Favorithotell

Frågan studsade som en gummiboll. Ja vad ÄR mitt favorithotell egentligen?


Men det är för enkelt.
N'Batha har såklart rätt. Det är svårt att slå ett hotell som Grand på fingrarna i Sverige.
Man får ju det man betalar för eller hur? När jag tänker tillbaka på hotell så är det inte
helt sällan så att upplevelsen runt färgar rätt mycket. Hade jag kul så minns jag hotellet
som bra.
Istället för att lista hotell som är otroligt bra fast snuskdyra så tänkte jag istället ta
och tipsa om hotell som är ok för en rimlig peng.


10. 
Hotell Gothia Towers - Göteborg

Centralt med vingelavstånd till Liseberg. Har allt man kan kräva av ett 4-stjärnigt hotel
och så här års kan du få ett rum för under 1000:- för 2 pers. Givetvis så BÖR man lägga
till ett par hundralappar så att du får ett "skyroom"...
Helt ärligt så finns det ingen annan anledning att bo här än utsikten om man får betala
fullt pris för det.



9.

Choice Hotel Bolinder Munktell - Eskilstuna
Jo det är klart att jag är lite färgad av att det är min hemstad, men det ÄR ett toppenfint

hotell som ligger precis brevid ån. Stilen är "nordisk modern" med ljusa färger och träslag.

Frukostbuffén är kanonbra och de har en miljöprofil.
Det absolut bästa med hotellet är personalen som är sjukt proffsiga och vänliga.
Priset ligger runt 1500:- för 2 pers en lördag. Inte lågbudget men värt pengarna om man
vill ta en helg i Eskilstuna på tu man hand.


8.
 
Green Hotel - Tällberg
En klyscha. Hela hotellet stinker dalaromantik...och du älskar det!
Priset på vintern ligger runt 1000:- för 2 pers om du inte bokar de mest populära
helgerna. Det finns inget annat att göra än att sitta vid brasan och läsa en god bok.
Personalen är toppen och utsikten får den mest förhärdnade att vilja skriva dikter.
Det är ett måste att uppleva detta minst en gång i livet!


7. 
Rica Hotel - Malmö
Nordiskt ljust trä och modern inredning. Vackert, rent och rätt bekvämt.
Läget är centralt vid lilla torg och personalen är hjälpsam men skånsk och otextad.
Frukosten är en av de bästa som jag fått men priset är lite högt.
Runt 1300:- får man ge för 2 pers en lördag och även om jag tycker det är värt det
så är det inte mitt första val om jag nu inte måste till Malmö.



6.
Clarion Hotel - Stockholm

Hotellet är otroligt vackert, rummen är fantastiska, restaurangerna är fina och du kan
(ofrivilligt) ha sex i fönstret över infarten till Söderledstunneln med ca 50000 st
passerande bilar per genomsnittsdygn.
Just nu kan du få en lördag för 2 pers för 1300:-!!! Sjukt prisvärt!
Anledningen till att denna inte toppar listan är att hotellet är opersonligt. Jag gillar det
lite mer intima.



5. 
City Hotel Eriksson-Jönköping

Helt ärligt så är detta inte min inredningsstil. Däremot så är jag djupt förälskad
i att de döpt hotellet till Eriksson då det är ett familjehotell!
Rummen är av blandad kvalitét då vissa är nyrenoverade och andra är äldre,
men det är alltid rent och fint.
Relaxen är nybyggd och launchen har en fin öppenspis och detta är nog det
enda hotell jag varit på som gästerna faktiskt sätter sig ned runt brasan med
en pilsner och snackar med främlingar!
Priset är facila 900:- för 2 pers. Helt klart prisvärt.




4.
 
First Hotel, Hotel G - Göteborg

Helt enkelt för att det är det bäst inredda hotellet i Sverige. Skönt och sobert.
Extremt centralt med 0 meter till busscentral och tågcentral, och mindre än
3 minuters promenad till Nordstan.
Även här kan du få en lördag för 2 pers för 1300:-!!!
Enda anledningen till att det inte hamnar högre är att det ligger mitt ovanpå
spåren. Utsikten suger. Verkligen.
Har du däremot annat för dig än att titta ut så är detta min favorit.



3.
 
