Genusdebatten och lönerna

Ännu ett trist inlägg i genusdebatten.



Män och kvinnors jämnställdhet
KVINNOFÄLLA! Så brukar det låta när politiker och debatörer pratar om det här med

jämnställdhet och framförallt det här med mamma och pappaledigheten.

I vårt fall så har det aldrig varit en verklig fråga. Jag förlorar så många tusenlappar
på att vara hemma istället för min sambo så jag har inte haft råd att vara hemma
lika mycket som hon. Jag har varit hemma totalt 5-6månader ungefär.
Detta beror ju självfallet på att jag tjänar så pass mycket mer än ersättningstaket,
och på att min sambo INTE gör det.
Mitt arbete är iofs ansvarsfullt då det är många människor som påverkas av det
och därför tycker jag att jag skall ha bra betalt. Jag förväntas också kunna ställa
upp i princip årets alla dagar och alla timmar på dygnet, samt att jag inte har
någon som helst ersättning för att jobba över som övertidsersättning, OB, eller
helgersättningar. Allt detta gör ju att jag själv tycker att jag är värd min lön.

Min sambo jobbar 80%. Det är självvalt då hon vill vara hemma med ungarna
och vi båda vill såklart att barnen skall få vara så mycket hemma som möjligt
medans de är relativt unga.
Annars så jobbar hon på dagis. Utan tvivel så är det så att hon också har ett
mycket ansvarsfullt jobb men i och med att grundlönen är låg och att hon dessutom
jobbar 80% så innebär detta att hon tjänar hälften av min lön.
Vi har ju självfallet gemensam ekonomi så egentligen så är det väl skitsamma om
hon tjänar ALLA våra pengar eller bara en del. Skattemässigt hade det varit bättre
såklart om vi hade haft en mer jämn inkomst. Hennes pension jämkar vi  genom
att jag betalar in 500:- till hennes pension varje månad.
Att värdera olika yrkesgrupper MOT varandra tycker jag iofs inte ger något.
Ett arbete är alltid värt så mycket som någon är villig att betala.
Däremot så skall lika arbete vara lika väl betalt oavsett kön, ras eller utseende.
Alltid!
Att sedan traditionella "kvinnliga" yrkesroller alltid verkar värderas lägre är ett faktiskt
ett mysterium! Värderar kvinnorna själva sig lägre eller vad beror det på?

Här kommer i allafall några handfasta tips på att höja lönen:
1. Faktum är att den största chansen du har att påverka din lön är vid nyanställning. OM
    du vill ha rejält bättre betalt så måste du byta jobb.
2. Om du vill ha något du inte fått förut så måste du göra något du inte gjort förut.
    Utveckla dig själv. Våga ta mark.
3. Tala om VARFÖR du skall ha bättre betalt. Tro inte att folk lägger märke till att du
    offrar dig och ställer upp. Du måste skylta och tala om detta.
4. Var saklig och personlig i argumenten. Var redo på att förhandla! Om du får mer i lön
    så kan du erbjuda något mer tillbaka då?
5. Glöm inte att förhandla om annat än pengar också. Arbetstid, förmåner, träningskort,
    kläder, mer semester, utbildningar, jobba hemifrån, eller varför inte en assistent?

BIG NO, NO!
1. Jämför dig aldrig med kollegor genom att berätta hur dåliga DE är. Ingen gillar en
    gnällspik. Tala om varför DU är så bra i stället.
2. Begär inte en höjning om du inte har minst tre bra argument klara varför du skall ha
    det. Att du behöver mer pengar för att ex elen är dyr är ett uselt argument. 
   Dina kostnader är verkligen inte arbetsgivarens problem!

Bild lånad av Folket. Fotograf: Christina Hjalmarsson

Sen är självfallet pengar inte allt.

Jag satt igår och stressande till Stockholm och hem via uppsala i spöregn p.ga ett
akut problem som måste lösas.
Min sambo satt och sjöng med morrhår målade i ansiktet.

Ibland så undrar jag om jag inte valt fel jobb..?



/Da fish


Kommentarer
Postat av: Petra

Klokt klokt skriver, jag håller verkligen med dig. Fan Fisken, kunde inte du ha kommit och föreläst lite på min genuskurs? Så man hade fått höra lite vettiga saker istället för allt skitsnack.

2010-10-08 @ 11:05:18
URL: http://jotjena.blogspot.com
Postat av: n'batha

Jag tror att genusdebatten kommer att vara snedvriden fram till män blir hemmets projektledare. Kvinnor hinner generellt inte göra karriär då denna "yrkesroll" oftast tar för stor plats. Hur som helst tror jag, som du, att man valt fel jobb. I alla fall under småbarnstiden.

2010-10-08 @ 12:05:20
URL: http://www.maxochnisse.se
Postat av: n'batha

Kolla! Du och jag m8!



http://static.thrillist.com/pics/xdrugfree.jpg

2010-10-08 @ 12:39:32
URL: http://www.maxochnisse.se
Postat av: Huskatt

Jahopp...utan omsvep, här kommer det.

Min man ville inte inte vara hemma med småbarn.

Det ville jag.

Enkel lösning.

Nu har jag självklart samma lön som killarna.

2010-10-08 @ 13:05:56
URL: http://huskatt.blogspot.com
Postat av: ullebengtsson

Håller med, men det blir ju mer komplicerat när man inser att fria val är helt beroende av vilken social och historisk kontext man befinner sig i. Jag har gjort rätt traditionella val, men min bakgrund gjorde att jag inte såg hur många andra miljoner sätt man kunde ha löst grejor på.

2010-10-08 @ 13:43:08
URL: http://ullebengtsson.wordpress.com
Postat av: Grannfrun

Tillbaka till framtiden på bilden? Den tatuerade killen från framtiden och han till höger tillbaks till 80talet.



Jag horar bäst på jobbet alltså tjänar jag bäst.

2010-10-08 @ 15:57:16
URL: http://payattentionbitch.blogg.se/
Postat av: Finnpajsaren

Word Fisken.

Men du glömde en sak.

6. Ligga med chefen.

2010-10-08 @ 16:06:09
URL: http://finnpajsaren.se
Postat av: Fisken

Petra: Jag har faktiskt föreläst på en del högskolor och Universitet. Dock inte om detta...

N'Batha:

Ja du har nog rätt. Kanske Spårning & Arkitektning HB kan vara något?

N'Batha:

skrattar så att tårarna sprutar

Det tragiska är att vi båda vill vara han med drugströjan men vi är killen med jultröjan. Eftersom du skrev M8 så du dock MER jultröja än mig!

Huskatt:

Hmmm...det är väl hans förlust? Helt ärligt så skall man väl välja den lösning som funkar bäst för familjen.

Ulle:

Klok som vanligt. Klart att nerärvda värderingar och miljö är kraftigt påverkande av ens val. I en omgivning där INGEN är pappaledig så tar det säkert emot mer att vara det än i en omgivning där ALLA tar ut minst 3 månader.

Grannfrun:

Visst var det en vidrig bild på mig och N'Batha?

2010-10-08 @ 16:09:55
URL: http://dumbasfisken.blogg.se/
Postat av: Petra

Du borde dock föreläsa om det här, som sagt, genusutbildningen jag gick skulle må väldigt bra utav att ha någon föreläsare som inte säger "nu är det männens tur att förtryckas" och som inte tittar snett på en för att man har en annan åsikt än övriga studenter i rummet. Ja, jag är väl lite bitter över den genuskursen ja...

2010-10-08 @ 20:29:22
URL: http://jotjena.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0