Hur hinner man med att idrotta då?

Frågan är högaktuell. 6-åringen skall ännu en gång välja idrott för säsongen.



6-år gammal. Snart 7.
Förra året spelade han "prova-på-fotboll" hos vår lokala fotbollsklubb.

I Vintras har han simmat.

Nu hör fotbollsklubben av sig och undrar om han vill träna en termin med dem igen.

Det kan mycket väl bli så misstänker jag då många i hans klass tränar det, men på en

gång så har han även pratat om pingis, tennis, boxning, simning och cykling.

 

Min grundinställning är att om det är hyfsat säkert så skall han få prova allt han vill.

Problemet jag har med om han börjar att spela fotboll är att just DENNA klubb är
tydligen elitsatsande eller nått. De kräver förutom en medlemsavgift och en träningavg
också att föräldrarna vid 3 tillfällen står i kiosken eller bakar bullar.
Till detta tillkommer de förhatliga lotterna.

Säg att kiosken/bakningen tar 2-3 timmar per tillfälle. Det är då 8 timmar ungefär.
En "normallön" är ca 150:-/tim i min ålder. Det ger 1200:- + 500:- i medlemsavgift
+ 1000:- i lotter + utrustning för ca 1000:-.




Skall det verkligen kosta 4000:- per termin för en 6 åring att prova fotboll?
Jag inser att det finns massor av föräldrar som offrar sig utan att gnälla på detta
sätt, men jag har inget intresse av att köpa lotter.
Jag har på allvar funderat på att hyra en pensionär eller nått att fixa detta åt mig.
Det blir billigare än att jag gör det själv.

Iofs så är det kanske på grund av att det är så svårt att komma igång och träna som
Skogtorp fått fram elitidrottare som Robin Vilenius eller Alex Edberg?
I brottning och Speedway...
Fotbollsproffs är det väl sämre med.

Vad tycker NI? Är detta rimligt?



/Da fish


Kommentarer
Postat av: Huskatt

Hm...tänk framåt.

Om 2 år tränar han minst två dagar i veckan och match varje helg...gissa vem som kommer få köra barn land och rike runt? Klubbens fina buss som A-laget har...knappast.

2010-05-04 @ 09:46:29
URL: http://huskatt.blogspot.com/
Postat av: ullebengtsson

Vi har matcher nästan varje helg. Rekomenderas varmt. Inte. Till de 4 000 får du lägga skor, benskydd, träningställ, overall, bag... bara så du vet:)

2010-05-04 @ 09:53:03
URL: http://ullebengtsson.wordpress.com
Postat av: Finnpajsaren

Mmmm... men tänk så liten investering om han blir proffs? Du får drilla hårt. No pardon om han vill skippa en träning för att leka med pokemon eller vad killar nu leker med.

Och bullarna bakar inte du va..?



Men det är dyrt. Testa hästintresse får du se på stålars som drar iväg.

2010-05-04 @ 12:26:17
URL: http://www.finnpajsaren.se
Postat av: n'batha

Köper du ny utrustning varje termin? Nike gillar dig tror jag. Vi har klarat tre säsonger med enbart byte av skorna. Annars är ju gnäll en sport som redan behärskas i familjen. Varför inte bara sätta honom i den klubben? Skogstorps gnälliga IK.



F ö är det väl inte du som bakar? Jag har för mig att jag prövat en Janson du gjorde, så köp bakverken om du måste! :D

2010-05-04 @ 13:17:26
URL: http://www.maxochnisse.se
Postat av: Fisken

Huskatt:

Jo jag inser att det kommer att bli värre och värre.

Ulle:

Tack. Nu är man inte ett dugg stressad...

Finnpajsaren:

Jag har ätit häst. Det var inte så himla dyrt.

N'Batha:

Du! Jag skall säga dig att jag har en överdrivet positivt sätt till dig och alla andra idioter. Dessutom så är det inte en sport, det är en dialekt.

2010-05-04 @ 14:30:45
URL: http://dumbasfisken.blogg.se/
Postat av: charlotte

så har jag aldrig tänkt på det men du har helt rätt. det är horribelt eg

2010-05-04 @ 19:48:43
URL: http://kloppan.wordpress.com
Postat av: Petra

Nej, det är inte rimligt. Inte ett dugg. Speciellt inte att dom elitsatsar på 6-åringar. Det är BARN för fan, barn ska leka - inte tävla.

2010-05-04 @ 21:17:00
URL: http://jotjena.blogspot.com
Postat av: Ingmarie

Du skrev IDROTTA!Fotboll är väl ingen idrott? Äsch sånt fjanteri! Satsa på något riktigt i stället. Som löpning. Enkelt och billigt!Inga tider att passa heller. Cykel är lika bra men tyvärr dyrare...

2010-05-04 @ 22:26:23
URL: http://blog.nemonisimors.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0