Självförtroende

7-åringen har aldrig lidit brist på det. Men han har varit lite feg.


Prova!
4-åringen kastar sig handlöst in i nya saker med en upptäckarlust som är enorm.

Det enda undantaget är praktiska saker som ex att äta nya saker, att klä på sig,

att hämta saker, att städa rummet osv, osv...

Det vanligaste svaret ifrån honom då är : "Åhhhhh..! JAG ORKAR inte. Jag är TRÖTT!"

...för att sen springa en miljon varv runt vardagsrumssoffan i 15 km/h.

 

7-åringen däremot har vi hela tiden fått locka in i saker. Han har en stor tröskel som

han behöver hjälp att ta sig över. När han väl provat något så är det inget problem

längre. Då vågar han tänja på gränserna och tycker att det är hur kul som helst.

Detta har också med tiden gjort att han nu också kan testa ny mat, och att han

har lärt sig att bli bra mycket mer självständig.

När han började att åka cross så ramlade han ett par gånger och han ville knappt åka

mer överhuvudtaget. Det gick sakta och vingligt, och precis som ex slalom eller cykel

så är det knappast LÄTTARE att åka sakta!

Nu har det gått över! Han satsar rätt rejält men har fortfarande respekt för farten och

motorcykeln. Det är främst kurvor vi måste träna på. Att våga gasa sig ur dem.

Farten finns ju där.



Det finns ingen organiserad träning för knattar i Eskilstuna tyvärr så jag har själv
fått lösa den delen. Eftersom jag själv faktiskt inte kör cross så har jag valt att träna
honom på ett coachande sätt. Jag har valt att låta honom upptäcka och testa sig fram
och enbart skjutit in med ett par tre grejer att tänka på per träningstillfälle.
ex. "Märker du någon skillnad på om du håller ut armbågarna i kurvorna eller inte?"
"Tror du att det går stadigare in i kurvan om du lyfter fram innerbenet vid framhjulet?"
Anledningarna till att jag gör så är dels att han är envis och lär sig bäst om han får
upptäcka fördelarna själv, och dels för att jag inte kan. Jag KAN inte säga till honom
att göra si eller så med pondus och riskera att det är fel.
Då är det mycket bättre att han får lära sig att även föräldrar kan var osäkra och
att det är ok att testa och misslyckas.

Han lär sig hela tiden som sagt och självförtroendet...är fortsatt bra.


Nu pågår diskussioner för fullt att starta en knatteträning till våren. Jag hoppas att den
blir verklighet. Även om coachande förhållningssätt är bra så går det bara till en viss
gräns. Sen måste man ha ett proffs som kan knepen och genvägarna för att lyckas
ta sig vidare i utvecklingen.
Detta gäller överallt i livet tycker jag.

Vad tycker NI?


/Da fish


Kommentarer
Postat av: Huskatt

Jag tänker, att det om inget annat borde skapa kamratskap och förmodligen underlätta framtida träningar. Det är ju som alltid aningen lättare om man lär sig "rätt" från början. (i och med det inte sagt att du lär sonen "fel" nu)

Att våga misslyckas är en bra början till det mesta.



Varför finns det ingen Knatteträning nu?

2010-10-01 @ 10:09:01
URL: http://huskatt.blogspot.com
Postat av: ullebengtsson

Visst, så funkar jag i alla fall. Först stöd för att våga, sedan handfasta tips

2010-10-01 @ 10:11:20
URL: http://ullebengtsson.wordpress.com
Postat av: Da Queen

Att du är en grymt cool, avslappnad förälder som låter honom ta ut svängarna och avstår från en besserwisserattityd. Respekt!

Postat av: n'batha

Det är väl varje 7-årings dröm att ha en farsa som är lika gammal ;)

2010-10-01 @ 11:36:08
URL: http://www.maxochnisse.se
Postat av: DD

Min fd grannes pojk lärde sig själv genom en massa experimenterande och massor med pengar från pappan (rich kid). Det var några brutna ben och några krossade crossar, men killen var überlycklig och pappan stolt. Resulterade i att pappan köpte en stor grävmaskin så killen kunde göra sina egna kullar/hopp/grejsimojs också och alla kompisarna kunde köra hemma på deras marker.



Tips: Learning by doing (och massor med pengar).



Lycka till!

2010-10-01 @ 14:38:22
URL: http://devilshlydivine.blogg.se/
Postat av: Emma - om man mognar ruttnar man

Låter ju väldigt vettigt måste jag säga. Bra att barn får upptäcka saker själva, eller åtminstone tro att de gör det ;)



Svar: Jaha! Jaså?! Det tyckte du var roligt va? :O

2010-10-01 @ 17:02:31
URL: http://emmavestergaard.blogg.se/
Postat av: Ingmarie

Vad jag önskar att min pappa vore som du...Då kanske både självkänsla och självförtroende vore starkt.Fortsätt så! Finn det förresten några verkliga genvägar?

2010-10-01 @ 22:35:55
URL: http://blog.nemonisimors.com
Postat av: Petra

Skitbra inställning tycker jag!

2010-10-03 @ 21:16:11
URL: http://jotjena.blogspot.com
Postat av: Fisken

Huskatt:

Kamratskapen finns redan där. Det är ett tiotal som återkommer till banan och nästan alltid så är det några som bestämt sig för att köra samtidigt.

Anledningen till att det inte finns knatteträning är att de del inte fått en tränare och dels att styrelsen inte prioriterat ungarna. Skall försöka att ändra på det...

Ulle:

Mmm

Q-o-f-e:

Ha, ha! Jag tror inte mina ungar håller med dig...

N'Batha:

Är inte alla pappor jämnåriga med sina 7-åriga söner?

DD:

DJUPT AVIS! En grävmaskin???

Emma:

Joel är i sina bästa stunder ett geni!

Ingmarie:

Nja, jag vet inte om det gör det? Jag tror att den mesta utvecklingen sker när man letar efter genvägar i allafall.

Petra:

Tack. Jag försöker i allafall leva så. Därmed inte sagt att det funkar jämt...

2010-10-04 @ 08:31:27
URL: http://dumbsfisken.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0