Träning för ohälsa

Vi balanserar på en rätt smal rand


Sjuk
Som de flesta vet så är detta mer än en humorblogg än en träningsblogg.

Det är rätt unikt överhuvudtaget att den innehåller något vettigt faktiskt utan de gånger

som den inte är ämnad för att roa så skriver jag om något snusk eller något som kan

reta upp folk i allmänhet.

Johan på Max & Nisse har retat upp sig på att SvD skriver om att maratonlöpare riskerar

att få hjärtproblem om de tränar ex maraton.
Poängen är dock att han har rätt. Det är förmodligen betydligt bättre att träna än att inte
träna, ÄVEN om detta innebär att några av de som tränar väl extremt eller som tränar
medans de är sjuka riskerar att få hjärtproblem eller tom dö av det.
För flertalet så ökar nämligen risken att dö av hjärtproblem betydligt mer om man inte
är ute och rör på sig.

 

Med detta sagt så vill jag dock meddela Johan att den kunskapen hjälper inte ett

skit om du är ett av undantagen och det drabbar dig eller dina kära!
Jag har sedan tidigare än kollega som med jämna mellanrum får åka in och skrapa
ärrvävnad ifrån hjärtat pga av att hon tränat när hon varit förkyld (obs! Läkartes).
Sedan några veckor så ligger även en av mina närmaste vänner på sjukhus för
samma sak. Vid upprepade tillfällen så var hon kliniskt död men läkarna tvingade
henne tillbaka till livet. Idag är hon vaken igen men hennes hjärta går förmodligen
inte att rädda.
Läkarna vet inte exakt vad detta beror på? Deras tes är att hon haft en infektion i
kroppen och tränat så att inflamationen gått in i hjärtat och sedan har det inte läkt
pga av att hon tränat så pass hårt.
Hon är idag mellan liv och död och jag hade inte ens tänkt att skriva något om detta
men jag kände att jag måste. Tankarna går till henne hela tiden!
Om det går åt helvete för min kamrat så vet jag inte vad jag skall ta mig till?
Vad säger jag till hennes barn? Vad säger jag till MINA barn?

"LYSSNA PÅ KROPPEN!"
Det var det budskapet jag fick av Ingmarie och flera andra i välmening när jag tidigare
i år arbetade på tok för hårt och kollapsade. Jag skickar detta budskap vidare nu till er
som tränar hårt inför lopp och annat. Lyssna på kroppen! Träna inte när ni är sjuka
och OM ni skall delta i ett marathon eller någon annan stor fysisk utmaning så se till
att bygg upp kroppen i god tid så att ni faktiskt klarar av det! I annat fall så kan ni
faktiskt riskera livet...


/Da fish


Kommentarer
Postat av: ullebengtsson

Jag instämmer med varje ord och hoppas ödet är på din kompis sida. Kram

2010-08-30 @ 10:18:31
URL: http://ullebengtsson.wordpress.com
Postat av: Miss Universum

jag kommer att ha din vän i mina tankar, jag med!



själv har jag satt upp som mål att springa marathon nästa år. men jag ska träna lugnt. inte forcera mig. och dessutom ska jag träna tillsammans i grupp för detta så förhoppningvis har vi koll på varandra. det ska vara roligt och det ska kännas bra. annars får det vara...

2010-08-30 @ 10:31:54
URL: http://missuniversum.wordpress.com/
Postat av: n'batha

Det verkar som alla i det här temat har rätt utom skribenten i SvD-artikeln som utlöste Johans ilska.



Det som menades i artikeln var att det generellt var dumt att träna (läs: farligare för hjärtat att träna än att inte göra det) och att dricka vin var bra för benen. Ergo: Sluta träna och drick mer vin. Det känns lite som artikelförfattaren ville publikfria.



Allt baserat på en dåligt utförd undersökning (den följer inte de akademiska kraven för att anses säker) som inte ens blivit publicerad. Troligen beroende på dess brist på sakkunnighet.



Frågan är vad som anses vara extrem träning. För en soffpotatis är det säkert 2 timmar i veckan. För mig är det kanske 12 timmar. För elitlöpare kanske 30. Allt beror ju på vad kroppen har blivit tillvänjd. Att sätta t ex Rookkeer på att springa maraton skulle nog anses som en risk medan det för mig måste anses som en dag på jobbet.

2010-08-30 @ 11:30:53
URL: http://www.maxochnisse.se
Postat av: Huskatt

Träna med förkylning...då tar det evigheter innan förkylningen går över.



I övrigt är jag inne på nbathas linje gällande träningsmängd.

2010-08-30 @ 12:46:24
URL: http://huskatt.blogspot.com
Postat av: anneliten

Hoppsan! Just idag behövde jag läsa detta! Lite småförkyld funderar jag på vad jag ska träna idag - inte om jag ska träna. Men nu tänker jag om...

2010-08-30 @ 18:58:40
URL: http://annelitenmottanteliten.blogspot.com
Postat av: Lennart

Träna med måtta, inte göra det då man känner sig krasslig och inte ta i så kroppen spricker. Det kanske kan vara några enkla punkter att hålla sig till? En gång då jag var lite bakis fick jag den knasiga idéen att träna lite med mina hantlar. Men jag la ner det, hantlarna såg suddiga ut och händerna ville inte vad jag ville.

2010-08-30 @ 19:11:27
URL: http://autobahnfahrer.blogg.se/
Postat av: Finnpajsaren

Sv: Nä han är inget geni. Hejdå.

2010-08-31 @ 08:46:59
URL: http://finnpajsaren.se
Postat av: DD

Verkligen jobbig läsning. Tänk att träna så mycket att man riskerar att dö av det fast, man egentligen bara ville vara frisk.

2010-08-31 @ 08:57:02
Postat av: Fisken

Ulle:

Ja enligt vad jag hört så var hon vaken igår och det gick att prata med henne. De är hoppfulla att det är på rätt väg.

Miss U:

Helt rätt! Det är klart att man skall våga springa lopp! Man skall bara se till att ta det på allvar så att man tränar ordentligt innan och bygger upp kroppen succesivt.

N'Batha:

Förutsatt att man är frisk så är det precis så! Människan klarar ju helt GALNA saker om man bara är tränad för det. Kolla på Magnus Samuelsson innan han drog på sig trikåer. Vikterna han lyfter är ju sånt som är helt sjukt!

Huskatt:

Ja i ditt fall är nog 12 tim / v inte så extremt.

Anneliten:

:-) Min tanke är inte att skrämma folk ifrån att träna dock. Ta det lugnt och lyssna på kroppen bara.

Lennart:

Ahh...bakfylla är ett helt egen kapitel i denna bok.

Finnpajsaren:

HA HA HA HA!!!

2010-08-31 @ 09:02:51
URL: http://dumbasfisken.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0