Vad är viktigt egentligen?

Dagens existensiella fråga.


Dödsskräck.

Jag har fått reda på att jag har enormt bra fysik. Jag har 99% syretillsättning av
blodet, 48 slag i vilopuls, 36,8 i kroppstemp, felfri och stark  hjärtrytm och rent
allmänt ett bra EKG-värde.
Det enda som är fel med mig är att jag lite lågt blodtryck och en inflamation i
lungorna som sitter kvar med lite slem högt upp som resultat. Trots detta har jag
6 liter i utandningsprov vilket tillsammans med puls och syretillsättning tyder på att
"jag är en mycket aktiv motionär eller en tidigare idrottare på elitnivå"?!!
Det fick jag reda på när jag satt på akuten i ett traumarum i Borås i tisdags.

Utanför Jönköping på väg till Borås så började jag känna av ett tryck över mitt
bröst vilket spred sig till en mer ihållande smärta på främst vänster sida.
En kort stund senare började min vänstra sida av kroppen att "sticka" och min
vänstra arm domnade bort...
Hastighetsmätaren på bilen stod på 110 km/h.
Jag sa högt till mig själv att: "men...jag har inte ens fyllt 40 år ju?"
I mitt huvud fladdrade släktträdet och diagnoserna förbi.
Farmor, död i hjärtattack vid 70+
Farbror, död i hjärtattack vid 50+
Faster, stroke.
Far, hjärtopererad vid 50+

Så jag sitter i bilen och börjar att fundera på om detta nu är ett hjärtproblem vad

händer egentligen då? Jag börjar att närma mig Ulricehamn och jag inser ju att jag
inte har någon avancerad sjukvård i dessa trakter. Min bästa chans är att ta mig
till Borås där jag har sett att de i allafall har ett sjukhus.
Trycket över bröstet släpper lite men det har börjat att stråla ut i vänster arm och
jag börjar att bli lite yr och jag börjar att få illamående.
Nu är jag rädd.
Kallsvett, yrsel och alla klassiska tecken på en hjärtinfarkt med 110km/h på mätaren
och 2 mil till sjukhus.
Jag ringer sjukvårdsupplysningen som vill skicka ambulans.
Jag räknar snabbt ut att det borde ta dubbelt så lång tid för en ambulans att komma
att hämta mig som för mig att ta mig till Borås om jag bara klarar att hålla mig
upprätt. Min sambo ringer för att fråga mig om något som skall planeras och jag
erkänner att jag mår som jag gör. Hon blir tyst...

Först blir jag förbannad när jag tänker på att jag faktiskt kan dö.
Sen börjar jag att tänka att egentligen så har jag hunnit mer än de flesta gör på ett
helt liv. Jag har familj, ett bra hus, ett jobb jag trivs med, jag är älskad och jag har
hunnit ta MC-kort och skaffa mc som jag drömde om när jag var liten.
Jag har goda vänner och en sambo som jag älskar, och jag kände att jag faktisk
skulle kunna dö idag och ändå ha hunnit med det mesta som jag föresatt mig.
Mest skulle jag minnas blicken jag fick av mina söner i måndags. Deras ögon stålade
av lycka när vi åkte och hämtade den senaste MCn.
Deras ansiktuttryck kommer jag att bära med mig tills jag dör.
Jag tänkte: "vilken jävla tur att jag inte sköt upp att köpa en cross till ungarna"!



Dessa saker hinner jag tänka på innan jag då hamnar på akuten i ett traumarum och
får förklarat för mig att jag har järnfysik.
"Ditt problem är just att du har så bra fysik. Vem som helst annars skulle ha legat i
influensasymtom med feber och skakningar med din infektion. Eftersom du har så bra
grundvärden så kan du pressa dig mycket hårdare...och då faller du också mycket
hårdare när du pressar din kropp över gränsen."
Stress-symtom. Det är dags att lyssna på din kropp!
Har jag inte hört detta förut?

Jag sitter och väntar på akuten i ett traumarum i Borås.
Rummet är kalt med en brits, ett stålbord och ett skåp. I fönstret ligger det en enda
tidning. Det är en tidning som är ifrån september 2005. Titeln är Runners World eller
nått sånt. Jag ler åt ironin.
Jag slår upp tidningen och hamnar på en artikel om resmål. Resmålet är Falun.
Författaren av artikeln är Ingmarie Nilsson.
Hon skriver om Lugnet...


/Da fish


Kommentarer
Postat av: Finnpajsaren

Jag tror livet bjuder på ett par tankeväckare då och då för att vi måste ha dem. Hoppas du inte nöjer dig med det du har gjort och har so far, utan kan se andra saker i framtiden som du vill va med om och ta det lugnt för den skull så du får uppleva det också.



Take care!

2010-06-17 @ 11:41:26
URL: http://www.finnpajsaren.se
Postat av: DD

Men va fan Fisken. Nu blev jag allvarligt orolig. Det där var inte bra någonstans.



Ta det lugnt vännen. *kram*



Och fom nu ska JAG också ta det lugnt.....fan.



Tack för det inlägget.

2010-06-17 @ 12:20:41
Postat av: Huskatt

Hm...personligen fastnar jag för "kunna dö idag och ändå ha hunnit med det mesta som jag föresatt mig."

