Såg du?

I torsdags började det. I allafall för mig.


Mc säsongen.
I torsdags såg jag den första. Den tvingade sig ut i vårsolen trots att snön ligger tung i

väggrenen. På lång väg hörde jag ylandet och helt omedvetet så spred sig ett

leende i mitt ansikte. På konsumparkeringen stod yttligare 10 personer.

Av dem var det en till som hade ett fånigt leende på läpparna. En broder.

Sen kom den över krönet. En blå R1a med en dumdristig 24 åring som förare.
Svarttonad hjälm och jeans. Den killen kommer att sluta åka hoj förr eller
senare, men helt ofrivilligt spår jag.

I Norge har ett uppmärksammat domslut väckt ilska bland MC-åkarna. Jag förstår
dem fullt ut. Även i Sverige har vi fall där "MC-olyckor" händer där bilister frikänns
på grund av att "de inte såg MCn".
Ett av de mest upprörande är ett fall där en MCförare avled efter att han kört rakt
in i sidan på en bil som körde ut mot en väjningsplikt. Bilisten blev frikänd pga att
hon "inte såg mcn då den kom så fort. Förmodligen i närmare 200km/h."
Vittnet som sagt att den kommit så fort var 10 år gammal. Andra vittnen sa att det
gått i normal fart. En MC-polis testade att köra samma vägsträcka så fort han kunde
och han kom upp i 130km/h på platsen och även detta användes som vittnesmål
FÖR att frikänna bilisten?
Om en MC-polis som har som yrke att köra mc endast kommer upp i 130 på en
väg som är AVLYST, hur skall då en amatör komma upp i 200?

 

Missförstå mig inte!

Jag kör som ett svin ibland när jag kör MC. Jag försöker dock att göra det på ett sätt

som gör att jag inte riskerar andras liv och på platser där det inte bor folk.

Jag försöker också göra mig synlig i trafiken och om jag hade råd skulle jag skaffa

kolfiberljuddämpare då inget är mer effektivt för att få bilister att märka en i tät

trafik i stan.

Jag anser att om du åker MC så är du ansvarig för ditt och medtrafikanters liv och du

måste bjuda till och göra dig synlig och dessutom försöka att vara lite smartare och

"tänka åt bilisterna" också. De har förmodligen inte sett dig...

Men vart går gränsen? Är det ALLTID vårt fel?
Varför heter det exempelvis "MC-olycka" när en bil kör in i en motorcyklist?
Om samma bil kört över en gånggängare hade det väl hetat "bilolycka" eller
"oskyddad gånggängare nedmejad av bilist" (i kvällstidningarna).

Vad tycker ni?


/Da fish


Kommentarer
Postat av: Ingmarie

Jag håller till stor del helt med dig. Tyvärr finns det ju puckon både bland MC- och bil-förare som aldrig borde fått sitt körkort.Ang. den där olyckan så kvittar det väl om det var 200 eller 130 km/h som han körde. Bilisten gjorde ju fel oavsett. Eller ?

För övrigt är det lika illa att cykla på vanlig cykel. Bilisterna "ser" inte dem heller. Vilka jä..la blindstyren som kör omkring på vägarna!

När kommer du förresten och hämtar mig för en tur? :-)

2010-03-29 @ 06:51:41
URL: http://blog.nemonisimors.com
Postat av: n'batha

Intressant. Självklart är en olycka en del av två förares agerande. Själv har jag noterat, på vägen ner till skåne, att man bara blir omkörd av motorcyklar om man kör i 150. Snabbt kör de om också. Nästan bara motorcyklar kör sicksack i trafiken också. Blir lättare att man missbedömer en motorcykel då. Man kan fråga sig om det behövs upprustning på båda sidor?

2010-03-29 @ 09:11:33
URL: http://www.maxochnisse.se
Postat av: Petra

Jag tycker det är för jävligt att MC-föraren i princip alltid blir klandrad för olyckor. Ja, det finns idioter som aldrig skulle ha fått sätta sig på en hoj så länge dom lever. Precis som att en del bilister aldrig skulle få köra en bil. Klart det är svårt att se motorcyklar ibland, speciellt när dom kör sicksack mellan bilar i ruskigt hög fart. Men att generalisera som så ofta görs, det funkar inte.

2010-03-29 @ 09:32:58
URL: http://jotjena.blogspot.com
Postat av: Kerstin

Många MC-förare kör som galningar, det gör mej rädd. Men oavsett mina "rättigheter" och deras "skyldigheter", så vet jag vem som tar mest stryk i en smäll, och det styr min körstil. MC-förarna är så oskyddade.



Ta heller upp dessa kamikazecyklister som finns i trafiken; DET är puckon det!

2010-03-29 @ 10:15:16
URL: http://osloskanskan.blogspot.com
Postat av: Huskatt

Mmm, men ligger man i 150 blås...då blir det svårt att skylla i från sig.

Håller man sig till angiven hastighet, då blir det en annan sak.

Men då är det ju lite skit samma att åka hoj. :D

2010-03-29 @ 13:40:10
URL: http://huskatt.blogspot.com/
Postat av: Ingmarie

jag har klurat ännu mer på varför det heter "MC-olycka". troligtvis för att det är mer sällan en MC är inblandad i en olycka kontra 2 bilar. det heter ju "cykel-olycka" med.

SV; Jag är 178 cm lång, skor 41,5 och inte särskilt fet. Räcker det? ;-)

2010-03-30 @ 03:06:23
URL: http://blog.nemonisimors.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0