Gourmet

Smak är tydligen genetiskt? Alltså jag menar inte att man tycker att doftljus är äckligt,
eller att julgranskulor skall vara stora och röda. Det är ju bara god uppfostran!


Eller var det gourmand?
N'Batha brukar helt orättvist förskylla mig för att vara en Gourmand i den meningen att

jag inte är finsmakare utan snarare njuter av MÄNGDEN mat. Detta är inte sant.

N'Batha äter trots att han i jämförelse med mig är en flugviktare bra mycket mer mat

än vad jag kan få i mig. Jag är ingen Gourmand. Jag är en vanlig tjockis!

 

Gourmet eller finsmakare är inte heller rätt men i allafall mer rätt. Inte så att jag längtar
efter tryffel eller suktar efter nya smaksensationer i senapshyllan utan snarare tvärsom.
Jag är kinkig.
Jag äter inte majonäs, jag äter inte cocos. Jag äter väldigt lite fläskkött och är inte så
förtjust i kyckling. För stark mat får jag inte i mig och cocosmjölk är vidrigt.
Kolsyrat vatten får jag kväljningar av och en sena i köttbiten gör att jag lägger ifrån mig
besticken på en gång. Saker som är för söta klarar jag inte av och vispad grädde får
mig också att kväljas.
Lök älskar jag men får ont i huvudet av för mycket. Samma sak med rödvin,
mörk choklad och för mycket koffein.

Igår så ville sönerna prova cocosnöt. Vi borrade upp den och de fick smaka på mjölken.
Jag försökte vara noga med att inte överföra min smak och tyckande på dem.
Det gick sådär.
Lilleman tog en stor klunk och tyckte att det var...ok. Stora sonen tog en klunk, gjorde
en förskräckt min och sa "det smakar kräks".
Lilleman äter dock det mesta och den stora sonen är som mig. Han gillar inte heller
grädde som blivit vispad eller i princip det jag räknat upp ovan. Han VILL kunna äta
grädde eftersom hans kamrater älskar det men han sitter där och hulkar då...
Min teori ÄR att det är genetiskt på något sätt. Våra kroppar behöver det inte och då
slår det ifrån på något sätt.
Anledningen att jag inte framställt detta som en forskningsrapport är att mitt begär
efter Snickers talar emot allt detta.

Lilleman har dock EN sak gemensamt med "tant N'Batha":



2 goda saker = 1 ÄNNU godare sak om man slår ihop det.

Har DU något du inte kan äta för att du får kväljningar?
(Grannfrun...don't go there! Detta är inget snuskinlägg.)


/Da fish


Kommentarer
Postat av: n'batha

Grädde på moset är väl ett genidrag? Det är som pepparkaka och ädelost; goda var för sig men supergoda (idiotgoda?) ihop. Coca cola och Fanta apelsin (eller vanlijglass). Majonäs och tonfisk.

2010-10-26 @ 01:57:51
URL: http://www.maxochnisse.se
Postat av: n'batha

Du är ingen gourme men petig i maten? Du äter inte många saker men mycket av det lilla? Oxymoron.

2010-10-26 @ 01:59:41
URL: http://www.maxochnisse.se
Postat av: Huskatt

Ägg...smakar ok, men doftar...äggligt.

Kletig mat är bläigt i munnen. Som kräm ryser

2010-10-26 @ 07:52:48
URL: http://huskatt.blogspot.com
Postat av: Kakan

Kom igen Grannfrun.

2010-10-26 @ 08:01:47
Postat av: Tröttfinnen

(Åååh jag känner för att sno grannfruns kommentar.)



Då har jag fått världens sämsta gener. Jag äter allt. Men klarar inte konsistensen på musslor. Grispung på spett i thailand med sötsur sås är också nåt som skapar rätt kraftiga kväljningar. Och gammalt potatismos.

