Ett nytt år och en ny chans.

Som ni märkt så är det en ny blogg som möter er. Skruva dock inte upp era
förhoppningar som 4-wd Ulle. Det är SAMMA fisk som bloggar...

Nyårstraditioner
P g a bloggångest så har jag legat lågt med bloggandet så nu får jag en chans att
blogga om min nyårsafton något försenat.
Varannat år firar vi jul i Stockholm och vid dessa tillfällen missar vi ju att fira jul med
min sida av släkten. På grund av detta brukar jag och min bror försöka se till att våra
familjer firar nyårsafton ihop i stället.
För 2 år sedan försökte min bror få igång en tradition med kalkon till nyårsafton men
det visade sig vara svårare än vad man trodde. Han hävdade med handen i trakten
av hjärtat att han tinat kalkonen enligt receptet i kylen i 3 dagar och att den var tinad.
Trots detta tog det 6 timmar att få den klar istället för 3,5 timmar som det enligt
expertisen skulle ta?
I år skulle VI stå för kalkonandet...

Då vi renoverade huset hela dagarna och den 30/12 skulle vara över hos far och fira
försenad jul så var tiden att tillreda kalkonen rätt tight tilltagen. Trots detta bestämde
jag att bjuda över både syster, bror och mor till kalkonlunch kl 12:30.
Jag insåg såklart att detta förmodligen skulle innebära att jag skulle få stå på natten
och laga mat.
När vi satt hos min far så säger han "ta en stekpåse! Det är världens grej. Då behöver
du inte vända kalkonen och det går fortare också."
Ja eftersom det skulle ta 4 timmar enligt kokboken så bestämde jag och min sambo oss
för att köra det säkra före det osäkra och alltså så ställde min sambo sin klocka på
04:30 och gick upp och satte igång ugnen. Själv vaknade jag inte ens då eftersom vår
yngste son hade vaknat innan jag ens somnat och jag höll på fram tills kl 02:00 med att
försöka få honom att somna och sedan kunde inte jag somna utan jag låg och vred mig
fram till efter kl 04:00.
Däremot vaknade jag när MIN klocka ringde kl 05:00. Inte av den men av min sambos
mycket välplacerade spark. Knappt vid medvetande så tassar jag upp för att placera
kalkonen i stekpåsen och lägga in den i ugnen.
Efter avklarat förvärv går jag radarstyrd tillbaka till sängen, ställer klockan på 09:30
och somnar om.



Klockan 07:12 vaknar jag av att min sambo väcker mig och säger att hon blivit väckt
av lilleman som ville på toaletten och då stod stektermometern på "överkokt".
Jag säger halvt sovande åt henne att ta ur den ur ugnen då.
3 minuter senare väcks jag ännu en gång av samma kvinna som berättar exakt samma
sak en gång till och nu kräver hon att jag går ur sängen och dubbelkollar termometern!

INNAN kl 07:30 står jag således med cirka 3 sköna timmars sömn i kroppen och fånstirrar
på en färdig kalkon. Fint! Då hann jag duscha innan det var dags att duka 5 timmar senare.



/Da fish


Kommentarer
Postat av: Huskatt

Snabbare än brorsan alltså ;) asg

2010-01-11 @ 10:07:24
URL: http://huskatt.blogspot.com/
Postat av: ullebengtsson

Hehe, en liten paus, lagom för näshårsansning kanske?

2010-01-11 @ 11:32:07
URL: http://ullebengtsson.wordpress.com
Postat av: n'batha

5 timmars marginal. Vem är du? Mormor?

2010-01-11 @ 12:31:56
URL: http://www.maxochnisse.se
Postat av: Barbro Binda

Om du själv hade krupit in i stekpåsen hade du blivit klar MYCKET snabbare! Älskar dig även måndagar!

2010-01-11 @ 16:06:26
URL: http://barbrobinda.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0