Nyhet

Inte ofta, men ibland så ger ödet igen med samma mynt


Katrineholmskuriren
Med risk för att vara sist i Sverige på att snappa upp denna snackis så har jag då hittat
detta underbara svar på tal.
Jag är uppväxt med tidningar och har använt dem till min främsta källa av sanning och
nyheter i många, många år. En tid jobbade jag för en tidning och då ökade nästan
känslan av att tidningar måste få total frihet för att leverera sanningen till folket.
Tryckfriheten måste vara orubbad!

Genom mitt nuvarande jobb så har jag stött på nyheterna ifrån den andra sidan.
Missförstå mig inte nu! Jag älskar fortfarande att läsa nyheterna i pappersformat.
Att sitta på söndagen med en fet SvD framför sig i en timme.
Däremot så har jag settt hur tidningar och andra medier vinklar och tar till knep
och halvlögner för att få fram en nyhet till varje pris. Ofta så får man bara några få
timmar på sig att svara på komplicerade frågor och om man inte gör det så "har man
vägrat att svara på frågorna". I vissa fall får man inte ens chansen att bemöta de
anklagelser som senare bevisas vara helt felaktiga.



Nu har en kommunchef i Katrineholm vid namn Mattias Jansson blivit utsatt för frågor
om hans sätt att hantera Twitter, Blogg, Facebook och andra sociala media av lokala
pressen vid namn Katrineholmskuriren.
Frågorna var i stil med "Står det i din arbetsbeskrivning att du skall ägna tid åt detta?"
Utan tvivel så fanns det ingen chans att han skulle kunna svara på dessa frågor utan att
ge K-Kuriren en chans att vinkla detta...

Mattias gjorde då det oväntade! Han publicerade de frågor han fick av tidningen
sin blogg och vad läsarna om hjälp med att svara på dessa. Offentlighetsprincipen gäller
såklart när det är mail till politiker så det är ju helt i sin ordning att göra så.
K-Kuriren reagerade med att bli sura och kalla det för "härskarteknik".
Nu fick helt plötsligt K-Kuriren känna på att vara den jagade som näthatarna slog ned
på varje ord de publicerade angående detta.
Jag anser att Mattias Jansson gjorde rätt och jag njuter av att se jagaren jagad.
Däremot så anser jag trots detta att K-Kuriren är i sin fulla rätt att ställa dessa frågor
och att de frågorna faktiskt förtjänar ett svar.
K-Kuriren skall bara lära sig att det inte tjänar något till att bli sura för att någon pajar
deras scoop och förekommer publiceringen.

Vad tycker NI?
Har tidningarna rätt att fråga vad som helst?



/Da fish


Kommentarer
Postat av: Huskatt

Alla har rätt till ett privatliv.

2011-02-14 @ 01:53:33
URL: http://huskatt.blogspot.com
Postat av: ullebengtsson

Min kollega Åsa brukar säga att man har rätt att fråga allting och man har rätt att vägra svara på allting och att det för det mesta inte är en big deal. Tycker att det ligger nåt i det, men är för blyg för att praktisera visdomen.

2011-02-14 @ 08:19:02
URL: http://ullebengtsson.wordpress.com
Postat av: Petra

Jag tycker att media har rätt att fråga vad dom vill men alla har rätt till att svara på det dom vill också. Vad jag anser är fel är att media väljer att vinkla saker för att det ska passa dom på bästa sätt. Det etiska i det kan man ifrågasätta.

2011-02-14 @ 11:37:09
URL: http://jotjena.blogspot.com
Postat av: Barbro Binda

Smart kille han Jansson! Jag tänker knycka hans idé och lägga ut DINA frågor på min blogg så får MINA läsare svara på dina frågor. Älskar dig!

2011-02-14 @ 11:58:04
URL: http://barbrobinda.blogspot.com
Postat av: n'batha

Media är ett kontrollorgan och SKA kontrollera omvärlden. Det betyder ju inte att de inte får kontrolleras tillbaka på samma sätt med samma spelregler. Båda gör rätt här tycker jag.

2011-02-14 @ 15:13:44
URL: http://www.maxochnisse.se
Postat av: MDH

Media är ett gäng parasiter! I alla fall AB och KVP!!

2011-02-14 @ 19:28:09
URL: http://missfurie.blogspot.com
Postat av: Fisken

Huskatt:

Ja, men i detta fall så gällde det frågor till en politiker om hans arbete så det är inte riktigt samma sak.

Ulle:

Klok kvinna! Fast å andra sidan så har ju hon en fitta på väggen. :-)

Petra:

Helt så! Problemet med att "nyheter säljer" är att man försöker att skapa nyheter i stället för att upptäcka och registrera dem.

BB:

Ha, ha, ha! Jag älskar dig!

N'Batha:

Lagom. Precis som vi.

MDH:

Jag förstår att du tycker det!

2011-02-15 @ 09:12:47
URL: http://dumbasfisken.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0