Hagagatan

En nostaligisk stund med fisken. Joooo, häng med nu! Kom och sätt er!
Det finns en affärslektion i denna.


MC garaget.
Förra veckan så gick jag på Hagagatan i Sthlm. Det är en gata som de flesta och
de flesta skulle inte ens märka att det pågick något annorlunda där.
(För er som vill orientera er så ligger Hagagatan parallellt med Sveavägen och den
gatan går ifrån Odenplan och ned mot Wenner-Green.)
Anledningen till min nostalgitripp är att jag under rätt många år hyrde ett garage
här. Mer exakt så hyrde jag en del av ett garage, eller än mer exakt så hyrde
jag exakt så mycket plats som min mc tog.
Det handlade om att jag i slutet av november körde in min mc för vinterförvaring
och i början av mars så hämtade jag den igen.



Själva garaget är inte mycket att tala om. Det är varmt, rent, låst och larmat.
Därmed så uppfyller de kriterier som behövs för en vinterförvaring.
Det som är unikt är att det är prisvärt OCH att han som driver det är mycket trevlig.
Ett original! Men mycket trevlig!
Jag fick för mig att denne man drev någonslags firma. Kanske översatte han texter
eller kanske var han fotograf? Han var ialla fall inte MC-tekniker.
Varje vinter så erbjöd han sig att hjälpa till att plocka ur batteriet och sedan såg han
självmant till att batteriet underhållsladdades under vintern. När våren kom så kom
han dit och öppnade oavsett när på dygnet man kom i princip och han var alltid
snabb med att fråga om man behövde hjälp att plocka i batteriet och att få ihop
kåpor och sånt. Verktyg hade han alltid till utlåning.
När man sen skulle betala de 300:- per månad så såg det alltid ut som han skämdes
och han avrundade alltid nedåt så att man fick rabatt.
Detta trots att det redan var billigt.

Hans egna MC-intresse var riktat till HD. Han hade en ombyggd hoj som han hade köpt
för att "stuket var fränt". Under de år som jag hade hojen där så hörde jag aldrig att
han fått ut den på vägen. Det var alltid något som hade gått sönder...
När jag lämnade in hojen på hösten och när jag hämtade den på våren så tog det en
extra timme för att man pratade lite hoj innan man sa adjö och "vi ses i höst".
Han frågade alltid om jag ville reservera en plats och jag sa alltid nej eftersom jag inte
visste när jag skulle lämna in hojen eller om jag ens skulle ha den kvar.
Vi pratar NU om den MCn som "dog" när det regnade...

Lik förbannat så sa han "Tjenare! Ja det är ju du med den gula Suzukin va? Ja jag

har faktiskt sparat en plats för jag tänkte på dig" när jag väl ringde och frågade om
det gick att klämma in en hoj till?
Jag minns honom fortfarande med ett leende...

...


Denna historia berättade jag för ett gäng säljare som jag lärde upp. Anledningen till
att jag berättade denna historia är lätt:
Jag och drygt 200 pers till tyckte att vi fått en extremt billig tjänst pga av att han som
ägde förvaringen gav oss en känsla av att vara sedda och speciella.
Detta tjänade han 300:- x 200st hojar per månad på. För 60000:- i månaden så hyrde
vi som MC-Kollektiv tillsammans ett par hundra kvadrat garage av honom.
Vem gjorde EGENTLIGEN den bästa affären?
Om både han och jag tyckte om att göra affärer med varandra och vi båda tyckte att
vi gjorde en bra vinst så är det väl bästa tänkbara affär va?

Det är alltså INTE priset utan känslan av att du får mycket för pengarna som är den
största skillnaden på en upplevt bra eller dålig affär.


Eller vad tycker NI? Håller ni med mig?