2010-10-26 @ 08:18:47
URL: http://finnpajsaren.se
Postat av: MDH

Svärmors hemlagade mat! Det kvittar vad hon lagar! Blärk vad unket det smakar!! Sedan har jag ett annat problem, jag älskar godis men mår illa av fem små bitar. Man skulle kunna tro att jag tar någon sorts antabus, haha!



Vad jobbigt att vara så kräsen som du är. Det är ju nästan ett handikapp stackare. Kan du kränga en vanlig hamburgare? Eller är du den där som måste göra en "sideorder"?

2010-10-26 @ 09:26:06
Postat av: Petra

Kan inte hjälpa det men sitter bara och flinar av din sista fråga i inlägget.



Jag är väldigt petig jag också, äter inte kokta grönsaker, senor i maten är usch och blä, fixar inte grädde, speciellt inte sådan där fuskgrädde på burk, äter bara kycklingfilé om jag ska äta kyckling, mår illa av lukten av rått kött, äter inte mormors bullar and so on and so on.

2010-10-26 @ 10:07:00
URL: http://jotjena.blogspot.com
Postat av: ullebengtsson

Äter det mesta. Fan vad hungrig jag blev nu. Och firre, hur lyckas du bli "tjock" om du inte äter ngt? Förresten cocosflingor och mintchocklad är äckligt. Och mums-mums, hu nu mår jag illa.

2010-10-26 @ 10:14:08
URL: http://ullebengtsson.wordpress.com
Postat av: De kallar mig Skrållan

Jag var sjukt kinkig med mat när jag var liten men nu går jag rutinmässigt på det konstigaste på menyn. Kan fortfarande inte äta vispgrädde utan att få kväljningar.



Tycker för övrigt att det är väldigt omanligt med mat-kink men min kille är som du. Det får inte vara för starkt och inte kokosmjölk och köttet får inte vara för rosa och mjölken får inte vara en dag efter utgångsdatum. Inga grottmänniskovibbar där inte.

2010-10-26 @ 10:45:59
URL: http://19830425.blogspot.com
Postat av: Grannfrun

Hahha! Kväljningar är för amatörer.

Finnpajsaren; Knock yourself out.

Kakan; Come again?

2010-10-26 @ 17:04:44
URL: http://payattentionbitch.blogg.se/
Postat av: DD

Hm, jag är nog felkonstruerad. INGET ger mig kväljningar. Jag äter nästan allt. Dock har jag inte ätit ÅL på 15 år efter att ha sett en en bil fiskas upp ur hamnen ..... eder fantasi får fylla i resten... Jag vill nog helst inte äta blodpudding heller.



Jag e fan inte kräsen alls....när det gäller MAT! ;D

2010-10-26 @ 18:37:34
Postat av: Fisken

N'Batha:

Ha, ha, ha!

Huskatt:

Ok. Du är nog först med att berätta om krämfobi faktiskt.

Kakan:

Sluta hetsa henne!

Finnpajsaren:

ehh...fast pung på spett är ju jätteäckligt. Bara tanken är jätteäcklig.

MDH:

Min mamma är kass på matlagning. På allvar! Nej, jag beställer alltid hamburgaren utan dressing pga majonäsen. :-)

Petra:

suck jag veeet! Det är nog en snuskblogg i allafall... Skönt att höra att det inte BARA är jag som är petig då!

Ulle:

Jag vet! Sjukt! Jag gillar ju inte kakor, tårta, grädde, majonäs, fett INGET!?? Öl och Pizza är ju magert väl?

Skrållan:

Jag äter rött kött om det är nöt. Grottman är jag dock knappast.

Grannfrun:

Oh vilken tid det tog? Jag blev ju nästan orolig för dig ju!

DD:

Jag kan tänka mig att skaldjur inte heller är en favorit då? :-s

2010-10-26 @ 20:25:31
URL: http://dumbasfisken.blogg.se/
Postat av: nipe

Gulasch! Men det beror på att jag en gång blivit magsjuk med just ovan nämnda maträtt i magen. Annars äter jag nog det mesta, tyvärr.

2010-10-26 @ 23:41:16
URL: http://enlitenplatsietern.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0