Elite Stadshotellet Växjö

Flådigt. Det är det ord som slår mig när jag kliver in i den marmorbeklädda entrén.
Rummen är fina och frukosten var otroligt bra. Trots det snobbiga yttre så var det
ett fantastikt bemötande ifrån personalen tillsammans med ett galet bra pris som
gör att jag sätter Stadshotellet så högt.
700:- för ett stadardrum för 2 pers en lördag är ju nästan olagligt billigt. För ett par
hundralappar till får du en juniorsvit och kan bo som en kunglighet!
Enda nackdelen är att jag inte vet vad jag skall göra i Växjö?

2. 
Scandic Alvik, Bromma-Stockholm

Ett av de fräschaste Scandichotellen. OBS! Förväxlas inte med Scandic Bromma
som är ett av de mest nedslitna hotell jag skådat.
Frukosten är god Scandicstandard, personalen är mycket trevlig och rummen fina.
Totalintrycket är ett mindre och mer charmigt hotell än vad det egentligen är.
Priset är största skälet att åka dit! 850:- för 2 pers en lördag i mars är ju galet bra.
Anledningen till att det är så billigt är helt enkelt att det tar 20 minuter med
tunnelbana in till stan. Det är det värt för att få bo nästan gratis i Sveriges
kungliga huvudstad!


1. 
Elite Stadshotellet Luleå

Det är något visst med de gamla stadshotellen tycker jag. Om du vill ta med en
date till en romantiskt vintertripp så tycker jag att Luleå Stadshotell är ett bra val.
Med minus 40 grader så är chansen god att ni hamnar på hotellet hela helgen.
Det är helt ok då restauranten och lobbybaren är mycket trevliga. Personalen är
sådär galet charmiga som bara norrlänningar kan. Stress är omöjligt.
Frukosten är fräsch och de har förvånandsvärt mycket frukt på menyn.
För 700:- en lördag för 2 pers så kan det nästan kompensera priset att flyga dit.
Nackdelen är att det är Luleå. Inte mycket att göra om du inte är nykär.


Självfallet så finns det en mängd med bubblare som inte fick plats på denna lista
men som jag bott på under åren. Oftast hamnar de utanför pga att de är
för dyra eller för att de inte är tillräckligt top 10.
Grand Hotell Opera som är ett privat 4-stjärnigt hotell i Göteborg.
Hotell Stadskällaren som är familjeägt hotell i Skara. Perfekt för semestern.
Gränsö slott som är charmigt som få utanför Västervik i kustbandet.
Bomans Hotell i Trosa. Underbart sommarhotel.
Grand Hotel i Saltsjöbaden. En gång i livet skall man väl prova att vara stekare.
Skepparholmen med lite Spa.
Kung Oscar i Trollhättan där man får morgonrock och choklad på kudden.
Stora Hotellet i Örebro. Underbart lyxigt.
Hotel Aveny i Umeå som är galet trendigt.
Mornington i Bromma. Svinbra priser och KLÄTTERVÄGG på utsidan av hotellet.

Jag kommer säkert på något hotell som jag glömt i morgon och ångrar mig, men
det får jag väl leva med...
Kommer ni på något hotell i Sverige som ni rekommenderar?
Stad spelar ingen roll. Förr eller senare så kommer jag dit i allafall.


/Da fish


Kommentarer
Postat av: DD

FIRST HOTEL AMARANTEN - Stockholm.



Nära centrum, god frukost, bra service, trevlig lobbybar, gym och pool och bastu utan extra kostnad. Hyfsat pris. =)



Jag kan även rekommendera Regina Resort i Hurghada! ;D



2010-02-22 @ 13:57:53
URL: http://devilshlydivine.blogg.se/
Postat av: Anonym

Hotell ett i Oskarshamn. Urhäftigt hotell av ombyggd simhall. Toktrevlig personal och ofta levande musik.

2010-02-22 @ 14:49:40
Postat av: Barbro Binda

Nästa gång du bor på Blå Aveny så ring, mitt nummer står längst upp till vänster inne på herrmuggen. Älskar dig!

2010-02-22 @ 15:13:11
URL: http://barbrobinda.blogspot.com
Postat av: n'batha

Oj! Gedigen lista. Håller med om Clarion. Grymt hotell som kunde inredas mindre "sobert". Tycker om att sitta i deras bar och kolla på motorvägen. Känns som man sitter i en Pettervideo fast utan den dåliga musiken.

