Julvakum

Här är jag kära vänner! Jag har INTE rymt. Jag har skottat...


Tankar

Det är jätteskönt att känna lugnet efter en hektiskt period men jag har alltid svårt att
landa och komma ned i varv. Jag kan stressa upp mig på onödiga saker och tyvärr så
är detta extra tydligt runt jul.
Förmodligen KAN detta bero på att min bättre hälft är snudd på manisk runt jul och hon
är inte så bra på att hantera stress. Hon stressar upp hela familjen när hon väl sätter
fart. Lyckligtvis har både hon och jag blivit äldre och mer avtrubbade.

I helgen var vi i Huddinge och firade med svågerns familj. Julklappar, risgrynsgröt, glögg
och tacogratäng. En vanlig traditionell svensk jul.
I förrgår tände vi ett ljus för svärmor vid hennes minnessten. Jag har aldrig träffat henne
men jag vill att mina barn skall få det minnet.
Igår så skottade jag snö, köpte gran, skottade snö, skjutsade till simskola, skottade snö,
klädde gran, skottade snö och tog en bastu. När jag vaknade så var det 5cm snö på mina
garageuppfarter.
Jag har egentligen inget emot att skotta. Att anstränga mig fysiskt hjälper mig att slappna
av mentalt. Att skotta är nästan meditativt. Julklapparna är nästan färdigköpta.
Gran [check]
Då är det egentligen bara julmat och julstädning kvar då? Vi har valt att fira jul varannat
år hemma och varannat år i Stockholm hos min sambos släkt. Detta för att slippa fara
runt som dårar. I år kommer alltså både min bror med familj, min mor, kanske även min
mormor, syster med man och även min systers far som jag kallade "husse" när jag var
liten. Jag ser fram emot att få träffa alla men ändå så känner jag mig lite dyster.

Tom.



Jag gissar att detta är en effekt av att gå ifrån något att göra varje vaken sekund till
att "bara" ha en luddig plan på ett antal saker som skall bli gjorda.
Det kan också bero på att jag sista dagarna tänkt mycket på vänner som är sjuka och
som kanske inte kan fira jul med familjen.
Sjukdomar och döden.
Kanske BEHÖVER jag göra detta. Kanske behöver jag få tid att bara grotta ned mig lite
också i mina tankar och sortera upp livet lite så att jag kan ta tag i det nya år som är
på väg med stormsteg?

Nej nu måste jag jobba lite. Kanske går jag ut och skottar sen...


Är NI julglada och "jolly n' merry"?


/Da fish


Kommentarer
Postat av: ullebengtsson

Nej. Det hår är den värsta jävla tiden på året och jag HATAR alla julfascister som vill ha det så mysigt. Tankar på död och sorg driver mig nästan till vansinne. Falskhet, lidande. besvikelse...jul.

2010-12-20 @ 09:12:37
URL: http://ullebengtsson.wordpress.com
Postat av: Petra

Du var i Huddinge utan att hälsa på mig? Faan Fisken, nu blir jag lite ledsen i ögat här.



Jag har mest ångest inför allt vad julen innebär. Det är så jävla mycket krav på att det ska vara fint, mysigt och härligt. Jag älskar min familj, det gör jag, men all hysteri med julen...nej.

2010-12-20 @ 10:13:33
URL: http://jotjena.blogspot.com
Postat av: cyndi

Julvakum...tja, det låter bra Fisk! Lite frid och lugn till alla vore bra...tycker jag. Jag är inte riktigt där än... Kör strutsmetoden med huvudet i snön ;-)

2010-12-20 @ 11:44:17
URL: http://cyndisfika.wordpress.com/
Postat av: Matte

Jag trodde att det var normalt att alla över 15 var deprimerade vid jul ;)

2010-12-20 @ 13:36:24
URL: http://mattehartman.blogspot.com/
Postat av: DD

Julvakum? Hmmmm....kanske det som känns just nu...



Men jag har bara 2 saker kvar på min "to-do-list":



Gran

Inköp av julmat (sill och sånt)



Men nu blev jag melankolisk av att läsa ditt inlägg. Faaaaan..



2010-12-20 @ 15:00:22
Postat av: Grannfrun

Fint skrivet....



2010-12-20 @ 15:26:16
URL: http://payattentionbitch.blogg.se/
Postat av: nipe

Julglad?? Har lite svårt för julen. Hatar julstress. Vill bara ha det lugnt och skönt, men tycker att julen är fylld av en massa måsten, så glädjen inför julen går förlorad i stress. I år vägrar jag stressa. Igår fick jag resten av famljen med på noterna, att vi ska byta plats på den traditionella jullunchen (julbordet) och den mer lugna julegröten. Att vi inte tänkt på det innan??

2010-12-20 @ 20:38:06
URL: http://enlitenplatsietern.blogspot.com
Postat av: charlotte

har hoppat julen i år pga flytt. för egen del kännssad det som det kvittar. jag är den som bär upp hela julafton o då menar jag inte med mat o pkt o sånt utan att hålla koll på mina föräldrar. julen är ett H eftersom jag vet att barnen ser fram emot den.. o mamma o pappa kan dricka spetsad glögg redan vid 9-10 på morgonen!! vissa år är den ena av dem nykter medans den andre är kanonfull men de är aldrig nyktra bägge två. till kalle anka brukar det vara lagom att åka så de inte hinner bli för bladiga bägge två

2010-12-20 @ 21:36:43
URL: http://kloppan.wordpress.com
Postat av: ejja

Har precis landat i Sundsvall hos min familj, och jag är galet nöjd över att det är jul! Kommer sakna min sambo och vår hund, men träffar dom om 10 dar igen :) Däremot ska jag pussa och gosa gärnet med min toksöta systerson på snart 6 månader (som jag inte sett på 4 månader). Jag är rätt nöjd med läget!



Saknaden över en kär vän som dog i sommar endast 31 år gammal gör sig dock mer påmind än någonsin. Men det "lärde" mig att uppskatta vad jag har. Så julen är ändå något väldigt fint!

2010-12-20 @ 23:53:03
URL: http://ejjapejja.blogg.se/
Postat av: Anonym

Hur mycket brukar du handla julklappar för?

2010-12-21 @ 01:44:23
URL: http://tvminnen.blogg.se/
Postat av: Fisken

Ulle:

Felstavat eller inte så förstår jag dig.

Petra:

Jag vet...sambon var av någon anledning helt ointresserad av att fika med dig. Hon mumlade något om att fira jul med bror och brorsbarn...

Cyndi:

I am.

Matte:

Jag är inte deprimerad. Mer melankolisk. En god vän är riktigt illa däran och det hänger nog ihop med det.

DD:

Äh! Sluta gnäll nu! Du har ju chansen att lura i din man att i princip vad som helst "är en jättegammal jultradition i Sverige". Ex att mannen sköter all matlagning eller att kvinnan får diamanter.

Grannfrun:

Tack!

Nipe:

Du har rätt såklart. Så hade vi förr men vi har gjort tvärsom. Vi har bytt åt andra hållet eftersom det var enda sättet att få ihop en jul med samtliga.

Charlotte:

Jag har en aning om vad det innebär. Jag dricker ju själv men kommer dessutom ifrån en släkt med alkoholister. Just julafton brukar det dock inte bli så mycket dricka. Man har ju fullt upp med mat då + att julmust är så sjukt gott!



2010-12-21 @ 08:54:27
URL: http://dumbasfisken.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0