F.M.L

Först inget, sen 10 inlägg och nu borta igen? Nu kommer det ett LÅNGT inlägg
om vad jag har gjort senaste dagarna.


SJ
Ja. I förrgår satt jag sent på kvällen och försökte att organisera mina veckor framöver.

Resultatet blev att jag insåg att jag inte kunde skjuta på introduktionen av min nya

teammedlem ännu en gång utan det var bara att köra direkt.
Kl.22:00 bokade jag alltså en tågbiljett till Göte-la-borg och bad en kollega ta ett
externt möte som jag skulle ha i Eskilstuna. Sen gick jag och duschade och gjorde mig
redo för en tuff morgondag i Glennsville.
Bra så långt. Sen gick det utför...

Kl.05:44 vaknar jag av att min sambo skriker på mig att jag försovit mig!
På någonslags halv autopilot borstar jag tänder, tvättar mig, klär på mig och fixar hår
och kläder på typ 4 minuter. Kastar ihop papper och dator som jag skall ha med mig
och rusar sedan till bilen och startar och kör iväg. Efter 20 meter stannar jag och
skrapar framrutan.
06:03 anländer jag till stationen och har alltså 4 minuter på mig att ta mig till rätt spår
så jag har ju till och med marginal!
Sätter mig på tåget och börjar DÅ att fundera på det här med sms-biljett. Inte direkt
ofta jag behövt bry mig om detta då vi har en avdelning som bokar i vanliga fall.
De jobbar dock inte kl 22:00...
Konduktören visar hur det funkar och jag inser att detta är ju skitsmidigt. SEN kommer
jag på att nu har jag ju inga biljetter. Alltså inga kvitton. Alltså inget att redovisa. Fuck!
1300:- som jag får lägga ut privat alltså? *suck* Jag får lösa detta sen.
Förmodligen är ju detta ett tecken på att jag åker tåg för sällan! Det är ju bra med tåg.
Miljövänligt och bekvämt.



Resan till Göteborg gick strålande och bortsätt ifrån biljettfunderingen så gick allt utan
problem. På drygt 3,5 timmar tog jag mig alltså ifrån sängen till Göteborg inkl ett
byte i Katrineholm.

Dagen i Göteborg innehöll ett externt möte och typ 6 timmar internt möte så jag struntar
i att berätta detaljer. Inte spännande alls.
Jo förresten. Kl 15:10 ringde bilverkstaden och sa att de inte skulle hinna klart med min
(privata) bil. Jag sa att det var ok om jag fick hämta den i morgon istället. De var
mycket tacksamma för detta. Borde jag berättat för dem att jag var i Göte-la-borg när
jag svarade och att jag ÄNDÅ inte hade hunnit att hämta bilen?
Näää... De var ju så glada.
Kl.18:00 packade jag ihop, gick och åt en macka och satte mig på tåget som avgick
18:42 mot Katrineholm. Strax därefter så sprakar det till i högtalarna och en röst säger
att "-vagn nr 3 tyvärr råkat ut för ett haveri på luftfjädringen men att det kommer att
kunna åka ändå. Problemet kommer INTE att påverka säkerheten utan är ett rent
komfortproblem."
Vilken vagn tror ni att jag satt i?
Några minuter senare så börjar tåget att åka och infernot påbörjas.

X2000 har en aktiv luftfjädring liknande den som formel1 använder. Det betyder att
tåget lutar "in" i kurvorna som en motorcykel genom att öka lufttrycket på höger sida
när tåget svänger åt vänster. För att luftkuddarna skall klara detta så är själva
fjädrarna mjukare då luftkuddarna även hjälper till mot stötar.
Utan luftkuddar så är vagnen alltså STENHÅRD då det går rakt fram och varje liten
skarv känns i rumpan. När det svänger däremot så blir det riktigt spännande!
Då lutar vagnen KRAFTIGT utåt och det känns nästan som om man skall välta.



