Att vara långt ned på statusskalan.

Jag är uppväxt som lägre medelklass i ett område som var medelklass eller övre
medelklass.


Grått lego.
Mina föräldrar lade nog stort fokus på att jag och mina syskon skulle få en bra
uppväxt eftersom de båda kom ifrån arbetarfamiljer i rätt slitna områden.
Detta innebar då att jag vid 3 års ålder hamnade i ett "rikare" område då de helt
enkelt prioriterade att vi skulle få bo bra.
Detta innebar att de nästan aldrig hade pengar att ge oss all vi pekade på och
när mina klasskamrater åkte till Mallorca så åkte vi till Öland.
När de gick runt med Salomonryggsäckar så hade jag en konken.

Trots detta eller kanske tack vare detta så har jag ju själv också gjort en klassresa
eftersom jag helt klart har högre inkomst än föräldragenerationen?

Följdaktligen så borde jag alltså inte sitta på nätet och leta biljetter till Blue man group
till mina barn, utan snarare försöka att hitta en typ rysk kopia vid namn red man group
eller?


/Da fish


Kommentarer
Postat av: Finnpajsaren

My god. Rik eller inte rik. Men very bad taste där borta i E-tuna.

2010-04-18 @ 15:22:55
URL: http://www.finnpajsaren.se
Postat av: n'batha

Medelklass är mer än inkomst. Jag har mött folk från överklassen som jobbar i tunnelbanan (för inkomsten) och arbetare med miljoner på banken.



Det är ungefär lika delar: inkomst, utbildning, föräldrar, boende och kulturellt intag.



Låt säga att du bor på stora essingen, tjänar 400.000 om året, föräldrar från medelklass, 3 år på universitet och går på teater/opera/utställningar/kulturevenemang ca 6 ggr/år och köper litografier ibland. Tja, då är du essensen av medelklass.

2010-04-18 @ 22:45:12
URL: http://www.maxochnisse.se
Postat av: charlotte

haha ja en billigare o dessutom bättre kopia måste gå att hitta

2010-04-19 @ 08:47:06
URL: http://kloppan.wordpress.com
Postat av: Fisken

Finnpajsaren:

Jag vet. Det är däför jag är i Närke i bland för att känna av trenderna. :-)

N'Batha:

Du har nog rätt. Glöm inte att det också handlar om yttre status. Detta gör dig till övre medelklass eftersom du bor på Lidingö för mig och alla andra arbetarjon ute i landets kommuner, men på Lidingö är det DU som är jonet.

Charlotte:

Är de verkligen så dåliga?

2010-04-19 @ 11:04:39
URL: http://dumbasfisken.blogg.se/
Postat av: n'batha

En vanlig missvisande bild bland ej faktasökande är att Lidingö bara har en enda klasstillhörighet, medelklassen. Lite som Eskilstuna/skogstorp bara har arbetarklassen.

2010-04-19 @ 20:43:40
URL: http://www.maxochnisse.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0