Ett jävla invandrarspråk

Jag funderade på det där med språk. Varför är "rackarns" ett kraftuttryck?


Horynge!
I hela mitt liv har jag kommit i kontakt med individer ur olika invandrargrupper.
Dessa har oftast ett språk som är så otroligt mycket mer beskrivande än mitt
eget även om vi båda pratar Svenska.
Det är inte finnar jag syftar på då eftersom de är vanligare är koltrastar i dessa
trakter, och nästan alla som är födda här kan ordna sig en fylla och ett slagsmål
på det finska språket här i Eskilstuna.
Oavsett om de är Svenskar eller Finnar.
Inte heller är det Juggarna eftersom de har blivit så sjukt försvenskade så det
enda sättet att sortera ut dem är att de fortfarande bor i lägenhet och åker BMW
trots att de har familjer och har blivit medelålders.
Främst tänker jag på kurder, turkar och araberna, men även till viss del afrikanerna.
Vilket jävla språk de har!!!
Självfallet så generaliserar vi grovt här, och givetvis så är det främst män i 20-25års
åldern som hörs och syns mest men ändå?

Jag blir så avundsjuk!!!
Varför kan inte vi Svenskar ha lite genomarbetade svordomar och kraftuttryck?
Min favorit på arabiska är "din mamma är min pappas kamel".
Snyggt va?




Det är självklart att vi inte kan gå runt och säga sånt i Sverige. Vi Svenskar
har ju som regel inget förhållningssätt till kameler så det ger liksom inte tänkt
effekt.
Men här har vi ju chansen för en gångs skull att faktiskt uppnå det som alla politiker
verkar tro redan finns: Det mångkulturella samhället.
Jag tänkte att vi blandar det genomarbetade sättet att leverera fördomar och
förolämningar på som vi hör i de invandrartätare delarna av Sverige, men vi
byter ut delar av det mot sånt som uppfattas stötande i Sverige i stället.

ex:
1. Din pappa bajsar med öppen dörr på jobbet.
2. Din syster sitter och pratar med främlingar på bussen frivilligt.
3. Din bror frågar om vägen när han kör bil, och han läst instruktionsboken till en DVD.
4. Din mamma jobbar CSN.
5. Din familj samlar burkar för att kunna åka till Playa del ingles.

Vad tror ni?
Har NI några bra förslag på bra svordomar?



/Da fish


Kommentarer
Postat av: ejja

sv: hehe, ja ellerhur? Jag sa det till min ass (personliga assistent) att vi säkert i slutändan inte skulle behöva allt vi plockat med oss för att det säkerligen självklart skulle antingen finnas ett sätt för oss att ta oss till centrum eller att de skulle gå Fort. Men givetvis, eftersom Murphy existerar så vågade jag Inte chansa.... :P

2010-04-22 @ 16:54:17
URL: http://ejjapejja.blogg.se/
Postat av: Ingmarie

Din fantasi är gränslös!

:-)

Min är inte i närheten men hitta saker som stöter är inte så svårt;



-Din mamma står nära nästa person i kön på ICA

-Din pappa tror han är smart

- Er familj gillar inte invandrare

- Din bror tar i hand med andra (och för vidare svininfluensan)

(P.s. När kommer du och hämtar mig?)

2010-04-22 @ 17:45:17
URL: http://blog.nemonisimors.com
Postat av: diana

Har inga bra förslag, men i holländskan använder man sig gärna av sjukdomar. Exempel: Må du få/skaffa dig dysenteri, tbc och andra trevligheter. Din cancerinfesterade kolerakropp. Få fitthicka.

2010-04-22 @ 19:12:24
URL: http://www.metrobloggen.se/diana
Postat av: Petra

Min favorit är nr 4! Har fått hicka av skratt, du livar alltid upp du Fisken!

2010-04-22 @ 20:04:48
URL: http://jotjena.blogspot.com
Postat av: bika

"Jag hoppas du får fula barn" passar mer som förolämpning än svordom, men är inte illa pinkat ändå

2010-04-22 @ 20:23:58
URL: http://bika.blogg.se/
Postat av: Finnpajsaren

Den ultimata förnedringen måste ju ändå ha nåt med blå män i trikåer att göra.

2010-04-22 @ 20:51:04
URL: http://www.finnpajsaren.se
Postat av: Fisken

Ingmarie:

Skall jag hämta dig? Du menar med MC? Jag måste hitta något ställ som är stort (läs långt) nog för dig + att HÄR är det snö.

Diana:

Ohhh! I LIKE!

Petra:

Tack, tack!

Bika:

Den hade jag glömt faktiskt! "Hoppas du får ludna barn" sa alltid morfar.

Finnpajsaren:

Finlands landslag? Jo den skulle svida faktiskt. :-)

2010-04-22 @ 21:14:37
URL: http://dumbasfisken.blogg.se/
Postat av: Ingmarie

Ja med MC. Du har ju loooooovat. :-) Och här är snöfritt.:-)

2010-04-22 @ 22:28:43
URL: http://blog.nemonisimors.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0