FML

Denna dag stryker vi ur kalendern. För evigt.
VARNING! Monsterlångt inlägg proppfullt med negativa tankar och hat.


Vart fan skall jag börja?
I förrgår så satte jag fast en röd reflex på bakskärmen på min mc och sedan provkörde
jag den i nån timma mil eftersom man får provköra en mc som är avställd.
Mc-reflexen är tydligen det utan tvivel viktigaste utrustningen på en mc.
Om du inte har en så räknas du som direkt trafikfarlig av myndigheten.
Logiskt.
Jag gasade rätt bra och när jag närmade mig hemmet så kröp jag i 50 genom Hällberga
och vid 70 skylten så slog jag på full gas genom växlarna ända upp tills jag la i femman
och sen snabbt vidare till sexan. Skymningen är där och träden flyger förbi mig så att
de ser ut som en grå vägg när jag dundrar fram i ehhh... 70 km/h eftersom det var den
gränsen som gällde.
Då passar ett rådjur på att hoppa upp 50 meter framför motorcykeln.
Panikbroms så att cykeln går på framhjulet? [Check]
Jag stannade med ca en meters marginal. Då vet vi att däck och bromsar funkar...
Väl hemma ställer jag in den i garaget och konstaterar att reflexen syns rätt bra.

Idag så hoppade jag på hojen vid 06:50 för att åka till Örebro. Jag vred om nyckeln
och...ingenting. Hoj-fan-vägrade-att-starta... Batteritorsk *suck*
Jag lyckades till sist att springa igång den och far iväg något försenad till Örebro.
På vägen dit så far mina tankar runt. Jag inser att batteriet måste vara skadat eftersom
det inte behöll laddningen ifrån att jag var ute i förrgår. Alltså så kommer den knappast
att ta laddning nu heller.
Men jag MÅSTE till en kund efter besiktningen och jag MÅSTE tanka hojen för att komma
hem när jag väl kommit dit och tyvärr så MÅSTE jag stänga av hojen för att kunna
öppna tanklocket.
Jag tar beslutet att stanna och tanka innan besiktningen.



Väl vid besiktningen så ställer jag mig i kön för att få komma in. När jag väl kommer
fram så säger killen att det finns en "själv check-in" i rummet brevid.
Givetvis så låser sig datoraset när jag skall skriva in mig.
Väl tillbaka i kassan så inser jag snabbt att min rätt usla start på dagen är bara en
mjukstart på en episkt usel dag.
Besiktningsman: Ok. *suck* Vad har du för nummer då?
Fisk: *** *** Mc SV1000S.
Besiktningsman: Men? Du syns inte? När skulle du besiktiga?
Fisk: Kl.08:00 idag.
Besiktningsman: Ja men nu är ju klockan 13 minuter över.
Fisk: Ja?
Besiktningsman: Vi håller bara tiden i 10 minuter sen försvinner den!
Fisk: Ha, ha! (Tror att han skämtar men möter dödens blick)
Besiktningsman: ...
Fisk: Allvar? Jag har ju stått här i säkert 5 minuter ju?
Besiktningsman: Ja men du har 10 minuter på dig att logga in. Du får ta höjd för kö ju.
Fisk: Ok. Förlåt men jag visste inte att datorn planerade att låsa sig.
Besiktningsman: Ja men då får vi väl fixa in dig ändå då...fast vi har 2 sjuka.
Fisk: Ehh. Tack?
Besiktningsman: INGEN svarar i telefonen. Jag får ta dig själv! Åk till port 3.
Fisk: Ok.

Här fattade jag att jag skulle få ett helvete att få igenom hojen oavsett skick.
Killen gick med arg blick och tunga steg ut i hallen, oavbrutet muttrande.

Besiktningsman: Jaha? Du har alltså ingen reflex?
Fisk: Va!!?
Besiktningsman: Det blir en tvåa på det vet du.
Fisk: Men? Den var ju där nyss?
Besiktningsman: Mmmm....visst. Men det är den inte nu.
Besiktningsman2: Du killen. Jag såg Carlbark på parkeringen. Kolla om han har en!
Fisk: TACK!

Carlbark är en mycket känd mc-profil och de har en mc-butik i Kumla. Gubben hade inte
en reflex men han höll på att lasta en hoj och skulle åka och lämna den för att komma
tillbaka om 30-45 minuter med en ny så han lovade att ta med en reflex tillbaka.
Så kanske jag kunde snacka mig ur en tvåa mot det löftet?

Fisk: Han skulle fixa en reflex och han var snart tillbaka.
Besiktningsman: Ja, men det spelar ingen roll eftersom bakdäcket är slut.
Fisk: Ehhh, nej? Det är slitet men en kompis som är polis godkände det med marginal.
Besiktningsman: Då kan han inte lagen.
Fisk: Ok. (Här gav jag upp)
Besiktningsman: ...och framdäcket ser också konstigt ut?
Fisk: *suck*

Ett ombesiktningsbeslut senare så rullade jag ur hallen och skulle sätta kosan mot
Hallsberg. Då-startade-inte-jävulskapet-igen...
Jag vänder mig om och för första gången på hela dagen så får jag se den sura jävla
besiktningsmannen le stort medans dörren sakta stängs.
Jag testar att springa igång den men inget hjälper. Det är 20 grader varmt så jag tar
slut rätt fort och jag inser att jag måste stryka ett streck över kalendern och börja om.
Prio 1: Hämta barn på dagis.
Prio 2: Få hem MC. Helst innan mörkret faller.
Prio 3: Åka på kundmöte.
Prio 4: Köpa napalm och bombhota bilbesiktningskille (och Varta batterier).