För mig är det där en skapligt stor tanke som långt ifrån alla hinner med. Än mindre känner.

Snurriga sagor kanske, men jag blir varm i hjärtat av den tanken. Fint.

Ta de piano och allt det där...äh, det har du koll på. Du vet bäst själv vad du orkar och fixar.

Men ändå, Fisk eller inte, KRAM !

2010-06-17 @ 12:31:12
URL: http://huskatt.blogspot.com/
Postat av: Miss Universum

Men shitba! Du är ju värsta MacGyver ju. Om du fastnat m armen under ett stenblock hade du väl gnagt dig loss.



Skönt i vilket fall att få en diagnos och därmed veta vad som behöver fixas. Speciellt nu när du tydligen ska m på maratonutmaningen. ;)

2010-06-17 @ 13:18:58
URL: http://missuniversum.wordpress.com/
Postat av: cyndi

Å ta det lugnt med kaffet Fisk ;-)

2010-06-17 @ 14:05:27
URL: http://www.blogtown.se/blog.php?id=cyndi
Postat av: Grannfrun

Kram

2010-06-17 @ 14:42:43
URL: http://payattentionbitch.blogg.se/
Postat av: ullebengtsson

Herregud vad du skräms. Kram

2010-06-17 @ 15:58:24
URL: http://https://ullebengtsson.wordpress.com
Postat av: Petra

Men för fan Fisken!!! Dra ner på tempot, NU! Gör du inte det kommer jag fan personligen till ditt jobb och drar dig i örat! Glöm inte att jag vet vart du jobbar!



Har själv en pappa som har toppfysik, toppvärden, fick en hjärtinfarkt och dog för att han inte drog ner på tempot.



Som tur var lyckades ambulansförarna återuppliva honom. Läkarna förberedde oss på att han kanske aldrig skulle vakna och ligga i respirator tills organ efter organ gav upp. Som tur väl blev det inte så, han fick en mindre hjärnskada. Och det för att han inte lyssnade på alla varningstecken.

2010-06-17 @ 17:27:09
URL: http://jotjena.blogspot.com
Postat av: Osloskånskan

Sjukskriven?

2010-06-17 @ 18:07:12
URL: http://osloskanskan.blogspot.com
Postat av: mångmamma

Kanske dags att ta det lite lugnare?

Trots järnfysik...

Själv är jag ju odödlig men de gånger jag varit nära gränsen över till andra sidan, har jag faktiskt haft exakt samma tanke i skallen som du - om det sker, har jag i alla fall hunnit med det mesta av allt det jag ville uppnå här i livet!

Det är en styrka, mitt i eländet.

:)

2010-06-17 @ 20:02:49
URL: http://www.hemsktmycketbarn.blogspot.com
Postat av: n'batha

Toppfysik?!? Tja, kanske det. Du visslade dig ju igenom det mesta av vår lilla tripp i höstas. Skönt, som sagt med tanke på dina gener, att det inte var allvarligare. Det är ju bara Du som fortfarande bråkar med mig. Då är nästa anhalt Falun?

2010-06-17 @ 22:38:29
URL: http://www.maxochnisse.se
Postat av: burgschki

vafan Fisken. Ta det försiktigt. och liksom skönt att det inte var riktigt allvarligt o allt det där.

2010-06-17 @ 23:14:05
Postat av: Märta

Vilken resa! Dödsskräck till trots tycker jag att dina tankar på ditt liv var helt underbara!

Läge att dra ner på tempot lite, kanske..

Ta hand om dig. Och de dina. Toppfysik till trots!

2010-06-17 @ 23:34:00
URL: http://honungochcitron.blogspot.com
Postat av: ejja

Ja jösses människa! Skrämmas sådär! Du har tydligen hört det förr och det har sagts i en drös kommentarer här, och som jag bara kan instämma i: Ta hand om dig och lyssna på din kropp! Var rädd om den, du har bara en kropp till förfogande! Skönt som sagt att det ändå var ofarligt larm. Sköt om dig nu fisken, vi gillar dig du vet! :)

2010-06-18 @ 00:11:53
URL: http://ejjapejja.blogg.se/
Postat av: simmelimaka

Men du. Fina.

Kloka.

Var snäll mot dig och rädd om dina barns pappa.

2010-06-18 @ 21:02:49
URL: http://kuckelikaka.blogspot.com
Postat av: H

Tänk inte på att du uppnått det mesta du vill, tänk på dina nära o kära som inte vill vara utan dig istället. Sen tycker jag att du borde tänka på att inte utsätta andra på vägen för fara genom att köra när du börjar misstänka att du kan tuppa av.. Hoppas du mår bättre snart o lär känna din kropps signaler.

2010-06-19 @ 17:52:49
URL: http://hypofysen.blogg.se/
Postat av: Ingmarie

Har inte hunnit uppdatera mig under helgen vilket var "tur" för shit vad jag blev rädd!(Såg ju att du skrivit fler och om du inte kan skriva uppifrån så fattade t.o.m jag att det gått "bra")

Nu är det du som tar hand om dig själv!

2010-06-20 @ 22:40:30
URL: http://blog.nemonisimors.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0