En fundering

Jag har som tidigare meddelats en ny, ung chef. Det innebär en del förändringar i våra
rutiner + att det blir en del revirpinkande. Skitdrygt.



"Ja och så får vi ju en ny lönemodell..."

Jag har aldrig varit en sån som väljer jobb efter pengar utan jag vill känna att jag gör

någon skillnad. Gladast är jag när jag lyckats få någon annan att lyfta sig eller när

jag lyckats att hitta en lösning på ett problem som folk trott var "omöjligt".

 

De senaste 5 åren så har jag haft ca 6 olika chefer och däremellan så har jag haft min

Vice VD att rapportera till. Detta har gjort att jag kanske inte lagt så stor vikt vid mina

chefer utan jag har utarbetat ett eget sätt att arbeta och sköta mig själv. Vice VD har

litat på mig och gett mig en enorm frihet att skapa mina egna lösningar då han litar på

att jag gör det som är bäst för företaget.

Nu är dock vår vice VD utarbetad och måste trappa ner vilket gör att min nye chef har

en chans attt pissa in ett större revir. Igår hade vi ett möte och han berömde mig för den

insats jag gjort och sa även att han underskattat min kapacitet då jag rapporterat in

överlägset mest genomförda aktiviteter förra månaden.

Sen sa han lite sådär i förbigående att
"-ja du vet väl att R har sagt upp sig?"
-Ja jag vet det sa jag.
"-jo...vi kommer ju att jobba mer med försäljning och försäljningssidan nu och
så får vi ju en ny lönemodell utifrån det då." sa chefen då.
-Nej, sa jag då. Men boka ett möte med mig när du har en färdig modell klar.
"-Ja det blir en modell där du mäts på din försäljning och de projekt du arbetar med."
-Jaha? Det är väl ok men jag har ju lön på HELA företagets projekt idag?
"-Mmm. Men det ändrar vi så att DU styr din lön." sa han då.
-Bra. Kom tillbaka med en färdig modell, var mitt svar.
"Den fasta lönen kommer alltså INTE att påverkas utan bara provisionen. Var hans slut."
-Nej det tror jag inte. Jag räknar med en rejäl höjning på den fasta delen om jag skall
godta några förändrningar överhuvudtaget i min lönemodell. Svarade jag då.



Jag vet såklart att vår VD har sagt typ att fasta lönerna bara får höjas med en % eller så
men det skiter jag i. Det är liksom inte mitt problem!
Jag har hållt tillbaka min egen lön i tre år och gått med på försämringar i avtalet pga att
Vice VD bad mig och honom litar jag på och tycker om. Den nye chefen har jag ingen som
helst relation till och varför skall jag göra hans jobb lätt? Det räcker nu...
Trots att pengarna inte är viktigast så får företaget räkna med att betala mycket om de
inte kan ge mig ansvar och frihet eller nått annat som kompenserar.

R som sa upp sig ringde mig förra veckan och frågade om jag det var helt uteslutet att jag
skulle börja att jobba med media igen eller...
Jag funderar på det.
Just nu vill jag hitta på något där jag känner att jag är behövd igen! Kanske är det så
enkelt som att jag faktiskt är färdig på mitt jobb?


/da fish



Kommentarer
Postat av: mialena

Trist med nya chefer som ska visa sig duktiga och i och med det lyckas bli av med duktigt folk fortare än kvickt... Been there, done that. Jag tycker nästan det låter som om du redan bestämt dig.

2010-11-04 @ 09:19:34
URL: http://mialena.blogspot.com
Postat av: MDH

Ställ krav eller gå vidare. Du verkar inte ha några större problem att bli "headhunted". Lycka till med vad du än väljer.

2010-11-04 @ 09:19:55
URL: http://missfurie.blogspot.com
Postat av: ullebengtsson

Intressant! Jag går igång som tusan på vägskäl och det här låter baske mig som ett sånt.

2010-11-04 @ 09:49:38
URL: http://ullebengtsson.wordpress.com
Postat av: Petra

Fan vad trist med den nya chefen...men jag är övertygad om att väljer du att sluta och gå vidare kommer du inte ha några som helst problem med att hitta något där du känner att du behövs och utvecklas.

2010-11-04 @ 09:55:39
URL: http://jotjena.blogspot.com
Postat av: Huskatt

"media"..det är en omskrivning för porr va?! Så javisst, kör på det! Jag lovar att att bidra till din lön, yepp, jag skulle till och med betala för att se det och inte ens fultanka! :D

2010-11-04 @ 10:01:50
URL: http://huskatt.blogspot.com
Postat av: n'batha

Känns som du varit här förr. ;) Kul. Eller som kinesernas förbannelse lyder: "Må du leva i intressanta tider". Vilka helger i dec funkar för er?

2010-11-04 @ 11:13:19
URL: http://www.maxochnisse.se
Postat av: Fisken

Mialena:

Nej jag har inte bestämt mig för att sluta, men jag har bestämt mig för att köra hårt i förhandlingen.

MDH:

Jag hoppas att det blir så den dag jag går vidare.

Ulle:

Ja, jag vet. Jag är likadan men det tar mycket tankeprocess innan jag bestämmer mig.

Petra:

Jag vet. Jag är som en labrador. Jag gillar läget oavsett var... :-)

Huskatt:

HA HA HA!

N'Batha:

Så är det gamle vän. Alla helger utom julafton är obokade så vitt jag vet. Dock så fyller ju bror den 4/12 så jag lär väl åka över och säga grattis.

2010-11-04 @ 11:26:09
URL: http://dumbasfisken.blogg.se/
Postat av: Charmiga Pinglan

Ibland kan det vara en sån grej som kan ge en en spark i röven för att gå vidare till något bättre! Det kommer lösa sig ska du se!

2010-11-04 @ 18:36:31
URL: http://charmigapinglan.blogspot.com
Postat av: De kallar mig Skrållan

Asså, man vinner inget på att sitta och bjuda på sig själv. Jag börjar lära mig att sånt man gör för att vara schysst inte sätts in på något pluskonto som man kan ta av när det behövs. Nog för att pengar inte är det viktigaste, men DET är ingen anledning att inte ta vad man kan få ändå. Varför vara snäll mot din arbetsgivare, din arbetsgivare kommer inte vara mer lojal mot dig för det när det gäller kronor, ören och head counts. Jag är mycket för att vara snäll och mänsklig på fritiden, men på jobbet ska man sköta sig, göra sitt jobb bra, låta bli att stöta sig med såna som plötsligt kan bli ens chef samt ta vad man får. Så är det.



// Bitterfittan

2010-11-04 @ 21:14:34
URL: http://19830425.blogspot.com
Postat av: Ingmarie

Vad säger magkänslan?

2010-11-04 @ 23:22:13
URL: http://blog.nemonisimors.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0