Jag har blivit avtrubbad

Vilken jädra dubbelmoral jag har egentligen.


Jag hör vad du säger. Jag bara skiter i att göra så.
Ibland är jag arg på min 7-åring för att han står och tittar på mig när jag pratar med
honom, men hjärnan är inställd på "mute". Han förstår...men skiter i det. ELLER så är
han upptagen med att fantisera om något helt annat för att han tappade intresset av
vad jag har att berätta för honom redan efter några få ord då han inser att detta
samtal kommer INTE att leda till "vi åker på cirkus och äter ett badkar fullt med glass."

Samtidigt så gör jag ibland samma sak när min sambo pratar.
Jag HAR dock blivit mycket bättre på att undvika att sväva iväg och jag har blivit
MYCKET mer tålmodig med henne med åren.

Ex:
Igår var jag och bytte däck på privata bilen då min sambo skall till Väddö och hon
hävdar att det är vinter och vill ha vinterdäck.
När jag väl kommer hem så sitter min sambo i soffan och kollar på arga snickaren
och just när jag kommer dit så försöker arga snickaren få tag i någon på telefon.
Fisk:      Hej, hej! Jag är hemma!
Sambo: Hej! Gick det bra?
Fisk:     Jadå.
* slänger ett öga på tvn och ser snickaren med tele. Han är arg för ingen svarar.*
Fisk:     Vem är det arga snickaren försöker att ringa?
Sambo: Jag har inte sett hela men han är hos en familj som inte ens har flyttat ihop
            än och tydligen så har både han och hon...de träffades alltså på en 
            kyrkogård.
Fisk:     Ok?
Sambo: ja hans fru och hennes man eller jag vet ju egentligen inte ens om de var
            gifta om jag skall vara ärlig de dog tydligen. Jag har inte sett ifrån början så
            jag vet inte om det var en olycka eller om de blev sjuka eller nått?
Fisk:     Ok?
Sambo: Men i allafall så har de funderat på att flytta ihop och...alltså det var tydligen
            rätt nyss som hans fru gick bort. Hon däremot...jag vet inte? Jag har fått för
            mig att hon varit änka längre i allafall men jag har ju inte sett hela programet.
Fisk:     Nehepp.
Sambo: Han har i allafall inte ens städat undan hans frus grejer.
Fisk:     Ok.
Sambo: och de har barn. Alltså inte ihop men han har typ 2 och hon har 3 så de det
            är ju klart att de behöver ett rätt stort hus så att alla ungar får plats i huset.
Fisk:      Mmm.
Sambo: De kanske vill ha barn tillsammans? De är ju inte sååå gamla.
Fisk:      Nehepp.
Sambo: Fast det är lite skumt för de verkar liksom inte stämma. De har inte flyttat
            ihop än och de verkar som om de pratat om det men ändå inte liksom?
            De bor i olika hus nu. Det är massor att renovera och speciellt om de skall
            bo där med 5-6 ungar!
Fisk:     Ja det låter så.
Sambo: Garaget är helt snett och vind. Det är förmodligen plattan som sjunkit men
             han har inte gjort något åt det för att han har väl haft fullt upp med att ta
             hand om ungar och sorgen och så. Det vet du väl själv hur lätt det är att ta
             sig tid till att ringa liksom.
Fisk:      Jo, det är klart. Men vem skall han ringa?
Sambo:  Snickarn.
Fisk:       Va?
Sambo:  Alltså, han...pappan han är ju änkling och han bodde i ett hus och det är det
             garaget som är helt fel. Pappan har ringt massor av gånger till snickaren som
             gjorde garaget men han säger att det inte är hans fel och att han får dra det
             till domstol i sånt fall.
Fisk:      Ok?
Sambo:  Så nu håller de på att försöka hjälpa dem.
Fisk:      De håller alltså på att hjälpa dem att renovera och att laga garaget?
Sambo:  Nej det tror jag inte? De fixar med huset så att de skall kunna flytta ihop.
Fisk:       Ok. Alltså så ringer Arga snickaren till snickaren som inte lyckades fixa ihop
             garaget som pappan beställde av honom och försöker att reklamera det?
Sambo: Ja.
Fisk:      Ok. Tack.
Sambo: Skall du inte sätta dig och titta?
Fisk:      Jag orkar inte.




Ibland blir jag tokig på min 7-åring som stänger av hörseln efter en stund när jag försöker
få honom att förstå något. Ibland inser jag att det är nerävt. En försvarsmekanism.

Tips: Att svara "Förlåt men mina öron och hjärna har gått ihop och förhandlat till sig 5 min
rast varje halvtimme vid monotont arbete" är INTE att rekommendera när sambon säger
att man inte lyssnar på henne.



/Da fish

Kommentarer
Postat av: Petra

Haha det är likadant hemma hos mig. Fast ombytta roller. Han sitter bänkad framför Lyxfällan, Arga snickaren och gud vet vad, pladdrar på och jag fantiserar om annat.

2010-10-28 @ 09:21:01
URL: http://jotjena.blogspot.com
Postat av: Charmiga Pinglan

Ha ha.. Så roligt att läsa mannens vy av en sådan situation!

2010-10-28 @ 10:04:51
URL: http://charmigapinglan.blogspot.com
Postat av: ullebengtsson

Jag har tre mutare hemma. Ibland börjar jag asgarva vid middagsbordet när nån av dem försöker få kontakt med någon annan, misslyckas, förlorar intresset, den kontaktade vaknar till och undrar vad personen ville, får inte kontakt, förlorar intresset...De är underhållande på ett lyteskomiskt sätt

2010-10-28 @ 10:22:03
URL: http://ullebengtsson.wordpress.com
Postat av: De kallar mig Skrållan

Är hon lärare, din sambo? ;-)

2010-10-28 @ 10:23:06
URL: http://19830425.blogspot.com
Postat av: Grannfrun

jag fantiserar till arga snickarn.

2010-10-28 @ 10:42:28
URL: http://payattentionbitch.blogg.se/
Postat av: Huskatt

Eftersom man vet att risken är stor att man kommer få höra samma sak flera gånger...så lyssnar man inte så noga. Det är min ursäkt. Och ärligt, är det inget som berör mig personligen (som hurvida gubben är hemma eller iväg på jobb osv..)då lyssnar jag inte alls.

2010-10-28 @ 11:58:15
URL: http://huskatt.blogspot.com
Postat av: MDH

Ibland måste man lägga in filtret för att överleva så att säga...

2010-10-28 @ 21:40:29
Postat av: A frantic Heart

S...eh..alltså din sambo...hon är ju precis som min far nästan(han är stråt vassare).

Dock så skulle han lägga till historian om hur det kom sig att man började bygga fasta boplatser and so on. Tro mig, öronen är på semester, ögonen går som flipper kulor & tillslut skriker man nästan KAN DU BARA SVARA KORT & KONCIST JA ELLER NEJ.

2010-11-01 @ 09:58:56
URL: http://afranticheart.wordpress.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0