Räkna med finnarna

7-åringen hade febergräns igår så jag är hemma idag igen.


Hur gör man?

I kväll åker jag till Umeå. [härmed meddelas detta till BB och alla andra].
Fram tills dess så är jag hemma med sjuåringen som är förkyld och som har fått stanna
hemma i går och idag för att vila upp sig en aning.
Det betyder ju inte att han tar det så himla lugnt.
När lilleman är hemma och är sjuk så vill han BARA ligga i soffan och kolla på filmer.
När 7-åringen är hemma och är sjuk så vill han bara stå 12cm ifrån mig och fråga mig
saker eller påstå att "han inte har något att göra"...

Idag var ämnet Finska?
7-åring: Pappa?
Fisk: Ja?
7-Åring: Vad heter 3 på finska?
Fisk: Ehh....neljä tror jag? Nej det heter...ehh...
7-Åring: Jag kan till två. Yksi och Kaksi
Fisk: Mmm...bra! Yksi, kaksi....ehh vad tusan heter tre nu igen?
7-åring: Va? VET du inte det?
Fisk: Nej jag kommer inte ihåg.
7-Åring: Till och med L i min klass kan det!
Fisk: Jo men jag är inte finne.
7-åring: Det är inte L heller!
Fisk: Nej men jag tror att hans mamma är det? De brukar ju vara i finland.
7-åring: Nej det är hans kusiner som bor där.
Fisk: Ja men då är det ju hans mamma eller pappas bror eller systers barn.
7-åring: Ja?
Fisk: Ja då är de ju finnar och då lär ju någon av Ls föräldrar också vara det.
7-åring: Kan de inte vara svenskar som flyttat dit?
Fisk: ...ehh
7-åring: ...?

Fisk: Kolme heter det! Yksi, kaksi, kolme, nelje, viisi... Vill du ha glass?
7-åring: ok



Ja då blev man totalt uppägd av en 7-åring igen.
Jag är så skadad av alla finnar i min umgängeskrets som har flyttat hit eller som har
föräldrar och/eller far/morföräldrar som flyttat hit ifrån Finland så tanken på att
L:s moster, farbror eller dyl skulle vara Svenska och sen skulle ha flyttat dit slog mig
faktiskt inte ens.

Skönt att han skall till skolan i morgon.


Vilka språk kan DU?



/Da fish


Kommentarer
Postat av: DD

SKÅNSKA!!! ;D



2011-04-12 @ 12:57:38
Postat av: MALIN

Skånska är jag också bra på. Och fylleprat.

2011-04-12 @ 13:21:54
URL: http://samalasplanet.blogspot.com/
Postat av: ullebengtsson

Jag talar i tungor

2011-04-12 @ 13:43:06
URL: http://ullebengtsson.wordpress.com
Postat av: Finnpajsaren

Rätt bra tyska på fyllan faktiskt.



(Finska ftw!)

2011-04-12 @ 14:29:07
URL: http://finnpajsaren.wordpress.com
Postat av: Petra

Jag diggar din 7-åring.



Jag kan småländska, är en jävel på stockholmska när jag är full och inbillar mig att jag kan spanska efter ett par mojitos. Och rockar på engelska i alla tillstånd. Kan dessutom ett ord på finska som inte är en svordom. Det du!

2011-04-12 @ 14:41:40
URL: http://jotjena.blogspot.com
Postat av: MDH

Jag har det inte lätt, jag lever ju med en finnfan!



Gillar din 7-åring skarpt!

2011-04-12 @ 18:18:20
Postat av: Barbro Binda

Kärlekens...åsså lite svenska. Älskar dig!

2011-04-12 @ 19:22:12
URL: http://barbrobinda.blogspot.com
Postat av: diana

Holländska, svenska, engelska. Kan klara mig på tyska, spanska, afrikaans och av någon skum anledning teckenspråk ;)

2011-04-13 @ 22:51:40
URL: http://www.metrobloggen.se/diana
Postat av: Barckman

Klok unge. Kan inte vara din. Måste vara sambons.

2011-04-14 @ 00:19:44

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0