Chiefen

Chef utses man till av någon som är högre i hirarkin än en själv. Ledare utses man
till av dem man leder.


Inte så Djupa tankar om ledarskap
Anneliten skrev ett inlägg härom dagen som handlade om chefer som var dåliga på
att ge feedback. Detta satte igång en massa tankar om ledarskap hos mig.
Jag tillbringar mycket tid just nu med att fundera på detta med ledarskap då jag
som bekant nyss bytt tjänst och blivit chef...igen!
Uppenbarligen så lockar det mig eftersom detta inte är första gången jag har en
titel som indikerar att jag är chef över någon eller några.

1989 fick jag mitt första chefsjobb. Lagerchefen hade drabbats av pungbrock och
de behövde en tf lagerchef och blicken föll på den enda killen förutom lagerchefen
som hade truckkort. Mig.
Den enda jag var chef över på pappret förutom mig själv var truckansvarige.
Det visade sig dock att den sjukskrivne lagerchefen också hade den titeln så jag var
alltså chef över en truckansvarig som var sjukskriven.
Sedan dess så har jag haft chefsroller med flera anställda samt ledarroller där jag
enbart varit ansvarig över funktion men inte personal.
När jag var liten i slutet på 70-talet och början på 80-talet så var "Chef" det största
man kunde bli. De kompisar man hade vars föräldrar var chefer hade oftast VHS
hemma och de åkte någon vräkig bil.
Inte undra på att man drömde om att själv bli chef då!



Idag har jag en mer ödmjuk inställning till chefsrollen. Faktum är att idag är det
till och med svårt att få någon att ta rollen som chef. Speciellt om du är i det
segment som brukar kallas mellanchef.
Det har dessutom visat sig att bilarna inte är sä jädra fina och VHS är överskattat.

Tillbaka då till Anneliten och hennes funderingar. Jo en dålig chef är nog bland det
värsta man kan råka ut för i arbetsväg. Inget gör ens liv så jobbigt som en dålig
chef faktiskt!
Första gången som jag hade ett personalansvar så försökte jag JÄTTEMYCKET att
vara chef. Jag lyckades sådär. Problemet var att jag försökte att få min grupp av
anställda att nå mina högt ställda mål för att jag skulle lyckas. Det gick pga av
att jag har en talang att motivera och för att prata omkull folk.
Det är INTE ett hållbart ledarskap i längden.
Jag har lärt mig av mina samlade erfarenheter av att själv vara chef samt också
av de mängder med chefer jag träffat eller för den delen jobbat under att de
bästa resultaten får du av en grupp du leder om du lyckas motivera och ge dem
självförtroende att själva sätta skyhöga mål, och sedan vara där och hjälpa dem
att hitta verktygen så de lyckas att nå dem!

Om någon frågat mig 1989 vad som en chef var tvungen att göra för att lyckas
som chef hade jag svarat "bjuda på julbord". Idag hade svaret på samma fråga
varit "Lyssna, coacha och var en del av teamet."
Om någon som är 18år skulle komma till mig idag och fråga om det är värt allt
skäll och stress att bli chef så skulle jag säga ja.
Att se någon växa och våga bryta sina egna barriärer är bland det mest givande
som jag någonsin har gjort.



Oavsett om det handlar om mina anställda eller inte...


Vad tycker DU är det viktigaste en chef skall göra?



/Da fish

Kommentarer
Postat av: MALIN

Det var djupt så här tidigt på morgonen! Men rätt har du i dina tanker. Gick från att vara chef - en bra chef - till att ha en chef som var den sämsta världen skådat skulle jag tro. 3 år senare vingklippt och äntligen ett nytt jobb. Shit vad jobbet kan förstöra hela livet om det (chefen) får en att må dåligt.

2011-10-18 @ 07:21:10
URL: http://www.samalasplanet.blogspot.com
Postat av: anneliten

Oj. Nu skulle det kunna bli så att jag skriver en kommentar som är lika lång som ditt inlägg eftersom jag brinner för frågan. Det jag har lärt mig i min ledarroll är att man som ledare inte ska sträva efter att bli omtyckt (inte att bli hatade heller förstås). Drivkraften måste istället vara vad man vill uppnå och varför. Och nyckeln är, som du skriver, att få medarbetarna att hitta sin drivkraft.

2011-10-18 @ 08:14:38
URL: http://annelitenmottanteliten.blogspot.com
Postat av: DD

Kort svar på din fråga - Att få medarbetarna till att prestera sitt yttersta och vara nöjda samtidigt.



Långt svar: Det krävs en 120-sidig rapport i ämnet.



Klart att det krävs feedback (ris OCH ros) och en hel del "frihet under ansvar". Om folk känner sig glada och positivt behandlade och känner att dom får respons och belöning (lön och förmåner) och rätt arbetsuppgifter så kommer dom att prestera bra. Det är min "enkla lösning".



Sen finns det gnällkärringar (både män och kvinnor) som aldrig är nöjda och som bara förstör stämningen för alla andra. Då finns "omplacering" så man blir av med dom. ;D



DD - VD för "Simple Solutions & Co" ;D



2011-10-18 @ 08:43:56
Postat av: finnledaren

"As for the best leaders, the people do not notice their existance.



The next best, the people honor and praise.



The next, the people fear; and the next, the people hate...



When the best leaders´s work is done, the people say: We did it ourselves!"

2011-10-18 @ 09:51:07
Postat av: cyndi

Släppa den egna prestigen...

Då blir det bra, Fisk :-)

2011-10-19 @ 09:45:56
URL: http://cyndisfika.wordpress.com/
Postat av: Lennart

Att kunna lyssna och vara tydlig då man pratar

2011-10-19 @ 20:25:10
URL: http://autobahnfahrer.blogg.se/
Postat av: Petra

Att inte sitta och lipa under personalkonferenserna... Ja, min chef gör det. Något en chef måste kunna göra är att vara hård när det gäller och inte be vikarien om råd i frågor chefen ska ta itu med direkt.

2011-10-20 @ 06:59:08
URL: http://jotjena.blogspot.com
Postat av: ullebengtsson

Vaccinera sig mot pungbrock.

2011-10-20 @ 09:47:54
URL: http://ullebengtsson.wordpress.com
Postat av: Emma | Tillvaron

Tack så jättemycket för fin kommentar angående Sandö, blev superglad! :)

2011-10-20 @ 19:43:17
URL: http://tillvaron.se/emma
Postat av: Ingmarie

Kunna ta obekväma beslut, vara solidarisk, peppa och stötta.

J

har en riktigt bra nu men jag skulle kunna tänka mig att ha dig till chef!

Du verkar vettig trots allt. ;-)

2011-10-20 @ 23:09:55
URL: http://blog.nemonisimors.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0