Blåställ, fullt ställ och bredställ.

Här kommer då den första delen av min helgs byggande.


Inte snabbt
Som tidigare berättat så har jag hållt på hela helgen och fixat med huset. Anledningen är

att förbereda inför en eventuell kamin och dessutom så har jag tänkt att bygga en
kornisch som skall innehålla belysning och detta sammantaget innebär att en hel del av
vår el var tvungen att göras om.
Jag tänkte att jag lägger in en massa bilder så glömmer ni hur otroligt trist detta är...

Btw: WTF??? 7st kommentarer om önskemål på blåställsbild? Pervon!


08:15 lördag morgon så gick jag upp och en kvart senare så var jag nyduschad och
påklädd för en dag i snickarställ.

Målet för dagen var att MINST få klart rör så att jag kan dra fram ström till Tv:n, DVD
och till satelitmottagaren. Detta innebär i praktiken att jag måste spåra upp i väggen
för att kunna få in rören då vi har ett timmerhus. Det finns liksom inget utrymme där
bakom gipsskivorna som det brukar göra i hus.



Låter kanske enkelt men för att sammanfatta så kan man ju konstatera att morgonens
dusch var rätt bortkastad.



Efter att jag sågat spår i väggen med kapsåg så återstod bara att hacka ur själva spåret
med ett stämjärn. Eftersom mina byggkunskaper ligger i nivå med Martin Timell så var
även jag tvungen att göra om det eftersom första försöket blev för grunt.
Dessutom så passade jag på att göra ÄNNU ett spår till höger om det som jag skall dra
elen i så att jag kan dra ned signalkabeln i väggen och på så sätt slipper sladdar som är
i vägen. Hatar sladdar.



På bilden ovan så är det sågat och urgröpt. Så här när jag tittar på bilderna så ser det
rätt smidigt ut men det tog typ 3-4 timmar bara denna del. En halv pappkasse fyllde jag
med spån och flis efteråt.



Det MEST dryga var dock att dra elrör!
Strömmen skall nämligen hämtas ifrån kontoret som ligger vägg i vägg men det går inte
att gå igenom väggen utan man måste gå uppåt till vinden och sedan dra ifrån takuttaget
på kontoret. Låter det enkelt? Det borde det varit...



...om det inte vore så att vi har en tilläggsisolerad vind där man knappt får plats på huk.
Bilden ovan föreställer en skruvdragare som jag ställt där husets vinkel är och där man
faktiskt måste åla igenom!
Det framgår inte riktigt på bilden tror jag men hålet jag ålade igenom var ungefär två
skruvdragare högt. I isolering. Ålade jag. Gullfiber. Glasull.
FY FAN FÖR FIBERGLAS!!!



Till slut så var spår på plats, liksom elrör och apparatdosor.
Klockan var 18:00 och en bastu och en pilsner hägrade. Jag somnade som
sagt ovaggad i soffan innan midnatt.


/Da fish.


Kommentarer
Postat av: Huskatt

Vilken sann fröjd att i prnicip allt arbete utfördes med armarna över huvudet ! Fy f**n vad jobbigt.

Men det kommer bli fint.

2010-11-01 @ 02:13:08
URL: http://huskatt.blogspot.com
Postat av: Ingmarie

Jag tycker du är helt otrolig! Inte nog md att du löser knepiga problem på jobbet. Du är en fixare hemma med! Jag är hur impad som helst! (Själv har jag tummen mitt i handen och absolut NOLL intresse för sånt där...)

Sv; Vänster, 1 steg-höger 2steg-vänster 3 steg-höger 4 steg o.s.v o.s.v. Man kan även räkna bara t.ex. höger då blir det alltså 90 högersteg. Bara att testa! :-)

2010-11-01 @ 07:24:03
URL: http://blog.nemonisimors.com
Postat av: Petra

Vaddå pervon? Skyll dig själv som drar på dig typ något utav det sexigaste ever: blåstället.

2010-11-01 @ 07:52:17
URL: http://jotjena.blogspot.com
Postat av: anneliten

Dusch innan - inte riktigt realistisk över arbetet framför dig, eller?



Glasfiber är värsta tänkbara. Min stackars lillebror jobbade på Gullfiber i sin ungdom. Han påstår att man vänjer sig - I strongly doubt it.

2010-11-01 @ 08:03:17
URL: http://annelitenmottanteliten.blogspot.com
Postat av: MDH

Du är DUKTIG!



Dina "följare" går visst igång på "blåställ"! Mitt ex förra flickvän blev salig av gröna militär kläder. Båda luktar ju svett! Blä vad är det tjejer och deras hjärnor? Det finns ju snyggare fräschare uniformer....

2010-11-01 @ 09:32:43
Postat av: De kallar mig Skrållan

Ha'ru en tumstock i fickan eller e'ru bara glad å se mej?



När får man önska bild på Firren i välsittande kostym inklusive slips, näsduk i bröstfickan, manschettknappar, snygg klocka, och galoscher?

2010-11-01 @ 10:33:34
URL: http://19830425.blogspot.com
Postat av: Joel

Sitter här och njuter av blåstället...

2010-11-01 @ 10:50:16
URL: http://joelsunderbara.blogg.se/
Postat av: Grannfrun

I rest my case.

2010-11-01 @ 14:13:49
URL: http://payattentionbitch.blogg.se/
Postat av: Fisken

Huskatt:

Kroppsarbete är rätt jobbigt faktiskt för en kontorsråtta som en annan.

Ingmarie:

Tack! :-D Ah då fattar jag.

Petra:

Nä. Carmen Electra är det sexigaste ever.

Anneliten:

Duschen var för att jag skulle vakna. Jag ansåg att det var bra om jag inte såg dubbelt... :-P

MDH:

Jag vet. Sjuka människor som hänger här ju.

Skrollan:

Jag går i vanliga fall runt i kostym. Klocka har jag inte haft sedan jag var 7år.

Joel:

Själv sitter jag och fantiserar om hur du sitter och njuter av blåstället.

Grannfrun:

Ha, ha, ha!

2010-11-01 @ 14:51:08
URL: http://dumbasfisken.blogg.se/
Postat av: Noni

Underbart med tilläggsisolerad vind! #eldarförkråkornamenunnarallaandraenvarmvinter#

2010-11-07 @ 21:43:09
URL: http://sniffthis.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0