Mörkrets kung

Så har jag då återvänt ifrån syndernas näste


Sthlm
Så. Nu har jag pepprat er med inlägg några veckor och så helt plötsligt så blir ni

helt utan i nästan en vecka igen. Det är bra! Håller er på tå!

Jag har varit på ledarskapsträffar i Sthlm sedan i onsdags. Långa dagar med en
massa korvstoppning blir det såklart, men i bland så glimrar våra chefer till och
låter oss sitta och bara diskutera med varandra.
Det är DÅ det blir spännande!!!
Vi är ett 30-tal chefer totalt som träffades och vi kommer ifrån Luleå i Norr till
Malmö i Danmark. Många är unga. Mycket, MYCKET yngre än mig. Det är fler än
jag som ibland känner att man borde ta sig mer tid att lyssna på sin personal.
Kan man få engagemanget helhjärtat ur en grupp och få sina medarbetare att
satsa så kan man uppnå nästan vad som helst.

En bekant till mig är chef inom en statlig verksamhet. De mäts på hur många fel
som de INTE gör. Jag fick panik när jag hörde detta. Jag strävar hela tiden efter
att mina medarbetare skall känna förtroendet att ta egna initiativ och att det är
ok att misslyckas ibland. Min gamla chef (som är yngre än mig) sa att "om vi hela
tiden strävar efter att ta beslut och gör 19 rätt och 1 fel av 20 fattade beslut så
kommer vi att bli snabbare och attraktivare än alla konkurrenter."
Han hade rätt.
Tricket är att tänka igenom besluten så att det 20de beslutet inte riskerar att
sänka hela verksamheten eller skada personer om det går fel.
Att mäta på antal uteblivna fel kommer bara att innebära att inga fel begås pga
att ingen vågar göra något alls.

I fredags så var det konferens. Mycket kloka ord och mycket kul hände. Jag har
fått rådet av en tidigare chef att "som chef skall man hålla hög profil på konfensen
och låg profil på festen efteråt."



Man kan ju inte lyssna på ALLA liksom...

Vad är DITT favoritcitat ifrån någon chef?


/Da fish


Kommentarer
Postat av: Lotta

Vaddå chef, finns det sånna??

2012-01-24 @ 17:58:38
Postat av: N'batha

"Jag känner mig verkligen på samma frekvens som arbetare."



/Big M

2012-01-25 @ 10:31:11
URL: http://www.bungdunger.com
Postat av: Petra

Haha jag skulle kunna berätta tonvis om galenheter som mina chefer gör och säger. Dock vill jag gärna behålla mitt jobb.

2012-01-25 @ 10:36:31
URL: http://jotjena.blogspot.com
Postat av: DD

"Vi är som glada prostituerade. Kunden bara ringer och beordrar oss att komma och vi ställer upp glatt och ger honom vad han vill ha. Sen får han betala per timme."



2012-01-25 @ 17:04:21
Postat av: ullebengtsson

En kollega hittade på en elak kommentar som hon påstod att vår galne tyske chef hade sagt. Alla trodde på det och det blev ett bevingat ord. Sägs med stark tysk brytning "Åsa, du är värdelöööös"

2012-01-25 @ 22:11:12
URL: http://ullebengtsson.wordpress.com
Postat av: Suzan

Hahaha...

2012-01-27 @ 23:04:00
URL: http://www.ettdussinpannor

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0