I drygt 90 minuter så for min hjärna omkring och man fick helt ärligt sitta och spänna
sig för att inte kroppen skulle åka ledlöst runt och krocka med medpassagerare.
Då sprakade det till en gång till i högtalarna...
"P g a fjädringsproblemen så är vi en aning sena och därför måste vi tyvärr köra ifatt
tid fram till Katrineholm för att passa anslutningståg. Vi beklagar de brister i komforten
detta kommer att innebära".
Brister i komforten? Verkligen?  Vid denna tidpunkt så har jag redan känt mig åksjuk
i över en timme och folk sitter i vagnen och håller i tidningar, plånböcker och telefoner
då allt som ligger på borden åker av i varje kurva annars.
Nu ökar de farten.
Vips så klarar man inte längre av att parera svängarna utan man sitter och stöter axel
mot axel med medpassagerarna och hela känslan är som en berg och dalbana.
Jag kastas fram och åter hela tiden.
Väskorna börjar att falla ur hyllorna och folk ser faktiskt rädda ut på allvar nu!
Att kliva av tåget i Katrineholm kändes inte helt olikt att kliva av Balder på Liseberg.
Lite rädd, omskakad, ett blekt ansikte och ett lätt illamående och med en lättnadens
suck styr jag mina steg mot nästa tåg hem.

Fredagen skall jag tillbringa i Eskilstuna. Eftermiddagen är uppbokat på ett större möte
och jag måste dessutom hämta min privata bil på något sätt.
Jag vaknade kl 06:50 och tittade ut.



F-M-L!!!

Godmorgon!


/Da fish




Kommentarer
Postat av: Petra

Det är så härligt att åka tåg ibland, har också råkat ut för det en gång. Jättekul för en annan som har lätt att bli åksjuk i vanliga fall. Var ungefär då jag bestämde mig för att bli klimatbov och flyga istället för åka med SJ.

2010-10-22 @ 09:40:16
URL: http://jotjena.blogspot.com
Postat av: Grannfrun

Jag blev åksjuk när jag läste ditt inlägg.



Hatar snö. ARG SOM ETT BI

2010-10-22 @ 09:44:13
URL: http://payattentionbitch.blogg.se/
Postat av: Finnpajsaren

Jag hittade en nöt.

2010-10-22 @ 10:32:14
URL: http://finnpajsaren.se
Postat av: ullebengtsson

Skaken AND störd, hahahahaha.

2010-10-22 @ 11:49:08
URL: http://https://ullebengtsson.wordpress.com
Postat av: Daniel

Blev oxå åksjuk spyr

2010-10-22 @ 11:59:21
URL: http://danielfagerholm.webblogg.se/
Postat av: Ingmarie

Skicka klagomålsbrev till SJ. Pronto! Begär pengar tillbaks + för sveda och värk. (Spä på ordentligt. Typ att du kräktes och trodde du skulle dö..) Skaffa SJ Priokort så får du poäng på dina resor (faktiskt ett bra system som ger "gratis"resor så småningom)+ att då har du alltid kvitto på vad du åkt. Bra va? :-)

2010-10-22 @ 14:21:34
URL: http://blog.nemonisimors.com
Postat av: Huskatt

aha..så det var ditt fel att pendeln aldrig dök upp och jag fick köra grabbarna till skolan...

2010-10-22 @ 15:27:37
URL: http://huskatt.blogspot.com
Postat av: DD

Jag vet inte om jag ska asgarva åt ditt elände. Ett såntdär elakt muahahahahahahahaaaaaa



eller om jag ska skriva



naaaawwwww, stackars firren. Synd om dig.



Min man skottade fram min bil åt mig imorse. Bara sådär snällt alltså. Rätt skönt.



PUSS! ;D



2010-10-22 @ 19:11:45
Postat av: Fisken

Petra:

Detta var helt ärligt första och enda gången jag råkat ut för några större problem med SJ.

Grannfrun:

Jag brukar inte ens bli det?

Finnpajsaren:

Ok? Din man gifte sig med en. ;-)

Ulle:

Tack. Verkligen.

Daniel:

Du kan inte ana...

Ingmarie:

Jag KOMMER att klaga. Däremot så är det ingen idé att skaffa kundkort då det 99 ggr av 100 är någon annan som bokar.

Huskatt:

Va? Jag åkte X2000 och sent igår kväll?

DD:

Återigen. Du är en riktig vän.

2010-10-22 @ 19:18:57
URL: http://dumbasfisken.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0