Målare (långt tråkigt inlägg om målartips)

Hantverk är inte helt olikt växtvärk. Nödvändigt men smärtsamt.


Dagsverke

För en tid sedan så efterlyste Finnpajsaren hantverkshjälp på sin nu "pausade" blogg.
De skulle spackla gipsskivor och måla tak om jag minns rätt?
Jag kan tyvärr inte själv åka till närkeslätten men lite instruktioner kan jag bjuda på.

Att sätta gips och att spackla:
Att spackla gips är förhållandevis lätt. Spackla först tunt i skruvhålen och om du har
springor mellan gipsskivorna som inte skall vara kvar så sätter du självhäftande vävtejp i
den nedfasning som är där skivorna möts. (Det finns olika skivor så det gäller att köpa
rätt skivor beroende på om man vill ha springor i taket eller inte. Fråga i affären!) Spackla
även tunt över skarvarna  över väven om det är så att de skall gömmas.
Väven behövs för att det inte skall bli sprickor sen när huset rör sig.
När detta är gjort så väntar du en dag eller så så att spacklet hinner torka. Då ser du också
att spacklet har sjunkit undan och att det blivit små kratrar där du spacklar skruvhålen.
Om du haft tunt lager på så är det bara att dra ett slippapper lite snabbt över spacklet för att
få bort ev klumpar och sedan spacklar du på ett nytt lager (det sista förhoppningvis).
SEN kommer det trista.
När detta har torkat så är det alltså dags att slipa ned så att det blir jämt. OM man hittar
några ojämheter och porer så får man fylla i detta och komplettera tills det blir bra.

Målning av vägg och tak:
Börja med att måla taket så slipper du att maskera sen.
Grundregeln är att lägga kraft på grundningen! Kolla med affären att färgerna är kompatibla!
Om du skall tapetsera så behöver du inte måla väggarna, men annars så tar du och rollar ut
färgen med roller och sedan efterstryker du uppifrån och ned med lugna säkra drag med en
mjuk pensel. Då får du en fin tät yta och resultatet blir spegelblankt.
Runt hörn, dörrar, fönster och andra kanter så tar man en vanlig elementpensel och stryker
ut innan man målar resten. Detta gäller både tak och vägg.
Taket brukar man sällan vilja ha en blank yta utan som blankast en 30-färg. Detta i köket
då man brukar vilja kunna tvätta taket där. I andra rum vill man oftast ha en matt yta.
Det ger ett varmare intryck och ett bättre och mildare ljus.
Om taket skall vara matt så målar man det med mjuk roller så man får lite "gräng" i ytan.
Börja måla vid bortre väggen och dra sedan mot fönstren. På så sätt så kommer det inte att
se randigt eller flammigt ut mot ljuset sen. Om man däremot har paneltak så får man gå
och efterstryka med pensel. Annars får man dropp. (Så kallade gardiner).

Grundfärgen kan man oftast måla vått-i-vått dvs att man målar ett varv och sen börjar man
om direkt när färgen fortfarande är blöt.
Glöm inte att måla ned på väggen ca 5-10cm. Detta för att du skall få en snygg vit kant
överst när du skär tapeten sen.
Glöm för guds skull inte att måla element, foder och sånt! De kommer att se gula ut annars
i förhållande till resten.
Ett sista tips: Våga att testa andra färger än tokvitt även i taket. Ex en grå nyans får färger
att lyfta och det ser rent ut längre i ex kök än en vit färg. Ännu mörkare färger i tak är coolt
och får en bra kontrast till vita väggar. Om det är för läskigt så testa i allafall att måla foder
svarta eller mörkgrå så skall du få se hur de ljusa väggarna lyfter!

Målarhjälpen till FINNPAJSAREN:
Finnpajsaren säger att hon inte har tid att göra detta själv. Jag tycker synd om henne!
Det är kul att måla men hinner man inte så hinner man inte.
Jag har samma problem! Jag borde försöka att bli klar med vårt vardagsrum innan jul men
dagarna tar slut för mig. Så tyvärr kan inte jag hjälpa dig finn...Min bror VAR målare men
han tröttnade på att jobba så han blev ingenjör i stället. Tyvärr kan jag inte skicka honom
heller med andra ord!
Misströsta inte!!! Jag HAR skickat hjälp! Redan nu borde du kunna hämta ut vår yngsta
talang på busstationen i närke.







Du får låna honom så länge du behöver, och du behöver inte ens säga tack!



/Da fish



Kommentarer
Postat av: Finnpajsaren

Tack för sonen. Tack för tipsen.

Men hur fan mutar jag hit även dig!?

