ADHD

Road tripp de lux

Nostalgi
I måndags så var det min hämtningsdag på dagis. Jag hämtade upp dem vid 16, åkte hem

och slängde i dem lite mat och åkte sen och tränade. Efter träningen så åkte vi hem, fixade

ungarna för kvällen med fika och läxläsning och sen var det läggdags för dem.

Under tiden packade jag väskan och så fort sambon kom hem ifrån sin träning så åkte jag

till Borås för övernattning. Jag var framme vid midnatt.

Jag satt i mörkret i min volvo och tänkte på de bilresor man gjorde som barn. Varje sommar

så åkte vi alltid bil någonstans. Vi åkte till Skara sommarland, eller till Liseberg, Kolmården,
Öland, Säfsen eller till någon av de släktingar som var väl utspridda över norra delarna av
vårt avlånga rike.

Vi har haft många olika bilmärken i min barndom. Eftersom jag är skiljsmässobarn så har vi
av naturliga skäl haft minst dubbelt så många som de flesta familjer.
Konstigt nog så minns jag de Volvo som passerat bäst. Visst jag minns Corollan, Accorden,
skodan, Renaulterna, Opeln och de andra med. Forden kan jag inte ens glömma fast jag vill.



Bokstavsbarn
Jag tror att det var bokstavskombinationen som fick mig att falla. Man kollade in bilar
och försökte titta in i dem för att se hur mycket hastighetsmätaren gick till. Det resultatet
grundade vi sedan en stor del av coolhetsfaktorn på. Var det en DL så gick den ju bort.
De Lux stod det för och det var den enklaste modellen och på den gick hastighetsmätaren
bara till 180. GL stod för Grand Lux och var oftast skinnsäten i och metalic-lack.
GLE hade vi ett tag. Det stod för Grand Lux Elektronic och var elektronisk insprutning i.
Den hastighetsmätaren gick till 200!
Det gjorde den också på GLT som stod för Grand Lux Tourer egentligen men som Volvo
på något sätt förknippade med sport. GT eller Grand Tourer var ju en klassisk modell ifrån
bl.a Ferrari.
Allt detta hände ifrån mitten av 70-talet fram tills i mitten av 80-talet. Då kom turbon och
körde bokstavligen över alla bokstavskombinationer. Den enda som överlevde var GTI.
Grand Tourer Injection...

Idag åker jag långt igen. I en volvo. Kombi. Den har inga bokstäver i namnet. Eller jo! Den
har faktiskt en enda. F som i Flexifuel. Skittrist.
Det var lite roligare med bokstäverna tycker jag. Nu åker jag helst en Suzuki SV1000S.
Hastighetsmätaren går till 300 på den.

Vilken är DIN favorit bokstavskombination?


/Da fish


Kommentarer
Postat av: Finnpajsaren

Nu drar du upp gamla oläkta sår här. Eller snarer färska... *buhuuu saknar vår gamla chrysler voyager* Vi bytte till Dodge Journey...

Fast jag har alltid åkt volvo. Eller inte alltid, men tills jag flyttade hemifrån. Mamma och pappa har faktiskt kvar samma 940 GLE (?) som de köpte två veckor innan jag åkte till USA 1996. Gissa om den har AC eller inte? *svett*



Ööööh... vad var frågan nu igen?

2011-03-31 @ 09:50:09
URL: http://finnpajsaren.wordpress.com
Postat av: Finnpajsaren

Jag har alltså lämnat en kommentar här... Hohoo var är den?

2011-03-31 @ 09:51:34
URL: http://finnpajsaren.wordpress.com
Postat av: Mia

2011-03-31 @ 10:45:01
Postat av: Mia

Ja nåt skumt är det med kommenterandet här....



Min favorit var nog Ford Granadan som man kunde se asfalten fara fram under sina små barnfötter. Senapsgul. Vid ett tillfälle när pappa glömt nycklarna hemma lärde han mig exakt på vilken punkt av taket man ska hoppa för att framdörrarna ska hoppa upp på en Ford Granada.



Ytterligare en god kamrat på vida färden var "hoppe-hoppe-Datsun, skuttar fram så fort" som min då 3-årige bror brukade sjunga om. Numera är jag fortfarande, efter 10 år tillsammans, hysteriskt kär i min Hyundai Atos med flames och rattmuff. Den kan liksom aldrig bli fel?

Postat av: n'batha

När kommer Volvo 90 ROFLOL?

2011-03-31 @ 10:48:52
URL: http://www.maxochnisse.se
Postat av: ullebengtsson

F som Fisk

2011-03-31 @ 11:06:35
URL: http://ullebengtsson.wordpress.com
Postat av: Petra

TSEJA är min favorit just nu. Trött Som Ett Jävla As efter jobbnatten from hell. God natt.

2011-03-31 @ 11:10:46
URL: http://jotjena.blogspot.com
Postat av: Barbro Binda

Favoritbokstavskombination? F-I-S-K-E-N. Älskar dig!

2011-03-31 @ 11:22:55
URL: http://barbrobinda.blogspot.com
Postat av: De kallar mig Skrållan

HTC.



Nä, skoja' bara. Höhö.



Eller Hå-hå-Be-Em-Kå-Kå-Pe-Ess som står för Halvhöga boots med krimskrams på sidorna.

2011-03-31 @ 11:23:34
URL: http://19830425.blogspot.com
Postat av: DD

TDI



eller kanske helt enkelt: V6 eller V8 (det säger en hel del)



eller kanske GMC (mäkta coola bilar. Stor "vill-ha"-faktor!!!



2011-03-31 @ 13:02:17

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0