Jag - Ett smarto

Vissa delar av ens liv är nog bara till för att hålla en ödmjuk


Fisk. F-I-S-K

Jag hade rätt lätt för mig i skolan. Jag gick ut nian med 3,2 i snittbetyg och gymnasiet

med 3,8 i snitt. I gymnasiet så hade jag EXAKT så mycket frånvaro som man kunde ha

innan de drog in betyg och CSN. Något geni till lärare hade nämligen berättat första

veckan hur många timmar man fick vara borta innan detta skedde redan vid min första

vecka där, och jag var REJÄLT skoltrött.

Anledningen till att jag tar upp detta är knappast för att glänsa då mina betyg utan tvivel

kunde ha varit mycket bättre om jag nån gång läst mina läxor som jag skulle.

Nej anledningen till att jag tar upp detta är främst för min äldste son. Han är jädrar i

min lilla låda exakt likadan som mig! Han har också lätt för sig men tycker det är trist

att sitta still och fokusera.

På föräldramötet så sa hans fröken att han var tvungen att lära sig att inte prata och

sjunga på lektionerna när de skulle sitta och arbeta med egna arbeten. Inte för att

HAN inte kunde prata med kompisar och klara av uppgifterna samtidigt utan för att hans

kompisar blev störda av att lyssna på honom.

 

Mitt starkaste ämne var Svenska. Det var det enda ämne som jag tyckte var riktigt

roligt. Förmodligen för att det var enda gången jag fick beröm för att jag satt och

fabulerade ihop historier?



Jag har bildminne. Det underlättar enormt då jag ser hur ord skall se ut och om det är något
som är felstavat så ser det liksom konstigt ut tycker jag. Det hindrar mig inte för att stava
fel på bloggen, men då rör det sig om slarvfel, stress och ett genuint ointresse av att göra
en korrekturläsning.
Som alltid så bekräftar undantagen regeln och det finns ett antal ord som jag alltid har lite
svårt för och får tänka efter för att få dem rätt. Ironiskt nog är ett av dem ordet intiligent
inteligent intelligent.


Vilket var DITT favoritämne?


/Da fish

 


Kommentarer
Postat av: Huskatt

Kemi och fysik !

2011-01-20 @ 14:39:31
URL: http://huskatt.blogspot.com
Postat av: DD

Jag hatar egentligen språk eftersom språkteori är det värsta jag vet. Varför ska man ge krångliga namn till enkla saker? Läs, skriv och prata på!!!!



Jag har lätt för alla ämnen egentligen. Dock har jag en förkärlek för formler, matematik, fysik och kemi. Det kan vara att jag är nyfiken på VARFÖR saker beter sig på ett visst sätt. Jag är inte det minsta nyfiken på verb, adverb, kasus, imperfekt och annat språkjox. =)



2011-01-20 @ 14:42:59
Postat av: cyndi

Bild såklart Fisk :-)

Så vad gjorde jag på Natur?

Tell me!

2011-01-20 @ 15:06:39
Postat av: ROBIN HOOD - gratis designhjälp

Hejsan! :)



jag har en ny this or that fråga i min blogg och undrar om du har lust att svara på den? :)

Noomi Rapace fick huvudrollen i den nya Alien filmen som kommer istället för Angelina Jolie..



Om du fick välja, vem av dom två skulle du vilja se som huvudroll i en film just nu? :)

svara gärna, isf här: http://robinhoods.se/2011/january/vem-borde-fatt-huvudrollen.html#comment

2011-01-20 @ 15:31:20
URL: http://robinhoods.se
Postat av: ullebengtsson

Religion och historia. Men vill man få mig att tugga fradga och rulla med ögonen kan man köra lite militärhistoria från Andra Världskriget. Gäsp

2011-01-20 @ 16:21:43
URL: http://ullebengtsson.wordpress.com
Postat av: Barbro Binda

Mitt favoritämne ÄR Fisken! Skolan minns jag inte, bara att jag hade B i ordning och B i uppförande. BB is da shit! Älskar dig!

2011-01-20 @ 17:16:29
URL: http://barbrobinda.blogspot.com
Postat av: Petra

I högstadiet var det SO-ämnena som var mina bästa ämnen. Älskade läraren och hon älskade mig. Jag tackar henne för att ha närt mitt samhällsintresse. Svenska var jag bra på också. I gymnasiet var det just textlektionerna som var mitt bästa ämne, jag saknar det lite. Sitta i den lilla datorsalen och knåpa ihop texter. Fast nu har jag ju bloggen.

2011-01-20 @ 19:42:56
URL: http://jotjena.blogspot.com
Postat av: Gustav

Ja gillade Oä (orienterings ämnen eller vad det nu stod för). Och träslöjd. Och rasterna förstås. Matte hade jag väldigt lätt för men böckerna var så tråkiga att jag bara räknade när fröken gick förbi. Resten av tiden satt jag och fantiserade.

2011-01-20 @ 20:12:26
URL: http://ostadigt.blogspot.com
Postat av: nipe

Gick teknisk linje, så teknologi och fysik gillade jag. Fast absolut svenska, franska och religion! Däremot var det sämre ställt med kemi, samhällskunskap och bottenskrapet historia.

I svenska är jag som du, har bildminne och ser liksom på ordet att det är fel. På bloggen slarvar jag av samma anledning.

Det där bildminnet har ju räddat många skriftliga glosförhör ;)))

2011-01-20 @ 20:45:05
URL: http://enlitenplatsietern.blogspot.com
Postat av: Ingela

Kanske bild eller slöjd... Gillade inte alls skolan. Idag är jag dock svenska/engelskalärare :/

Ang er son; be "fröken" ge honom nått att bita i så blir det nog mindre surr ;) Det är inte kul och bara sitta med...

2011-01-21 @ 20:55:33
URL: http://crosscreekrapids.bloggagratis.se
Postat av: fisken

huskatt:

Lite otippat! Jag vet att du är smart men kemi?

DD:

Ah men DÄR håller jag med dig! Teoretiska delen av svenskan är jag hopplös på. Samma sak med sex & samlevnad.

Cyndi:

Såklart! Vad du gjorde på natur? Jagade killar?

Ulle:

Jag hade otroligt lätt för religon. Det bli lätt så när man bokstavligen tillbringar sin barndom i en kyrka.

BB-Babe:

Älskar dig! Var inte så teoretisk nu.

Petra:

SO? Ditt engagemang kan man inte klaga på i allafall.

Gustav:

Jag kände exakt likadant! I drömmarna är jag hjälte. När jag blev äldre slutade jag att dagdrömma om att slakta drakar och började att dagdrömma om att få ligga istället.

Nipe:

Me and you both.

Ingela:

Tack för rådet och välkommen hit!



2011-01-21 @ 22:37:35
URL: http://dumbasfisken.blogg.se/
Postat av: diana

Svenska och engelska gillade jag. Fast skolan i sig gillade jag inte. Har löjligt bra betyg dock, trots ett enormt skolhat ;)

2011-01-22 @ 18:36:09
URL: http://www.metrobloggen.se/diana

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0