2010-02-22 @ 15:24:38
URL: http://www.maxochnisse.se
Postat av: Grannfrun

BOMANS säger jag juh

2010-02-22 @ 19:09:40
URL: http://payattentionbitch.blogg.se/
Postat av: Petra

Vill du ha tips på vad man kan göra i Växjö? Du har ju för fasiken ett Växjöproffs som bloggläsare!

2010-02-22 @ 20:16:08
URL: http://jotjena.blogspot.com
Postat av: n'batha

Efter en närmre studie:

10. Falosbyggnader i sveriges framstjärt?

9. Sängarna ser hårda ut på bilden och jag vet inte hur privat det är egentligen.

8. Du är ju svag för fjällstugor.

7. Den randiga soffan. Var det den moderna inredningen?

6. De har stålbalkar på 3 meter i entren. Wooohaa!

5. Ååååh! Skinnsoffor!

4. Ser jättefint ut. Fel kust bara.

3. Kör de samma etikett som i resten av Sverige? Selzergglaset verkar stå ihop med grannens kaffekopp. Kanske beror det låga priset på den intima känslan?

2. Var det där vi drack öl?

1. Håller med. Stadshotell ska det vara.

2010-02-22 @ 21:13:42
URL: http://www.maxochnisse.se
Postat av: Fisken

N'Batha:

10: JA

9:Privat? Nej! Alla som går på Bolindermuseumet går ju förbi ditt fönster.

8: Mmmm...

7:Uppenbarligen? Du måste komma ihåg att vi pratar om Skåne här.

6: T.o.m JAG tycker att det är en del coola lösningar på detta hotell. Själv ÄLSKAR jag den enorma uppförsbacken upp till Restaurangen.

5: Inte bara det! Det är NYA skinssoffor! Helt nya möbler faktiskt. Imponerande att hitta nya 80-talsmöbler tycker jag.

4: Det är det och det är det.

3: Vet inte? Jag har ingen etikett.

2: Om de HAR öl...så ja. Förmodligen.

1: Om de inte brunnit ned såklart...



2010-02-22 @ 21:41:28
URL: http://dumbasfisken.blogg.se/
Postat av: Ingmarie

Man tackar för tipsen! Men inget i Halmstad?Inte ens Tylösand? Trodde du gillade utsikten där. Åtminstone på sommaren. ;-)

2010-02-22 @ 22:39:54
URL: http://blog.nemonisimors.com
Postat av: Sara

Sov gott inatt :)

2010-02-22 @ 23:07:22
URL: http://saransara.blogg.se/
Postat av: Susanne

Hej! Det finns flera andra fina i Tällberg, t.ex Åkerblads. Annars saknade jag bara hotell i Åre, t.ex det nyaste Copperhill är riktigt schysst!

Ha det bra, godnatt! :)

2010-02-22 @ 23:19:55
URL: http://caminandoporlavida.blogg.se/
Postat av: Filen

Reser ju också en del i jobbet. Jag tycker frukosten är helt klart avgörande för om ett hotell är bra eller inte. Kan tipsa om Clarion i Kalmar. Packhuset tror jag det heter, ligger precis vid vattnet och har man tur får man ett rum med en liten balkong. BRA frukost och även kvällsbuffe! Älskar!

MAT MAT MAT

(det kan vara så att det snart är lunch och jag bara tänker på mat just nu, men de hade himla bra mat där...)

2010-02-23 @ 11:41:21
URL: http://villduraderafilen.blogspot.com
Postat av: BA

Seriöst tips för småland är Hotell John Bauer i Jönköping. Rent och snyggt, kul personal som ger gästkänsla och inte hotellbetalare. Misstänkt billigt på primetime affärsresa tisdag under tusenlappen, mindre på helgen. En klar poäng är att hotellet ligger mitt i stan tre minuter från Vättern och en fotbollsplan med fri parkering 15 meter från entrén.

2010-06-17 @ 23:30:49
Postat av: Maria Arnehed

Gillar om det du skrev! Trevligt att se lite prima grejer och inte endast det vanliga grejerna som man kan se om varenda dag. ;)

2010-09-23 @ 18:42:11
URL: http://royalorchidholidays.se/hotell/krabi/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0