Flygfisk (Varning: Äckligt innehåll)

Jag är inte skapt för att flyga. Hela min kropp hatar det!


Umeå city airport
Jag tänkte åka till Umeå trots sjuka barn och allt. Tanken var att flyga dit vid 8-rycket
och landat sedan i Stockholm nån timme innan bolibompa. Kl.16 igår så ändrades
planerna och jag skall dit den 15-16 istället. Flexibel fisk.
Jag är inte förtjust i att flyga. Inte alls faktiskt! Det handlar inte om att jag är rädd
utan jag har något strul med öronen som gör att jag inte kan tryckutjämna vilket ställer
till extrema problem.
Förra veckan så flög jag ju till Malmö vilket ledde till oväntade problem på mer än ett
sätt! På allmän begäranFinnpajsarens begäran så tänkte jag därför berätta om hur

en flygtur till Malmö med öronproblem kan leda till att man nästan bajsar ned sig.

 

Skitflyg
För en gångs skull så flög jag i tjänsten. Det händer extremt sällan, och denna gång så

skulle jag dessutom flyga ifrån Bromma vilket jag inte gjort på flera år!

Eftersom jag har haft problem med mina öron så var jag självfallet förberedd med både
nässpray och "EarPlanes" som är tryckutjämnande hörselpluggar som säljs på apoteken.



Jag såg till att packa med dessa i sidofacket på min resväska så att jag hade dessa
lättillgängliga lagom tills att det var dags att gå på planet. Detta kom jag på EFTER att
jag checkat in mitt bagage.
Bromma har inget apotek så när man väl gått igenom säkerhetskontrollen så är det
rätt och slätt kört. Jag letade helt förgäves efter EarPlanes i den kombinerade parfym/
Godis/Tidningar/Kläder/Älgdockor/Taxfreeshoppen där.
Jag fick panik!!!
Den enda lösningen jag kom på var att köpa tuggummi. Det har jag hört skall hjälpa.
Redan en timme innan flyget lyfte så satt jag och tuggade som en idislande ko. Jag
matade in tuggummi som om mitt liv var beroende av det. Lyckligtvis så hade jag tagit
ett två-pack av V6 spearmint så jag klarade mig. Ena paketet var nästan slut när jag
satt på planet.
Så lyfte till slut planet.

Malmö Aviation bjöd på frukost, öronen kändes rätt ok även om det ömmade något
och när jag satt där och tuggade på en trist bulle så kändes det så pass ok så jag fick
faktiskt upp hoppet för att även jag skulle kunna flyga. Så kände jag tills vi påbörjade
vår nedstigning igen. I med nya tuggummin och öronen började att bulta.
Helt plötsligt fick öronen sällskap av magen?
Som knivstick i magen så började en pulserande smärta att göra sig påmind och jag
tänkte i min skräck att "jaha...där kom vinterkräksjukan också".
Nu gjorde öronen bedövande ont. Speciellt det högra och jag kom på mig själv att
hoppas på att det skulle gå hål på trumhinnan så att trycket skulle släppa. Samtidigt
fick jag koncentreta mig på att INTE släppa tryck någon annanstans! OM det skulle
hända så skulle det vara en katastrof. Skita ned sig på väg till kundmöte kändes inte
direkt som en bra grej. När jag sitter där och förbannar min otur så råkar jag att
läsa på förpackningen till tuggummit:

"Överdriven konsumtion kan leda till diarré..."



Jag spottade ut tuggummit på direkten men skadan var redan skedd! När planet väl
landade så hade jag så ont i magen så att jag knappt vågade att röra mig av rädsla för
att göra ned mig totalt. Problemet var att utan tuggummit så hade mitt högra öra mer
eller mindre totalt blockerats av ett massivt tryck som orsakade en smärta som gjorde
att jag fick panik. Jag satt lyckligtvis nästan längst bak och fick därför gå av bland de
första om de öppnar bakdörrarna...och det GÖR DE! Jag ser detta som en vändning i min
missär. Nu ljusnar det tänkte jag samtidigt som jag reste mig upp försiktigt för att inte
släppa kontrollen över ringmuskeln. Då kom nästa överraskning:
På något sätt så har öronvärken slagit på min balans...

