Fördom och pride

Jag missade fan paraden i år också!


Var stolt!

I år så är prideparaden "öppen" för alla. Den håller inte till på ett inhängnat område.

När jag läste detta så fick jag en varm känsla av "ÄNTLIGEN!". Det är i mina ögon ett

jättekliv mot normalisering och integration av de HBTQ-kulturen i vardagssverige.

Tydligen så håller inte alla med. Röster har höjts mot att detta förstör festivalkänslan

och att det bara är en kommersialisering av pride. Att Svensson går på zoo och dricker

öl och tittar på djuren...typ.

Ja?

Var det inte detta kampen handlade om? Att få finnas och blandas upp med resten av

folket. Att bli uttittad precis som den feta tjejen i för tight topp, som den snygga tjejen

med för kort kjol och glitterspraj mellan tuttarna, som invandrarkillen med ett enda

långt ögonbryn eller som den för fulla, högljudda semestergubben är en del av det.

Sticker man ut så tittar folk.

 

ALLA har fördomar! Jag brukar säga att vi skall vara stolta över dem, då de är våra

fördomar som definierar oss som människor.

I går så höll lillemans kalas. Lilleman hade bjudit till födelsedagsfest och han hade
önskat att de kom utklädda. Hela hans kompisgäng ifrån dagis var bjudna.
Bland annat så var en av hans kompisar där. Det är en liten kille som har så stora ögon
så att han ser ut som en docka. Till och med killarna på dagiset brukar säga att han ser
söt ut.
Hans pappa tryckt på honom läderchaps och en rosa cowboyhatt som han förmodligen
lånat av syrrorna. Att han målat mustasch på honom gjorde inte känslan av att han
var en i Village People svagare...

Det glädjande var att det var bara jag och sambon som reagerade på detta. Ingen av
ungarna tyckte att det var konstigt att han var klädd så.
Förmodligen så har normaliseingen av vad som är kvinnligt och manligt förändrats.
Att dagens barn har kompisar de umgås med som går klädda i rosa fast de är killar
och tjejkompisar med dödskallar på tjöjorna som leker med bilar är förmodligen den
största anledningen till detta.
Därför anser jag också att det är viktigt att Pride inte blir en stängd "firmafest".
Om vi inte blandar upp så kommer utanförskapet aldrig att försvinna.


/Da fish


Kommentarer
Postat av: Petra

Jag håller verkligen med dig, jag vart jätteglad förra året när Sthlm Pride berättade hur årets festivalområde skulle se ut. Blev dock ledsen, och förbannad, när så många kritiska HBT-röster höjdes och nästintill kastade skit på organisationen för upplägget. Många ville stänga in sig på området, "det är VÅR festival, varför ska heteros få komma? Vi kommer bli nedslagna!" var några utav argumenten emot. Men herregud, var det bättre när vi var i tanto, verkligen som djur i en bur med heteros som satt utanför och picknickade, tittandes på alla människor? Öppna upp säger jag, det behövs verkligen för att skapa en mindre klyfta mellan "vi" och "dom". Icke HBT-are behöver se att vi är som alla andra, precis som många HBT-are måste förstå att vi är som vilka människor som helst.

2011-08-08 @ 18:45:05
URL: http://jotjena.blogspot.com
Postat av: Petra

(Och förresten, jag kommer lägga upp lite parad-bilder hos mig, så du kommer inte missa paraden helt säger vi)

2011-08-08 @ 18:46:24
URL: http://jotjena.blogspot.com
Postat av: anneliten

Detta inlägg önskar jag att jag hade skrivit. Så bra! Jag tänker tillbaka på en liten kille från mina tjejers dagistid. Han gick under en period klädd i mammans negligé och långt pärlhalsband. Han blev INTE retad av någon. Det var bara sådan han var. Men någonstans slutade han självmant. Han ville väl inte vara så annorlunda längre antar jag. Eller så sa någon något ändå... Fördomar skapas nog nästan alltid av vuxna och överförs så lätt till barnen.

2011-08-08 @ 22:12:18
URL: http://annelitenmottanteliten.blogspot.com
Postat av: mångmamma

Min minsting, snart 4, använder hemskt gärna en grön-o-vitrutig kjol.

Helst endast!

Idag var han iförd den, en t-shirt med grävmaskinstryck och färgglada sandaler när vi åkte till byn och lämpade av stora dottern vid bussen och tog en snabbhandling på ICA.

Men eftersom jag redan tillhör kategorien "apa-i-bur" här på bygden, tittade inte folk mer än vanligt!

Tror de flesta är mer störda av mina relativt nygjorda dreads!?



Grattiskram till stora 5-åringen också!

2011-08-08 @ 22:54:20
URL: http://www.hemsktmycketbarn.blogspot.com
Postat av: mångmamma

Min minsting, snart 4, använder hemskt gärna en grön-o-vitrutig kjol.

Helst endast!

Idag var han iförd den, en t-shirt med grävmaskinstryck och färgglada sandaler när vi åkte till byn och lämpade av stora dottern vid bussen och tog en snabbhandling på ICA.

Men eftersom jag redan tillhör kategorien "apa-i-bur" här på bygden, tittade inte folk mer än vanligt!

Tror de flesta är mer störda av mina relativt nygjorda dreads!?



Grattiskram till stora 5-åringen också!

2011-08-08 @ 22:54:40
URL: http://www.hemsktmycketbarn.blogspot.com
Postat av: Huskatt

Jag tror inte barn bryr sig lika mycket om vad som är tjejigt eller grabbigt när de är mindre. Vi vuxna behöver några år på oss att kvadda till dem.

2011-08-09 @ 02:37:41
URL: http://huskatt.blogspot.com
Postat av: Ingmarie

Håller med till 100%. i vuxna måste tänka på vad vi "för över" till barnen.

de har ju faktiskt inga fördomar. det är vi som ger dem...

Jag ÄLSKAR Pridefestivalen. Har både gått med i, och stått bredvid, flera år. Blir alltid lite gråtmild för det är roligt, festligt och så otroligt fullt av GLÄDJE!

2011-08-09 @ 10:01:26
URL: http://blog.nemonisimors.com
Postat av: n'batha

Johan såg lite tom ut i blicken när jag frågade om Pride. Tomas verkade glad dock. Kan det ha med centrering att göra?

2011-08-18 @ 22:22:24
URL: http://www.cameltoe.dk

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0