Väddö (och dravel om temperaturen)

Så är vi hemma igen ifrån skärgården/Roslagen.


...och solfan den lyser.
Egentligen kan man väl knappast kalla Väddö för skärgården va? Eller?
Det finns ju inte ett enda jävla skär där! Det är Finland nästa om man råkar somna
på en luftmadrass och driver iväg i vågorna.
Det är också anledningen till att jag mycket sällan har badat där. Avsaknaden av
öar och kobbar gör att ytvattnet drar in och ut på några timmar om vinden vänder
och då kan badtempen förändras drastiskt ifrån "fy-faaaan-vad-kallt!" till den mer
omänskliga "aaaaaahhhhh-lägg-av-vad-satans-kallt. Jag-känner-inte-fötterna!"

I måndags var det det förstnämnda så jag var faktiskt i och simmade en sväng.
Med simma menar jag vevar i panik. Med en sväng menar jag såklart 3 meter...
I tisdags däremot var det det sistnämnda. Det var så jävla kallt så trots olidlig
värme i luften så kunde jag inte få mitt lekamen i vattnet!
Min gudmor kom förbi på onsdagen och sa att de hade haft 9 grader i vattnet vid
gamla Grisslehamn på tisdagen.
FYFAN!



Barnen däremot njöt i fulla drag av det faktum att morfar köpt en sån liten pool
med hårda kanter och ställt på landet. I och med att det är just landet så fick han
anlita tankbil för att fylla den. Inte undra på att ungarna dyrkar sin morfar.
Helt ärligt så måste jag säga att han blev rätt populär hos mig med när han ställde
fram några ålandsinköpta lådor med Lapin Kulta att bjuda på...

Väl hemma så var det nästan omöjligt att få ungarna att gå ut. Det var över 45 grader
på vår altan och de hade fått sin del av utespring hos morfar där de nästan enbart lekt
med hunden, gungat, badat och ställt till bus.
Efter en dag så tyckte jag dock att det räckte så jag sa att de fick ut och leka efter lunch
vare sig de ville eller inte då de suttit hela morgonen och tittat på tv.
Protesterna var enorma!
"Vi kommer att DÖ av svett" -sa 6-åringen...
"Jag ooooorkar inte gå" -pep 3-åringen med böjt huvud och släpande fötter...

Jag gav dem några små spånskivebitar och några regelstumpar att leka med och vips


så hade ungarna byggt en crossbana och de for runt som galningar i värmen på sina
cyklar. Svetten sprutade om dem och ibland så byggdes hoppen så höga så att
3-åringens lilla cykel knappt kom över dem.
Jag tittade på deras framfart och skakade på huvudet åt det faktum att de orkade
hålla på i värmen, och sen satte jag på mig mitt svarta skinnställ och åkte iväg.


Vad gör NI i värmen?


/Ångkokt fish

Kommentarer
Postat av: Petra

Jag är sjukskriven idag också, idag är det "bara" 27 grader så jag bakar bröd.

2010-07-16 @ 10:53:08
URL: http://jotjena.blogspot.com
Postat av: Osloskånskan

Jag har varit på musikläger på Väddö för hundra år sen. Här är det inte kvasvarmt, bara 23 lagoma grader.

2010-07-16 @ 14:11:48
URL: http://osloskanskan.blogspot.com
Postat av: Osloskånskan

Spänstigt nagellack du har förresten!

2010-07-16 @ 14:12:38
URL: http://osloskanskan.blogspot.com
Postat av: Huskatt

Konstigt är det att barn orkar leka i värmen.

Själv har jag...som vanligt inte gjort något speciellt :) Rätt skönt.

2010-07-16 @ 20:56:32
URL: http://huskatt.blogspot.com
Postat av: Finnpajsaren

Jag blev rastlös idag och måste nu komma på en utflykt vi kan åka på. Typ över dan, allihopa. Packa matsäck och så. Tips around here med ca 2 timmars bilkörningsradie från mig?



Ja gud så man blir impad av att barnen orkar. Sen att de svimmar på kvällen är ju bara skönt. Egentid liksom.



Snajdigt nagellack du har btw.



Kram.

2010-07-16 @ 22:29:24
URL: http://finnpajsaren.se
Postat av: Finnen fortsätter

Och ja ba trögast i Sverige.

Solfan? Vad är det liksom? Jag läste sollfan tusen gånger. Nu fattar jag. Sol-fan. Ahhh....

2010-07-16 @ 22:30:15
Postat av: Ingmarie

Har ni SNÖ hos er? Inte konstigt naglarna är gröna då...

2010-07-16 @ 22:54:27
URL: http://blog.nemonisimors.com
Postat av: Fisken

Petra:

Humant. Jag tycker alla som vill baka bröd obetalt förtjänar att sjukskrivas.

Osloskånskan:

Klart det är.

Huskatt:

Barn är...konstiga.

Finnpajsaren:

Tips? Hmmm...Parken Zoo? Bada på Skantzöbaden i Hallstahammar? Åka Gocart i Västerås? Äta godis och kolla på film?

Ingmarie:

GUD VAD ALLA VAR PETIGA DÅ OM VILKA BILDER MAN VÄLJER...

2010-07-17 @ 01:40:00
URL: http://dumbasfisken.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0