Jag ringer en kollega och ber honom ta kundmötet själv. Han berättar att han köpt ett
batteri själv på Biltema och att han köpte det fullt. Det gick alltså att använda direkt.
Detta kunde vara en lösning på både prio 1 och prio 2. Om jag får igång hojen så
hinner jag hem att hämta ungarna och slipper åka och hämta skräpet med släp.
Vi kommer överens om att kollegan skall ringa när han är klar eftersom han kan
skjutsa mig hem om det inte funkar.
Gubben Carlbark kommer tillbaka i samma veva och han tipsar mig om att mekonomen
ligger i samma område eftersom de batterier Carlbark har tydligen kommer oladdade.
Jag gick till Mekonomen och tyvärr hade de slut på just detta batteri men Biltema har.
Expediten säger att det är ca 5 minuter dit och så pekar han norrut.
Så jag går.
..och går.
EN TIMME senare i 20 gradig värme och strålande sol iklädd skinnställ så är jag framme
vid biltema.
När jag ÄNTLIGEN rundar hörnet av ICA Maxi så ser jag denna syn som nästan får mig
att bryta ihop totalt...

En grävmaskin står INNE i Biltemahuset och knuffar ner väggar.



Lyckligtvis så visar det sig att det helt utan att jag lagt märke till det har byggt ett
nytt varuhus precis bakom det gamla och det öppnade tydligen denna vecka?
Ännu större var glädjen när jag hittade det batteri som jag behövde!
Jag passade även på att köpa Insexnycklar och en kryssmejsel så att jag kunde
byta batteriet som enligt personalen "är laddat men beroende på hur länge det stått
så törs jag inte svära på att det bara är att tuta och köra...med förmodligen".
Kollega J hämtar upp mig och vi åker tillbaka, monterar batteriet och den startar
på en gång!
Eftersom jag luktar som en gammal utter efter 2 timmar i glödande sol så beslutar
jag att åka hem i stället för in till Örebro.

Hemvägen var ljuvlig och jag åkte småvägarna tillbaka.
När jag laddar genom en kurva i höjd med Arboga så kliver en älgkalv ut.
Mina utdömda däck lyckas dock ännu en gång få stopp på ekipaget. Denna gång med
lite marginal.
Väl hemma så upptäcker jag att jag inte har någon hemnyckel.

Nu skiter jag i detta!
Ser du en reflex ligga på vägen mellan Eskilstuna och Örebro så kan ni väl skicka
den till mig?
Jag vet en stolgång som den skulle passa perfekt i! Man behöver ju inte kunna sitta
för att besiktiga bilar va?



/Da fish






Kommentarer
Postat av: Örebroaren

Vilken dag. Yeey. Men herregud till o va envis. Varför försökte du inte få tag i mig? Jag hade kjol på mig!! Och, jag kunde skjutsat dig till Biltema. En tvåa mindre och en utterstank mindre...

2010-05-20 @ 22:06:42
URL: http://www.finnpajsaren.se
Postat av: Grannfrun

Aim to please?

2010-05-20 @ 22:14:11
URL: http://payattentionbitch.blogg.se/
Postat av: Ingmarie

Men...! Ingen hemnyckel?? Var är du nu då? Du sitter väl inte ute och fryser någonstans?Stackars Fisk... Men du, i morgon är en ny dag och den kan ju knappast bli värre! (??)

2010-05-20 @ 23:17:20
URL: http://blog.nemonisimors.com
Postat av: Petra

Hahaha! "vrider mig av skratt

2010-05-21 @ 09:02:52
URL: http://jotjena.blogspot.com
Postat av: Huskatt

Jösses, man kan inte ens hån-skratta elakt till sånt här. Det måste ha varit SKIT!

2010-05-21 @ 09:07:27
URL: http://http://huskatt.blogspot.com
Postat av: charlotte

haha ligger dubbel här. vilken dag! o vilken trälig besiktningsman du råkade ut för. jag sade till min besiktningsman sist att går den inte igenom får du bjuda på middag. det funka för den gick igenom. bilen alltså. men det som slår mig mest är att du hade en enastående tur som fick stopp på det gamla härket i tid...det är ju definitivt inget kul att köra på så stora djur med en mc (ja inget annat fordon heller för den delen)

2010-05-21 @ 09:12:55
URL: http://kloppan.wordpress.com
Postat av: Fisken

Finnpajsarn:

Dels för att jag trodde det VAR 5 minuter till Biltema men mest för att jag inte tror att "finnpajsarn lite utanför Örebro" står i telefonkatalogen. Men tack för erbjudandet!

Grannfrun:

Alltid. Jag är en positiv jävel även mot de ynkryggar, idioter och efterblivna lismare som jag tvingas titta på om dagarna.

Ingmarie:

FRYSER??? Ha, ha, ha!

Petra:

En sann vän som alltid. :-)

Huskatt:

Jodå. Jag hade garvat läppen av mig om det hade hänt någon annan än mig.

Charlotte:

Nej. Kan ingen lära dem att ta övergångsstället?

2010-05-21 @ 10:09:47
URL: http://dumbasfisken.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0