Dagens Martin Timell.

Här kommer ett tips för er som renoverar.


Spackling
Innan man kan tapetsera ett rum så måste man ta bort lösa delar av gammal tapet
och spackla skarverna. Har man otur så måste man bredspackla allt om det släpper i
den gamla tapeten. Skall man måla väggen finns inga genväggar. Det är bredspackel
som gäller då!
Att bredspackla ett rum är egentligen inte alls så svårt. Däremot är det tidskrävande
och väldigt jobbigt. Tricket är att lägga på "lagom med spackel så att du slipper slipa
en massa" enligt min bror som är fd målare.
MIN metod är att lägga på flera lager av spackel och sedan slipa som fan mellan varje
gång. Helt förödande jobbigt men nödvändigt för att jag skall klara av att få det rakt
och snyggt.
N'batha hade en teori om att tunna ut spacklet och sedan rolla ut det. Den teorin är i
princip samma metod som att sprutspackla och den fungerar förmodligen utmärkt på
ytor som behöver ett väldigt tunnt lager som ex trärena ytor som skåp ex eller stora
putsade väggar som är raka. I mitt fall var väggen allt annat är rak...



När väggen väl är spacklad och slipad så finns det ett knep att ta till som är nästan
identiskt med N'Bathas tips:
Leta reda på någon gammal burk med grundfärg, takfärg eller motsvarande och späd
med en dl vatten per liter färg (ungefär). Rolla på väggarna. Det du uppnår nu är två
saker.
1. Du binder dammet i färgen så att det blir lättare för slutfärgen eller tapetklistret att
fästa.
2. Du ser skavanker du missat mycket tydligare och kan lägga i lite extra där det
behövs innan tapeterna kommer upp.



Om du har en målad vägg du slipat på för att få upp tapeter så är det också
en liten risk att dammet gör att du kommer att hitta tapeterna på golvet dagen
efter när du vaknar.
För att undvika detta kan man ta tapetklister och spä ut och rolla upp på väggarna
som en primer. Funkar kanon!

I kväll skall jag lägga på andra lagret med grundfärg i taket och resten av helgen
går till att måla färdigt.
Ha en trevlig helg!


/Da fish



Ps. Just ja...jag lovade ju en Timell. Ok. Om ni INTE vill göra allt ovan så gå in
på Eniro och sök på målare. ds.

Kommentarer
Postat av: Barbro Binda

Jag vågar inte tvätta bort bredspacklet, då får du ju se hur jag VERKLIGEN ser ut. Älskar dig!

2010-03-12 @ 14:22:27
URL: http://barbrobinda.blogspot.com
Postat av: Huskatt

Eller så kan man ju släga upp renoveringsgips och bespara sig några timmars arbete...

2010-03-12 @ 16:17:38
URL: http://huskatt.blogspot.com/
Postat av: Fisken

BB-Babe:

Äh...dämpad belysning och en öl eller två löser det mesta. :-)

Huskatt:

Tror du? Har du någonsin försökt få ordning på alla strömbytare och eluttag efter att de helt plötsligt sitter 1 cm för djupt in i väggen?

2010-03-14 @ 18:53:17
URL: http://dumbasfisken.blogg.se/
Postat av: Huskatt

Renoveringsgips är 0,6 mm och lösningen kallas "förhöjningsringar".(ja, man får ju lossa två skruvar, men det borde inte ta någon längre stund)

Så svaret på frågan om jag har meckat runt med eluttag och gips...JA.

2010-03-15 @ 08:58:06
URL: http://huskatt.blogspot.com/
Postat av: Huskatt

förlåt, "6 mm" ska det så klart vara, inte "0,6 mm"

2010-03-15 @ 09:06:13
URL: http://huskatt.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0