*suck*

Ser ni det framför er?
En medelålders man i grå rock och kostym håller sig i ledaren med båda händerna när
han med askgrått ansikte och en blick fokuserad på horisonten vacklar nedför trappen.
Väl inne i terminalen så vinglar jag bokstavligen mot toaletten med panik i blicken och
med svettpärlor i pannan. Jag hinner precis sätta mig på toaringen innan maginnehållet
töms på några tiondels sekunder. Jag försöker att resa mig upp då jag har 45 minuter
på mig att hämta min väska och ta mig till kunden men direkt jag ställer mig upp så
sätter magsmärtan igång så jag får sätta mig en stund till.
Till slut kommer jag iväg och kan hämta min väska och stappla ut lätt disorienterad och
yr till taxin. Han frågar mig om jag skall in till Malmö och när jag ser hur den chockade
chauffören ryggar tillbaka vid mitt svar så inser jag att jag med största sannolikhet
har fullkomligt skrikit JA!!! till honom. (p g a att jag inte hör min egen röst förmodligen)
Med 2 minuter till godo så är jag hos kunden och kan betala chauffören. Jag mår bättre
och öronvärken har dämpats till att kännas ömt.

Hem åkte jag bil...


Vilket är ERT favoritsätt att resa?


/Da fish


Kommentarer
Postat av: ullebengtsson

Jag läser hela inlägget med ett lyckligt leende på läpparna. Din misär blir BRA underhållning.

2011-01-20 @ 07:21:44
URL: http://ullebengtsson.wordpress.com
Postat av: Charmiga Pinglan

Ha ha.. Men erkänn.. Du blev både 10kg lättare och fick platt mage! Skitbra!! Ha ha

2011-01-20 @ 08:40:44
URL: http://charmigapinglan.blogspot.com
Postat av: cyndi

Tefat såklart Fisk :-)

2011-01-20 @ 08:48:23
URL: http://cyndisfika.wordpress.com/
Postat av: De kallar mig Skrållan

Cheezus!



Hörde en liknande grej, en manlig flygvärdinna (hm?) på långflygning som nyss slutat röka och nu tuggade nikotintuggummi för glatta livet. Han kunde inte förstå varför han var tvungen att springa på toa hela tiden.



Men nu vet du det till nästa gång, Fisken! Och jag vet att det finns tryckutjämnande öronproppar nästa gång jag är förkyld och ska flyga. Varför har ingen berättat det för mig innan?

2011-01-20 @ 09:08:32
URL: http://19830425.blogspot.com
Postat av: DD

Men MÅSTE DU göra detta på Malmö Flygplats? Åker du till mitt hemland och skämmer ut dig????



*suckar djupt*



2011-01-20 @ 09:35:25
Postat av: Joel

Jag mår så bra!!!

2011-01-20 @ 09:44:00
URL: http://joelsunderbara.blogg.se/
Postat av: Ingmarie

Se det positiva! Var glad att du hann till toan! Och som sagt var, tänk så fin och platt din mage blev och hur LÄTT du måste ha känt dig! Själv reser jag helst till fots men ibland (oftast) skulle det ta på tok för lång tid...

2011-01-20 @ 11:05:07
URL: http://blog.nemonisimors.com
Postat av: Petra

Varför är jag inte förvånad att du lyckades med någpt sådant Fisken?

2011-01-20 @ 12:37:50
URL: http://jotjena.blogspot.com
Postat av: anneliten

Stackars... Kommer att tänka på när min kompis (som är apotekare) var så förvirrad av öronvärk på ett flygplan att hon hällde näsdropparna i öronen. Näsdroppar kan ju hjälpa om öronvärken är orsakad av igenkloggade bihålor. Men tanken är förstås nasal administrering. Det underliga är att det verkade funka att hälla näsdropparna i öronen också... I alla fall SA hon att det hjälpte.

2011-01-20 @ 13:22:05
URL: http://annelitenmottanteliten.blogspot.com
Postat av: Huskatt

HAHAHAHAHAHA, din stackare :D

2011-01-20 @ 14:43:17
URL: http://huskatt.blogspot.com
Postat av: Finnpajsaren

Ööööh... om vi ser det framför oss?!

Jo du tack, tyvärr. Varje gång jag läser här nu kommer jag se dig sitta på toan och skita framför mig. *yeeey...*

2011-01-20 @ 15:29:20
URL: http://finnpajsaren.se
Postat av: Finnpajsaren

hihi

love syftningsfel

2011-01-20 @ 15:30:17
URL: http://finnpajsaren.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0