Bilsemester del 1. (OBS! Långt inlägg)

Om du normalt kör 500 mil i månaden är det väl rätt skönt att slippa det på sem va?


Då kör vi

Sommaren har varit fantastisk. En av de bästa på många år tycker jag! Det enda

som jag kan klaga på är att vädret har varit lite dåligt. Några av dagarna så var det

så mycket åska och regn så jag trodde att huset skulle sköljas bort.

Lyckligtvis så var vi ju hemma så det var inte helt kört.
Men vi skulle på tältsemester...
Våra barn älskar att tälta och både jag och min sambo har tältat och vandrat när vi
varit yngre så för oss är det fullt normalt. Våra vänner däremot ansåg att vi var
totalt dumma i huvudet. Kanske kan jag förstå det till viss del då vi berättade att den
första övernattningen i tält skulle ske i Borås.
Sveriges våta fläck på lakanet... Den regnsäkraste stan efter Norrköping.

Logistik
Att mina i urminnes vunna erfarenheter i lastning och logistik skulle komma till nytta
när man skulle få in barn, sambo, tält och div bråte i en relativt liten Volvo V50 var
inte helt otippat. Min sambo är nämligen legendariskt usel på att ta beslut. Hon är
förmodligen top 10 i landet på "äh, jag tar med den här med utifall att..."



Förmodligen så hade hon helst tagit med släpet också och dessutom fyllt det till
bredden också om jag låtit henne? Jag är mer av skolan "äh, vi skall ju inte till ett
U-land så vi får väl köpa det vi saknar och absolut inte klarar oss utan då?"
Som gjort för en konflikt.
I år så gick det dock helt utan gnissel och kontroverser. En himla massa år som vi
tillbringat tillsammans har nog slipat av våra kanter och gör att vi passar bättre
ihop. Därför så gick sambon med på "att hon ändå var tvungen att titta på ett nytt
regnställ och Borås finns ju massa kläder i" och jag fick gå med på "att packa med
paraplyet utifall att..."


DNA
Klockan 10 en tisdag for vi iväg. En timme och tjugo minuter senare så var det
dags för en kort bensträckare i Norrköping. Vi svängde in i centrala Norrköping
och gick upp till en av de största konkurrentkontoren. Min fd kollega L jobbar där
nämligen och jag hade lovat henne att stanna på en kaffe. Ett kramkalas, lite
saft och kaffe senare och med ett brännbollsset extra som L med ett stort flin gav
till barnen att packa in i bilen så for vi vidare till nästa mål.
Detta var ett stort mål! Vi skulle nämligen till Franssons i Gränna. Ungarna var
ivriga och sambon med.
När vi kom dit så tittade vi på hur de tillverkade polkagrisar och sedan så beslutade
vi oss för att köpa 10st för 120:-. Detta innebar att ungarna skulle få välja 2st var,
och sen skulle vi sätta oss utanför och äta lunch bestående av medhavda
pannkakor.



Lilleman fattade snabbt att ju fortare han valde, ju fortare kunde han få lunch och
därmed också öka chansen att få SMAKA det godis han valt.
7-åringen stod i över t-j-u-g-o minuter och velade, plockade, la tillbaka, valde om,
ångrade sig, och endast till sist under hot av sambon om att bli helt utan valde han
till sist två. Sambon suckade ljudligt. Jag sa "beslutsångest är skitjobbigt va?" och
flinade brett mot sambon. Hon flinade inte tillbaka...


Alla känner apan
Klockan var runt 17 när vi väl kom till Borås och jag konstaterade kallt att det tar
nästan dubbelt så lång tid att åka hit med familj. Anledningen till valet av resmål
var inte helt nöjesinriktad. P.g.a en massa komplicerade anledningar som jag inte
kan gå in på så var jag nämligen tvungen att hoppa in och jobba där en dag.
Jobbet lovade att betala resan till och från Borås inkl Camping om jag ställde upp,
men helt ärligt hade jag gjort det ändå då kollegorna i Borås såg desperata ut.
I min värld hjälper man varandra.
Barnen var urlyckliga att det blev Borås! De ville mer än gärna se "parken zoo i
Borås." Trots att vi förklarade att Parken Zoo är vår lokala djurparks namn och
inte ett samlingsnamn för alla djurparker så satt namnet fast.
Väl på Borås camping så tog vi det lugnt och bara var. Grill och öl såklart, samt
lite minigolf till ungarna. Ett par droppar regn kom lagom till grillen var varm men
annars så höll sig till och med vädergudarna på vår sida.