2010-11-29 @ 11:11:05
URL: http://www.finnpajsaren.se
Postat av: ullebengtsson

Det får mig att minnas hu sonen skalade av tapeterna i sitt rum. Tror han slutade när han var 5. Då var han utlagd på Blocket, kan jag säga

2010-11-29 @ 11:34:34
URL: http://https://ullebengtsson.wordpress.com
Postat av: De kallar mig Skrållan

Vilken tur att du varnade redan i rubriken, så man inte behövde läsa igenom hela texten och bli besviken när den förväntat roliga tvisten uteblev.



Förresten, din son, kan han typ kratta rabatter och så med? Jag läste i SVD att 15 företag har dragit in 300 miljoner kronor på att barn gör grejer åt dem (jultidningar o s v) och funderar på att starta en liknande verksamhet men med hushållsnära tjänster, värsta guldgruvan ju! Kan tänka mig att erbjuda din son anställning direkt. Han kan ringa mig så vi kan prata om saken. Ehm, har han lärt sig att femkronor är mindre värda än tio-kronor än, fast de är större? Det vore bra att veta innan vi inleder lönediskussioner, han och jag.

2010-11-29 @ 13:53:15
URL: http://19830425.blogspot.com
Postat av: Charmiga Pinglan

Ha ha.. Underbar son du har!!

2010-11-29 @ 14:26:59
URL: http://charmigapinglan.blogspot.com
Postat av: Fisken

Finnpajsaren:

Sorry! Innan nyår så verkar det helt kört i min kalender också! Inte ens du kan ändra på det! ...eller vänta nu! Jag har ju MASSOR av skittråkiga saker att göra innan jul. hmm...

Ulle:

I know the feeling!

Skrållan:

Han gillar 20-lappar och mynt. Valörer större än så säger honom ingenting. VARNING! Baka inte in så att mat ingår i hans kontrakt. Du kommer att gå back då!

2010-11-29 @ 15:00:50
URL: http://dumbasfisken.blogg.se/
Postat av: Joel

Det är därför man tapetserar med tidningar. alt. bor som inneboende...

2010-11-29 @ 16:17:15
URL: http://joelsunderbara.blogg.se/
Postat av: Huskatt

HAHAHAHA, underbara unge :D



Beröm ska man ha för bra saker och det har du alltså fixat ihop till här och nu, med denna fantastiska beskrivning och utförliga förklaring! (nej, jag är inte spydig nu)

2010-11-29 @ 16:44:16
URL: http://huskatt.blogspot.com
Postat av: Fisken

Joel:

Sant. Men jag tar hellre detta än har dig som inneboende.

Huskatt:

Tack.

2010-11-30 @ 08:11:13
URL: http://dumbasfisken.blogg.se/
Postat av: Finnpajsaren

Efter nyår då? :-p



Nä mer seriöst så TACK ändå.

2010-11-30 @ 10:33:21
URL: http://finnpajsaren.se
Postat av: MISS FURIE

Jag svarar här för att skaka av mig för många nyfikna. Sambon är i Arbetsdomstolen för att han skrev en blogg om sitt jobb. Hon togs dessutom hem från sin FN-tjänst i förtid. 2010 är vårt värsta svarta år. Han blev av med jobbet. Du har läst om honom i media, helt övertygad. Media har jagat skiten ur vår familj. De ringer t.o.m. grannarna och terrar! Lova att aldrig berätta eller låta någon förknippa mig/blogg med denna vidriga händelse. De flesta av min läsare har hängt med långt innan detta hände. Du verkar en reko kille därför anförtror jag mig till dig. Kanske ett stolpskott men jag tror på den goda människan. Sambon har nyligen lämnat sin depression och börjar tro på livet igen. Nytt jobb och så sakteliga går livet tillbaka till vardagen igen. Vinner han i AD och får jobbet tillbaka får han stort skadestånd men det kommer aldrig täcka upp de psykiska lidandet vi har gått igenom. Gulligt om du raderar detta när du läst det.

2010-12-08 @ 17:14:08
Postat av: Fisken

MDH:

Ok, då vet jag vem det är. Den bloggen läste jag och skrattade gott åt innan det blev så mycket rabalder om den. Jag håller tummarna för honom. Det kan inte vara ok att kicka någon för att man har humor på sin fritid? Då ligger ju även JAG löst till.

2010-12-08 @ 17:36:57
URL: http://dumbasfisken.blogg.se/
Postat av: Jag igen

Han skrev i "jag-form" naturligtvis har han inte upplevt allt. Det är de som hans arbgivare och media vill tro. Jag tog bort din kommetar hos mig eftersom sambon inte gillar att jag skriver till någon annan än de som vet.

2010-12-08 @ 17:56:15
Postat av: och igen..

Han kommer att skriva en bok som jag hoppas vi blir miljonärer på för han kommer aldrig gå tillbaka om det nu skulle bli så...

2010-12-08 @ 18:00:12

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0