/Da fish


Kommentarer
Postat av: ullebengtsson

Jag håller med dig som tusan och blir lite ivrig, för det här är ett ämne jag tänkt mycket på. Man blir ju galen av dålig service och nonchalans och glad och lycklig av motsatsen. Se på mina taxisnubbar - de levererar exakt samma tjänst, tar mig från hemmet till jobbet. Men gud vilken skillnad det kan vara på hur de leverarar.

2010-09-23 @ 07:28:42
URL: http://https://ullebengtsson.wordpress.com
Postat av: Petra

Jag håller helt och hållet med dig! Behövs inte så mycket för att kunden ska känna sig lite extra speciell.



Måste säga att jag satt och flinade rätt länge, trodde du skulle skriva om ett heeeelt annat ställe som ligger på samma gata.

2010-09-23 @ 09:09:52
URL: http://jotjena.blogspot.com
Postat av: Grannfrun

En win win win situation helt enkelt. Ni var nöjda och jag fick se nakenbild på cykeln.

2010-09-23 @ 09:35:10
URL: http://payattentionbitch.blogg.se/
Postat av: DD

Det är en kanonbra story och jag håller med till 100%. Som konsult säljer man jui nte bara en tjänst men också en känsla av att kunden får "mer" för pengarna. Trygghet, trevligt bemötande, tillgänglighet dygnet runt osv.



btw - jag tror minsann att jag promenerat förbi just där på Hagagatan nån gång. Fråga mig inte varför.



2010-09-23 @ 09:49:45
Postat av: Finnpajsaren

Vilket klockrent exempel på god service. något som man inte är bortskämd med idag.

2010-09-23 @ 10:28:49
URL: http://finnpajsaren.se
Postat av: Barbro Binda

Håller helt med dig. God service är alltid värt.

Har du behov av "ett varmt garage"...så vet du var jag finns. Älskar dig!

2010-09-23 @ 16:15:18
URL: http://barbrobinda.blogspot.com
Postat av: Kakan

Jag kan bara hålla med.

Bra bra.

2010-09-23 @ 17:16:15
Postat av: n'batha

30.000:-/mån blir det om han inte kan hyra ut det sommartid också. Hur som helst lätta pengar och bra service.

2010-09-23 @ 20:59:01
URL: http://www.maxochnisse.se
Postat av: Lovisa

Så sant, känslan att känna sig sedd, bli ihågkommen och få service är för mig viktigare än priset!

2010-09-23 @ 22:50:02
URL: http://lovisan.webblogg.se/
Postat av: Huskatt

Jag förväntar mig inte att priset ska påverka servicen. Jag tänker mig att "de" alltid ska vara trevliga.

2010-09-23 @ 23:55:51
URL: http://huskatt.blogspot.com
Postat av: Fisken

Ulle:

Bra service kan verkligen göra ens dag!

Petra:

Hmmm? Låter som om ditt ställe är roligare. Då ser jag fram emot att du kommer att skriva om ditt ställe då? :-)

Grannfrun:

Ha ha ha! Huvudsaken är att du är nöjd!

DD:

Jo. Varför gick du där?

Finnpajsaren:

Nej eller hur? Jag tycker att det är trist att priset är det enda som räknas idag.

BB-Babe:

Tack! Du vet att jag älskar dig!

Kakan:

Phuuu. Tur! ;-)

N'Batha:

Sant! Egentligen så är det bara halva garaget som är vinterförvaring eller långtidsförvaring och där endast garagevärden har nyckel och kan öppna. Den andra halvan är ett "vanligt" garage fast för MC. Där kostar det avsevärt mer per månad men du har en egen plats.

Lovisa:

Jag tycker likadant, men ibland lever jag inte som jag lär. :-s

Huskatt:

Ja fast de är de ju inte? Har man ex två pizzerior och den ena är bra mycket trevligare i bemötandet så går man ju dit oavsett pris.

Skall du däremot byta bil så är priset kanske mer avgörande?

2010-09-24 @ 10:42:22
URL: http://dumbasfisken.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0