På onsdagen sken solen! Om än över ett sprucket molntäcke. Jag åkte och jobbade
några timmar och sambon tog barnen till djurparken. Parken var enligt sambon
"rätt ok, men liten" och enligt barnen "totalt toppen, men tråkiga köer till maten".

Jag utnyttjade tiden efter jobbet till att köpa ett par jeans för 140:- på rean och
ett skärp som var svindyrt på ickerea. Jag behövde fortfarande skärp vid denna
tid på semestern.
Barnen kom hem till tältet och berättade om alla djur och allt de sett. Väl tillbaka
på campingen så tittade vi på trollerishow, grillade och drack öl.
Barnen sprang runt på campingens lekplats och lekte med ALLA.



Grannarna som vi fick andra natten var norrmän. De kom i en stor VW-buss
och de hade ett enormt tält med sig. Under hela tiden de reste tältet så gnällde de
på varandra och gnället eskalerade hela tiden. Till slut urartade det till ett stort
jädra verbalt sluggerslagsmål! Kvinnan i fråga skrek okvädningsord på sin väldigt
sammanbitna man och förolämpade såväl hans intelligens som hans fysik och
sexuella förmåga.
Efter en tid av ensidig men totalt bombastiskt anfall av kvinnan så säger hon något
i stil med "Du kan faaan ta och dra åt helvete om du nu ens kan köra dit? Du
hittar ju knappt ens ditt eget rövhål!!!"
Nu exploderar mannen och i en snabb men vass motattack bestående av meningen
"Jag skall bara få upp tältet och sen kan jag köra dig till tåget så behöver du inte
min hjälp att hitta till helvetet, och när det gäller min röv så kan du satan klättra
så djupt in där så du hittar mina inåtväxta tonårsfinnar!"
Kvinnan bryter ihop och låser storgråtandes in sig i bussen.

Själv dricker jag en pilsner, men bara en till.
Det är en dag i morgon också...


/Da fish


Kommentarer
Postat av: ullebengtsson

Att gräla sådär virituost tar år av övning.

2011-08-09 @ 12:22:50
URL: http://ullebengtsson.wordpress.com
Postat av: Petra

Jag vill veerkligen höra fortsättningen på grälet.

2011-08-09 @ 16:11:33
URL: http://jotjena.blogspot.com
Postat av: dd

Borås? Utan mig? Det där bråket hade jag betalat för att se! Minst ett flak öl är det värt! ;-)

2011-08-09 @ 20:24:47
Postat av: Huskatt

Varför känns det läskigt i magen ? Aha...ni har kommit iväg på semester utan några missöden alls ! Låter osunt på nått sätt?

2011-08-10 @ 09:50:16
URL: http://huskatt.blogspot.com
Postat av: cyndi

På en del ställen får man 10 för 100.

OCH två strutar på köpet!!!

Vi hade många getingar i bilen på väg hem...

Visste Fisk att det är gott med polkamarinad till korv och polkadrinkar och polkamysli?

Har inget gemensamt med Fisk känner jag.

Förutom det där årliga tältandet ;-)

Vill Fisk lära sej lite norska förresten?

2011-08-10 @ 11:34:50
Postat av: Jonna

Jag är redo för del två NU!

2011-08-11 @ 11:53:22
Postat av: anneliten

Tio polkagrisar köpte ni. Och alla barn fick två polkagrisar var... Du har alltså fem barn. Visst är jag duktig på matte! Får bara inte riktigt plats med alla barnen i din bil...

2011-08-15 @ 23:00:33
URL: http://annelitenmottanteliten.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0