGAT dem att kolla upp min
bil och dubbelkolla vilken motor det sitter i den!
Nu tror alltså en bilfirma att jag är en idiot som tankat en bensinbil med etanol
och den andra bilfirman att jag är en idiot som köpt en etanolbil men TROR att
det är en bensinare...



Händer sånt här ER också eller är det bara mig det drabbar?


/Da fish


Kommentarer
Postat av: Petra

Jag har aldrig råkat ut för något sådant...men så äger jag inte heller något motordrivet fordon. Men du är inte ensam, jobbade på ett leasingföretag ett kort tag och sådana händelser inträffade ett par gånger, med Bilia dessutom.

2010-09-14 @ 14:21:45
URL: http://jotjena.blogspot.com
Postat av: mialena

Jösses! Men det känns ju bra att veta att jag inte är helt fel ute när jag varje gång jag ska tanka vår bil är misstänksam och funderar på vad det nu var för sort den vill ha… Det enklaste är ju förstås att inte tanka alls, till slut förbarmar sig mannen och gör det åt mig ;)

2010-09-14 @ 15:22:04
URL: http://mialena.blogspot.com
Postat av: Mariadenheliga

Tokigt! Det har hänt min sambo i tjänsten. Turligt nog drabbar det inte vår privatekonomi. Hoppas det fixar till sig.

2010-09-14 @ 15:37:33
Postat av: Erica Ekblad

Hej!

Följ gärna min blogg som handlar om kampen för friheten och lyckan utan låsta dörrar.

Det skulle få mig starkare att fortsätta skriva!

Erica

2010-09-14 @ 16:05:53
URL: http://ekblaad.blogg.se/
Postat av: Huskatt

Eftersom jag knappt ens kan tanka eländet, än mindre..göra något med den så är jag absolut inte betrodd att göra några affärer alls som inbegriper en motor så...nej, det händer b a r a dig ;)

2010-09-14 @ 16:22:07
URL: http://huskatt.blogspot.com
Postat av: Lennart

Sånt där har jag lyckats klara mig ifrån. Jag tittar vid tanklocket först, sen häller jag i det som det står där. Nu kör jag ju bara hyrbilar så skulle det hända något ringer jag bara kundtjänst.

2010-09-14 @ 19:35:08
URL: http://autobahnfahrer.blogg.se/
Postat av: DD

Fisken Fisken Fisken....vad sa jag till dig om VOLVO? Det är "the Volvo curse".



Bilia är dåliga. Dom kollar felkoderna i datorn istf att lyfta på motorhuven. Jag tror inte ens deras tekniker vet var oljestickan på din bil sitter. Att dom skulle kolla i tanklocket eller i en handbok....herregud NEJ!



Jag bävar inför nästa service på min tj.bil....



2010-09-14 @ 20:36:28
URL: http://devilshlydivine.blogg.se/
Postat av: Grannfrun

Jag säger bara "Full tank".

2010-09-15 @ 09:41:47
URL: http://payattentionbitch.blogg.se/
Postat av: Cissi

Min älskade bil drar olja. På tok för mycket för att inte ha gått längre än den har. Tidigare bilar jag haft som haft betydligt högre mätarställning har bara småsmuttat på oljan. Denna dricker. Det är nåt som inte stämmer. Det ryker inte. Det finns inga pölar under bilen. Den bara försvinner. eftersom jag köpt bilen av en bilhandlare har jag fått veta att det finns något som heter reklamationsrätt. Var i kontakt med konsumentombudsbannnen som gav mig vidare information om vad jag har för rättigheter. För enligt bilhandlaren har jag naturligtvis INGA. Vi får se vad som händer nu. Det känns trisst eftersom jag Älskar min bil.



Din historia låter som nåt galenskaparna skulle kunna göra film om.

2010-09-15 @ 10:21:28
URL: http://cissimagnesjo.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0