Bilbesiktningen

Så kom då dagen då fisken fick tummen ur...


Monopol
Jag vet inte om ni har hört det men inom kort så kommer monopolet på våra

bilbesiktningar att försvinna. Detta reser ju vissa tankar såklart.

En del människor menar ju att monopolet är en dålig sak. Att bristen på konkurrens

gör att servicenivån sjunker osv. Det ligger en hel del i det.

Samtidigt så är ju ytterligheten av konkurrens att INGET eller INGEN har monopol.

Tänk att stå och pruta på priset inför en hjärttransplantation tex...

Tyvärr har kapitalism i sin friaste form INTE gjort att konkurrensen ökat och att

priserna sjunkit på ex sjukvård.

I U.S.A är ju exempelvis sjukvården så helt abnormt dyr så att ingen har råd med

den överhuvudtaget.

Ett mer hemnära exempel är när "en kompis" ringde för att kolla om det var något
apotek som var kvällsöppet så att man kunde få ut P-Piller.
Det visade sig att vi har 3 olika aktörer och typ 7 apotek i Eskilstuna nu...
Inget har öppet efter kl 19 på vardagar.
Det hade de förr... 

Idag så skulle jag boka en tid för att besiktiga min motorcykel då jag har körförbud

på den p g a att jag struntade i att besiktiga den vid den tidpunkt då staten ville.

Det vill säga i februari då det var 1 meter snö här.

Jag försökte alltså att få en tid via nätet och jag hittade ingen inom en rimlig tid

så jag ringde upp då jag misstänkte att de hade ett bättre sätt att söka...



...men tydligen misstänkte jag helt fel.


Telefonist: Vad kan jag hjälpa till med?
Fisk: Jag vill veta vart jag kan få en besiktningstid snabbast inpå dagens datum?
Telefonist: -Vilken station vill du besiktiga vid?
Fisk: Vilken som helst inom säg 3 tim radie ifrån Eskilstuna.
Telefonist: Okaaaay...?
Telefonist: Asså jag måste skriva in en station. Kan du nämna någon?
Fisk: Arboga, Borlänge, Bålsta, Enköping, Eskilstuna, Flen, Haninge....
Telefonist: Mmmm Arboga har en tid den 12 aug.
Fisk: Augusti?
Telefonist: Fast i Eskilstuna har vi en tid redan i juni! 16 Juni.
Fisk: Driver du med mig? Det är MAJ nu...
Telefonist: Vi har en drop-in...?
Fisk: Perfekt! Var och när?
Telefonist: En lördag i juni i falun.
Fisk: Va fa...
Telefonist: VÄNTA! Här har du en drop in i Eskilstuna i maj!
Fisk: Ok? När?
Telefonist: Den 15/5. Det är en lördag.
Fisk: mmmm...förra lördagen för att vara mer exakt.
Telefonist: Just det ja.
Fisk: ....
Telefonist: Du får ringa och kolla efter avbokade tider eller kolla på nätet.
Fisk: Ok. Ni har INGA tider alls nu?
Telefonist: Nej inte innan slutet av juni vad jag kan se.
Fisk: När släpper ni avbokade pass då?
Telefonist: De avbokas ju hela tiden med jämna mellanrum.
Fisk: Ok då du menar att jag skall gå in och kolla på nätet hela tiden?
Telefonist: Ja!
Fisk: Fast jag måste gå in på varje enskild station och kolla?
Telefonist. Ja.
Fisk: Det finns ingen överblicksbild?
Telefonist: Nej...
Fisk: Ok. Tack!
Telefonist: Det var så lite!

Så jag sätter mig ned och går igenom varje station som ligger i en 30 mils radie ifrån
Eskilstuna. Jag börjar på A och jobbar mig alfabetiskt genom stationerna.
Första rimliga nappet blir i Motala. De har en tid om 5 timmar. Teoretiskt möjligt men...
Västerås visar sig ha en i slutet av maj. Till sist hittar jag faktiskt 3 st tider som är
fullt rimliga...i ÖREBRO!
Så på torsdag morgon kl.08:00 kan ni väl hålla tummarna va?


/Da fish






 


Kommentarer
Postat av: Petra

Haha men herregud, borde inte bilprovningen ha lite bättre koll? Håller tummarna att det går bra iaf!

2010-05-19 @ 09:24:46
URL: http://jotjena.blogspot.com
Postat av: Märta

Haha.. Vilket totalabsurt telefonsamtal!

Lycka till med besiktningen..

2010-05-19 @ 10:19:37
URL: http://honungochcitron.blogspot.com
Postat av: DD

Sjukt!



Men till Örebro hinner du ju snabbt som fan om du kör motorcykeln.....jaaaa....men det var visst körförbud på den.... ???



OK, lycka till kompis!



2010-05-19 @ 10:55:28
URL: http://devilshlydivine.blogg.se/
Postat av: Huskatt

Så får vi hoppas att den går igenom med flygande fanor :D

2010-05-19 @ 15:19:42
URL: http://http://huskatt.blogspot.com
Postat av: Anonym

Petra:

Tack, tack.. Jag är på allvar rätt orolig över att den inte skall starta.

Märta:

Ja det var som om jag befann mig på ett varuhus där jag hittat ett bortsprunget barn som jag var tvungen att ställa 20 frågor till för att få en enda ledtråd som kunde ta sökandet vidare.

DD:

Jag återkommer och berättar hur det gick såklart.

Huskatt:

Jag hoppas det jag med.

2010-05-19 @ 18:07:48
Postat av: charlotte

haha det kallar jag drop in.. kan du läsa mitt inlägg "skratta eller gråta". kan för mitt liv inte begripa hur hon ens i sin vildaste fantasi kan tro att jag är svartssjuk på karln. tycker du det med?

2010-05-20 @ 07:39:45
URL: http://kloppan.wordpress.com
Postat av: Finnen

Öhh... kan jag gå in nu? Står här ute och spanar efter dig!

2010-05-20 @ 12:50:08

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0