Ställ krav och följ upp dem

"Dagens ungdom tar inget ansvar". "Man måste ställa krav på dem ju!"


Barn av idag.
Visst har ni hört citaten va? Folk som kräver att barn och ungdom skall ta ansvar och
sköta sig. Helt befogat kan man tycka men hur är det med föräldrarna då?

Vi hade en unge som gick runt och knackade bilar i kvarteret så att larmen gick där min
bil stod i Örebro när vårt kontor var vid universitetet. De lyckades hitta ungen och pratade
med hans föräldrar men inget hände.
Sen sparkade ungjäveln på MIN bil. En kollega till mig fick syn på detta och han sprang ifatt
ungen (ca 14år) och frågade vad fan han gjorde? När han svor och var stöddig tillbaka så
BAR min kollega ungen under armen hela vägen hem till honom, ifrågasatte hur fan hans
föräldrar kan låta honom gå ut om han inte kan bete sig som folk och krävde att både ungen
och minst EN av föräldrarna kom förbi dagen efter och inspekterade eventuella skador på
bilen.
Mamman grät...
Dagen efter stod sonen och pappan utanför min dörr och vi kollade på bilen och
konstaterade att det inte var några skador på den utan den blev bara smutsig.
Min kollega kom överens med grabbens pappa om att han skulle få tvätta min bil som straff.
Någon vecka efteråt så tvättade han min bil och gjorde så bra jobb så att han även fick
tvätta ett par bilar till och fick ett par hundra för besväret.

Det är snart 3 år sedan detta hände. Anledningen att jag kom att tänka på detta nu
är att jag läste om ett par ungar som behövde styrning hos Da Queen.
För ett par veckor sedan var jag i Örebro och jag och (samma) kollega stannade på
en gaturestaurang för att äta. På resturangen möttes vi av samma grabb som tvättat
våra bilar för ett par år sedan. Han log stort när han såg oss och frågade om hur det
var med oss och om vi hade bilarna kvar.
Han siktade på högskola nu och berättade om sina framtidsplaner.

Jag har ingen poäng med historien annat än att det allt för ofta är föräldrar som inte
vågar ställa krav och som inte orkar/kan/törs ta tag i och faktiskt låta barnen ta
konsekvenserna av sina misstag/bus.
Jag är övertygad om att denna kille kommer att lyckas med sina planer och om jag
får möjligheten att anställa honom så kommer jag att göra det. Jag vet ju redan att
han är man nog att ta ansvar för sina beslut och handlingar.


/Da fish


Kommentarer
Postat av: Mia

Väl talat och helt rätt! En väninna till mig hade en fjortonårig dotter (hon har fortfarande samma dotter, men hon är inte fjorton längre. Du fattar) som hade snattat ett par svindyra jeans. När de var i affären och bad om ursäkt köpte mamman jeansen till henne- vilket alla runt omkring starkt ifrågasatte. Hennes förklaring var enkel: Om jag nu köpt ett par jeans åt henne för 1600 spänn får hon banne mig använda dem med. Och ni ska bara se hur dåligt hon mår varje gång hon har dem på sig!



Också en strategi. Det har gått bra för den tjejen med.

Postat av: Emma - om man mognar ruttnar man

Svar: hahah! Ge mig lite råd då :D

2010-10-20 @ 19:58:59
URL: http://emmavestergaard.blogg.se/
Postat av: Emma - om man mognar ruttnar man

btw. smaken fick jag väl aldrig med va? Det smakar i alla fall inte så mycket, mest klägg-smak liksom ^^

2010-10-20 @ 20:00:25
URL: http://emmavestergaard.blogg.se/
Postat av: Petra

Helt rätt! Jag tror stenhårt på disciplin och konsekvenser när dte gäller barn. På den tiden som jag jobbade mycket med barn (jag vet - barnhataren som jobbar med ungar) hade vi många som inte var vana vid att deras handlingar fick konsekvenser. Efter veckan hos oss var det helt andra ungar som mötte sina föräldrar, jag är övertygad om att många av dom kommer det gå riktigt bra för.

2010-10-20 @ 21:21:39
URL: http://jotjena.blogspot.com
Postat av: Tove

Bra skrivet! Pallar inte mesföräldrar som ordnar allt för sina barn. De gör dem en otjänst helt klart! Jobbiga ungar, jobbiga päron.

2010-10-20 @ 21:52:07
URL: http://snovas.blogspot.com
Postat av: DD

bra skrivet!



Jag tror det är allt för lätt för föräldrar att bara låta saker vara eftersom man inte vill vara "elak mot sina barn". Att dom gör sina banr en björntjänst förstår dom inte ens.



Nu väntar vi på en käckt inlägg om hur dina grabbar får tvätta grannarnas bilar och får crosscyklarna inlåsta ;D



2010-10-21 @ 08:08:38
Postat av: ullebengtsson

Ja vad kan man säga. Skulle bli förvånad om mina barn sparkade på bilar, men är dålig på straff i uppfostran av mina telningar. Fast de kanske inte håller med om det.

2010-10-21 @ 08:32:14
URL: http://https://ullebengtsson.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0