Hedningar och avfällingar

En hel helg dundrade förbi utan större avtryck i historien höll jag på att skriva.
Fast det är väl precis det som den gjorde...


Det största
Kronprinsessan gifte sig. Oavsett om man gillar monarki eller inte, giftemål eller

inte så är det väl bara att säga grattis att de funnit någon som älskar dem.

6-åringen skippade barnprogrammen för att se bröllopet. Jag fick anstränga mig

för att kunna förklara för honom varför vakterna gjorde si, vem "tanten med de
gula tänderna och den gröna klänningen var?" (Drottningen av Danmark) osv...
Privat fick vi också en dos av gamla myter och sedvanor.
Brorsdottern gick igenom en av de äldsta riter som vi fortfarande uppehåller i detta
land idag.

En grupp med fotlånga vita rockar, 10 huvuden stark hasar ned mot sitt altare under
hymner och rop. De är där för att invigas i ett slutet sällskap.
Sedan tusentals år samlas sällskapet för att bära myterna framåt och för att sprida
budskapet ned i generationer. Budskap om ond, bråd död åt ALLA oliktyckande.
Förr så mördade man homosexuella, stenade kvinnor och gick till och med ut i
regelrätta korståg för att i stora blodbad ha ihjäl judar, muslimer och andra som inte
passade i deras norm.

 

Idag så handlar såklart konfirmationen om något mer oskyldigt men prästens tal om

att "bekämpa ondskan genom att ta till sig frälsningen" fick det ändå min kropp att
rysa. Jag älskar kyrkorummet och friden där, men jag har svårt för budskapen.
Ett par kvinnor i dryga 30-årsålderna gick nedför kyrkogången hand i hand för att
tillsammans ta emot nattvarden.
Min enda bön den dagen gick ut på att hoppas att de var lesbiska...


Hur har ER helg varit?


/Da fish


Kommentarer
Postat av: ullebengtsson

Jag är så oerhört ambivalent till religion. Å ena sidan älskar jag just traditioner, ceremonier och myter, å andra sidan är just uteslutning och sanktionerat hat en biverkning som är svår att ta sig runt.

2010-06-21 @ 09:44:21
URL: http://ullebengtsson.wordpress.com
Postat av: Finnpajsaren

Jag har druckit drinkar och varit ledig. Skitjobbigt verkligen. Jättejättejobbigt var det. Och om tre dagar drar jag till Mallis. Det kommer säkert bli skitjobbigt det med så du behöver inte va avis eller så.



2010-06-21 @ 10:33:21
URL: http://finnpajsaren.se
Postat av: Miss Universum

fylla på jobbfest. inkastad i en taxi av en kollega som tyckte att d var dags att gå hem o nyktra till. sen prinsessbröllop nere på stan. o igår afternoon tea med en kär vän o sen en dejt på kvällen. hur bra kan man ha d liksom? :)



jag instämmer i att kyrkorummet är en underbarplats. lugn, frid o harmoni. men bara så länge tystnaden råder. ibland önskar jag att jag var religiös, men jag brukar ändra mig igen ganska snart.

2010-06-21 @ 12:24:20
URL: http://missuniversum.wordpress.com/
Postat av: Grannfrun

Jag hade blivit stenad till döds om jag levt på den tiden=)Men jävlar vad kul jag skulle ha haft innan dom fick tag i mig^^

2010-06-21 @ 16:02:59
URL: http://payattentionbitch.blogg.se/
Postat av: DD

min helg? FOTBOLL!!! =)

2010-06-21 @ 16:23:09
URL: http://devilshlydivine.blogg.se/
Postat av: Fisken

Ulle:

Jag vet. Jag har aktivt valt att stanna i stadkyrkan just av skälet att jag vill bevara byggnaderna.

Finnpajsaren:

Nej varför skulle jag vara avis på det? Du skulle väl till Mallis på en pensionärsresa va? Typ...en massa 40-åringar och så?

Finnpajsaren:

OJ!?? Det lät som om du firade rejält. :-)

Grannfrun:

Häxprocessen skulle förmodligen ta mig också...

DD:

Vad spännande! Fotboll alltså? Du menar det som upptar minst hälften av mina tv-kanaler? Berätta MER... Zzzzzzzzzzz...

2010-06-22 @ 08:05:31
URL: http://dumbasfisken.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0